Gå til innhold

Bærbar PC vs Stasjonær PC?

Hva ville du foretrykket på det nåværende tidspunktet i ditt liv, av en bærbar PC, eller en stasjonær PC?  

27 stemmer

1. 1. Bærbar eller Stasjonær?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ihvertfall kommet til riktig sted. Imidlertid har du utelatt vesentlig informasjon, som du strengt tatt burde ha kommet på å legge ved helt av deg selv :)

- Hva skal maskinen brukes til? Skal du redigere bilder/musikk/video? Skal du spille de nyeste mutliplayer FPS-ene? Skal du bare surfe litt og legge kabal på torsdager?

- Hva trenger du? Har du evt noe fra før? Skjerm, mus, tastatur, høyttalere etc etc. Trenger du Windows?

- Ønsker du å bygge maskinen selv, eller foretrekker du et ferdigbygget oppsett?

Tvilsomt at du må opp i 20k for å få det du trenger. Dette her er til dømes et kurant gamingoppsett (mangler dog operativsystem), og skal du ha noe bedre enn dette hos Elkjøp må du opp i over det dobbelte av denne prisen. Jeg trekker kun dette frem som et eksempel, da jeg regner med at du vil foretrekke å slippe å bygge selv.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du har ihvertfall kommet til riktig sted. Imidlertid har du utelatt vesentlig informasjon, som du strengt tatt burde ha kommet på å legge ved helt av deg selv :)

- Hva skal maskinen brukes til? Skal du redigere bilder/musikk/video? Skal du spille de nyeste mutliplayer FPS-ene? Skal du bare surfe litt og legge kabal på torsdager?

- Hva trenger du? Har du evt noe fra før? Skjerm, mus, tastatur, høyttalere etc etc. Trenger du Windows?

- Ønsker du å bygge maskinen selv, eller foretrekker du et ferdigbygget oppsett?

Tvilsomt at du må opp i 20k for å få det du trenger. Dette her er til dømes et kurant gamingoppsett (mangler dog operativsystem), og skal du ha noe bedre enn dette hos Elkjøp må du opp i over det dobbelte av denne prisen. Jeg trekker kun dette frem som et eksempel, da jeg regner med at du vil foretrekke å slippe å bygge selv.

Jeg beklager veldig at du har brukt natten på å redigere et innlegg som for øyeblikket ikke er relevant.

Tråden har på det nåværende tidspunktet et annet førstemål.

Jeg beklager å ha kastet bort tiden din.

Lenke til kommentar

Kan du utdype de litt mer, jeg vet virkelig ikke hva jeg trenger til PC'en min, og da vet jeg heller ikke hva det ''egentlig'' er du snakker om.

Jeg bruker Spotify, Internett, Youtube, og ser filmer på PC'en min, samtidig som jeg spiller FM 11-utgaven via Steam (Internett)...

Bilder osv har jeg ikke noe sterkt forhold til, men jeg vet ikke om jeg vil få bruk for en PC med de ferdighetene når jeg begynner på Service og Samferdsel-linjen på VGS...

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler bærbar. Mye kjekkere å ha og du kan bruke den på skole, og ha med til venner osv. Du må sikkert betale rundt 3000kr for en pc som klarer fm. Hvis du kjøper en stasjonær må jo du kjøpe mus, tasatur, høytalere og skjerm som koster en del

Lenke til kommentar

Er det evt. noe spesifikt du vet du trenger når det gjelder maskinens komponenter/egenskaper? God batteritid, stor skjerm, mye lagringsplass for å nevne noe?

edit: bah, du har selvsagt svart på spørsmålet i quote allerede. Bruksområdet ditt tilsier at du ikke trenger spesielt kraftig maskinvare, da ingenting av det du nevner er spesielt krevende oppgaver. Det som er mest interessant er FM11. Systemkravene finner du her, og for meg ser dette ut til å passe med omtrent hver eneste bærbar PC som selges ny i dag, med unntak av de minste netbooksene.

Så, hvis du har noen preferanser hva angår størrelse, vekt, lagringskapasitet og den slags, bør det være en smal sak å plukke ut noe som passer for deg.

Tips: den vanligste størrelsen på skjerm er ~15.6". En stor maskin på 17" eller større har større skjermflate og dermed større oppløsning, samtidig som den er fysisk større og har høyere egenvekt, og er dermed bedre egnet om du hovedsaklig bruker maskinen på skrivebordet hjemme. En maskin med 14" skjerm eller mindre har typisk mindre oppløsning, noe som innebærer at du får plass til færre elementer i skjermbildet, men samtidig er den mer portabel i form av lavere vekt og mindre fysisk størrelse, og er sånn sett godt egnet til å ta med seg på skolen hver dag, når du er ute og reiser osv.

