Samzuz Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Jeg har lyst til å ta opp politiets redningsaksjon 22.juli som de skal være så fryktelige stolte over. Jeg er så skuffet over politiet som ikke klarte å komme seg til utøya før etter en halvannen time. Jeg er så flau på dems vegne at sivile mennesker klarte å redde flere ungdommer enn det de gjorde. Politiet skal være det folket som er villig til å risikere livet sitt for folket og landet vårt. Jeg så ikke mye til det 22juli. verken båt eller at gjerningsmannen står og skyter syns jeg ikke er en unnskyldning. de sivile tok båtene sine med engang og dro mot øya mens de ble skutt etter. selv sa de at de bare måtte ta sjansen. Skulle ønske jeg fikk se mer av den type mot av politiet oftere. jeg har problemer med å stole på politiet nå. de klarer ikke annet enn å ta trafikk kontroll og gi farts bøter. Politiet kunne lånt en av de sivile sine båter og hadde ikke trengt å kjøre mot kulene. helt idiotisk at de måtte vente på PST for at de ikke turte å dra til øya. jeg er veldig nyskjerrig på hva andre syntes om dette. kunne politiet gjort en bedre jobb? Og jeg må bare si det at jeg er så stolt over alle de sivile menneskene som risikerte sitt eget liv for å kunne redde andre. - vi trenger flere av dere. Heller dere enn politiet det var så fint å se på!! Endret 28. juli 2011 av Samzuz Lenke til kommentar
tvv Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Herregud det sier seg vel selv at man ikke kan ha politi på hver ensest kanus i dette landet! Dessuten om du har fulgt med så var tiden de brukte 1 time! Man kan ikke bare sende inn folk til et sted hvor det plaffes ned for fote, man må jo vite hva man holder på med! Jeg er enig med deg at de sivile gjorde en fantastisk jobb, men de var neppe klar over hvilken fare de utsatte seg for! Alle etater har gjort en fantastisk jobb - det er det ingen tvil om! Tragedien blir absloutt ikke mindre av å prøve å legge skylden på noen ! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Politiet kunne lånt en av de sivile sine båter og hadde ikke trengt å kjøre mot kulene. helt idiotisk at de måtte vente på PST for at de ikke turte å dra til øya. Vennligst sjekk fakta før du kommer med slike påstander. Terroristen var pågrepet én time etter at det lokale politiet mottok første melding. Det lokale politiet valgte å vente på Beredskapstroppen, ikke PST. Noe som er fullt forståelig, da de ikke hadde utstyr til å gå mot noen som skyter rundt seg med automatvåpen. Nei, les artikler og få litt fakta på bordet, så kan du komme tilbake hit. 1 Lenke til kommentar
Samzuz Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Herregud det sier seg vel selv at man ikke kan ha politi på hver ensest kanus i dette landet! Dessuten om du har fulgt med så var tiden de brukte 1 time! Man kan ikke bare sende inn folk til et sted hvor det plaffes ned for fote, man må jo vite hva man holder på med! Jeg er enig med deg at de sivile gjorde en fantastisk jobb, men de var neppe klar over hvilken fare de utsatte seg for! Alle etater har gjort en fantastisk jobb - det er det ingen tvil om! Tragedien blir absloutt ikke mindre av å prøve å legge skylden på noen ! Jeg har ikke lagt skylda på politiet for alt som har skjedd. jeg er klar over at de ikke er kjente med slike situasjoner, men burde likevel være forberedt på sånt. Du skriver; Man kan ikke bare sende inn folk til et sted hvor det plaffes ned for fote, man må jo vite hva man holder på med! - Nei, du trenger ikke å sende folk mot der kulene kommer fra. øya er jo stor, de kunne ha kjørt inn på bak siden så plaffa han ned i stedet. og at de sivile ikke var klare over hva slags fare dem satte seg selv i, er bare tull.. flere av de sa at de skjønte at de ble skutt etter, men valgte likevel å dra ut for å redde folk. Jeg syns bare dem kunne gjort det bedre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Det er lett å være etterpåklok og si at det og det kunne forbedres. Alt kunne alltid ha blitt gjort litt bedre. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 - Nei, du trenger ikke å sende folk mot der kulene kommer fra. øya er jo stor, de kunne ha kjørt inn på bak siden så plaffa han ned i