Selv har jeg en 13.3" laptop, en ganske liten og lett maskin med god batteritid på en 6-7 timer, men jeg har også en stasjonær maskin hjemme med to skjermer tilkoblet. Jeg kunne ikke tenke meg å ha en liten 13.3" laptop som eneste datamaskin. Et kurant kompromiss, ettersom du ikke nødvendigvis er på jakt etter en kraftig maskin for å spille krevende spill, kan være å kjøpe en liten, portabel maskin som du kan ta med deg på skolen hver dag, og i tillegg kjøpe en ekstern skjerm (samt mus og evt. tastatur) som du kan bruke hjemme. Da har du en liten og nett laptop på skolen, og en grei "arbeidsstasjon" hjemme, i en og samme maskin.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Litt dumt å dra sammenligning mellom ferdigbygde PC'er fra elkjøp sammen med sett av deler uten OS. De stasjonære du får på elkjøp som er ferdigbygde, koster akkurat det samme som de koster på f.eks komplett. Er mye billigere å kjøpe enkeltkomponenter selvsagt, men det høres ikke ut som denne karen her klarer å bygge selv.

Skal man kjøpe pc i dag bør man uansett kjøpe seg intel istedenfor amd når det gjelder prosessorkraft. AMD ligger for øyeblikket langt etter når det gjelder mellomlagringsteknologi i prossesoren(CPU), cache. Dette spiller en stor rolle for alt fra gaming til generell opplevelse av PC'ns raskhet. ;)

Så til trådstarter:

Ser du etter en bærbar bør du se etter i5 sandy bridge. (f.eks 2410m , 2,3 ghz finner du nå i mange billige bærbare) og Samsung er det beste merket med tanke på antall fabrikasjonsfeil på markedet i dag! :)

Mvh Øystein

Lenke til kommentar

Komme som sagt helt an på, vis du har behov for at den skal være barbære er det jo lett, men en barbære er jo begrenset, har dårlig pris/ytelse forhold og kan ikke oppgraderes så mye. En Stasjonær er klart bedre for krevende oppgaver som spilling, eller video redigering, den kan også oppgraderes uendelig langt, så på langsikt er den billigere.

Jeg går for begge deller, skal har en kraftig stasjonær for spill og som server, også en middels bærbar for skoleting, surfing, skype osv.

Lenke til kommentar

Igjen, du da ha noe mer spesifikke preferanser enn det? Ihvertfall hva angår skjermstørrelse, men gjerne også skjermoppløsning, vekt, batterikapasitet, lagringskapasitet og evt. andre ting du måtte ønske å spesifisere! Om noen av disse tingene er uvesentlig for deg, skriv gjerne det.

Jeg antar dette blir din eneste maskin i tiden fremover. Ønsker du da en fysisk stor maskin med høyoppløselig skjerm? Stor oppløsning på skjermen er fint til surfing, film og arbeid, men samtidig går det nok ut over batteritiden samtidig som det gjør maskinen mindre transportvennlig. Drar du med deg en murstein av en 18" laptop i ryggsekken til skolen hver dag i tillegg til skolebøker kan det nok tære på ryggen etterhvert.

Er det evt. aktuelt å kjøpe en liten maskin, og ha ekstern skjerm til hjemmebruk, slik jeg foreslo lenger opp?

Hvilken prisklasse ser du for deg?

Lenke til kommentar

srbz

Det er helt fantastisk at du strekker deg så langt for å være hjelpsom, men jeg tror du taler for døve ører i dette tilfellet. Han kommer antageligvis tilå dra på elkjøp og plukke ut en sak han synes ser kul ut.

Trådstarter. Hvis denne tråden skal ha noe poeng må du spesifisere nøyaktig hva du er ute etter når det kommer til skjermstørrelse, batteritid, vekt, merke, pris og alt annet du kan komme på selv. Det er tusenvis av aktuelle pc'er som passer deg og de bruksområdene du har gitt så langt. Dermed kan du like greit kaste en pil i blinde hvis du ikke gidder å legge litt arbeid i det selv.

Lenke til kommentar

Igjen, du da ha noe mer spesifikke preferanser enn det? Ihvertfall hva angår skjermstørrelse, men gjerne også skjermoppløsning, vekt, batterikapasitet, lagringskapasitet og evt. andre ting du måtte ønske å spesifisere! Om noen av disse tingene er uvesentlig for deg, skriv gjerne det.

Jeg antar dette blir din eneste maskin i tiden fremover. Ønsker du da en fysisk stor maskin med høyoppløselig skjerm? Stor oppløsning på skjermen er fint til surfing, film og arbeid, men samtidig går det nok ut over batteritiden samtidig som det gjør maskinen mindre transportvennlig. Drar du med deg en murstein av en 18" laptop i ryggsekken til skolen hver dag i tillegg til skolebøker kan det nok tære på ryggen etterhvert.

Er det evt. aktuelt å kjøpe en liten maskin, og ha ekstern skjerm til hjemmebruk, slik jeg foreslo lenger opp?

Hvilken prisklasse ser du for deg?

Skjermstørrelse vet jeg ikke så mye om, men ikke så stor som at den skulle vært en stasjonær PC.

Hva mener du med skjermoppløsning?

Vekt... Jeg vil jo ikke ha en veldig liten bærbar PC, men det finnes vel ikke lette PC'er med mindre de er veldig små...

Bilder av de forskjellige PC-størrelsene du nevner kunne vært fint.

Batterikapsiteten bør være over 5 timer, hvis det er mulig. Min nå er på maks 2 T 30 Min. Det blir litt lite tid...

Lagringskapasitet... Jo større jo bedre? Eller? Eller kommer det an på PC'ens størrelse også, da, og vekt?

Stor oppløsning er bra for film, arbeid og surfing på nettet, akkurat noe for meg. Men minus i battertid og større størrelse og mer vekt (du mener TransportUvennlig mtp på det?).

PÅ VGS1 Service og Samferdsel hvor jeg skal begynne, så sier skolen at alle elevene får en fast PC de har ut skoleåret, jeg vet ikke om det er lenger. Og den er det ikke mulig å laste ned spill og laste ned ting generelt på, så jeg har allerdet da en PC på skolen, da jeg bare trenger PC'en til skolearbeid i skoletiden...

Men har hørt at skolePC'er er dårlig... De sier at hver linje får PC'er tilpasset linjen de går på. Så jeg har nok en brukbar PC på skolen, tror jeg. Selvom jeg aldri har sett den...

Liten skjerm og ekstern maskingreien forsto jeg egentlig ikke noe av.

Prisklassen. Jeg vet ikke egentlig.

Koster ikke dden komplette PC'en for en enkelt persons personlighet godt over 20,000?

Lenke til kommentar

Koster ikke dden komplette PC'en for en enkelt persons personlighet godt over 20,000?

Jeg forstår ikke hva du mener med dette spørsmålet?

Det hjelper nok lite med bilder av maskiner i ulike størrelser, du får ikke noe inntrykkav hvor stor maskinen er og hvor mye den veier ved å se på bilder. Hvis du virkelig ikke vet hvor stor maskin du ønsker, bør du ta en tur innom nærmeste PC-forhandler slik at du får sett maskinene "i levende live".

Lagringskapasitet er ikke nødvendigvis ekvivalent med maskinens fysiske størrelse. Ekstra store maskiner kan ha plass til flere harddisker inni, men normalt har en laptop kun en harddisk, og den kan igjen være på alt mellom 250-1000 GB (for bærbare maskiner).

Imidlertid ville jeg nok ha ventet på skolemaskinen du får utdelt. Jeg har lite tro på at det ikke lar seg installere programvare på denne, og all den tid det gjør det kan det godt hende den takler FM11, som ikke er et krevende spill. Dumt om du kjøper en maskin nå rett før skolestart, bare for å finne ut at du egentlig ikke trengte den.

Lenke til kommentar

Slike ting gjøres normalt av nettverksadministrator, altså lokalt på skolens nettverk. Her er det svært vanlig å sperre tilgang til f.eks. Facebook, Steam og diverse pokersider. Jeg ser ikke hvordan (eller hvorfor) de akter å hindre deg i å laste ned f.eks. Steam hjemmefra. Men greit, nok om det.

Foreløpig har du ikke innsnevret muligheten mer enn at du ønsker minst 5 timers batteritid, og at du ønsker å spille FM11. Det gir oss litt å jobbe med, men det er fremdeles en jungel av aktuelle modeller som passer begge disse tingene. Igjen vil jeg foreslå at du tar en tur til nærmeste PC-forhandler og kikker selv. Særlig skjermstørrelse er essensielt.

Hvis du hovedsaklig tenker å bruke maskinen hjemme, uten å dra den med deg på skolen hver dag, vil jeg foreslå en stor maskin med god skjermoppløsning, gjerne 17" skjerm. Slike har altså en tendens til å veie endel, men om du ikke har planer om å flytte så mye på den vil det i all hovedsak ikke gjøre noe for din del. Men siden du ikke virker å ha noe begrep om størrelsen på en slik maskin, bør du finne en om lag denne størrelsesordenen så du får se størrelsen og kjenne vekten selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...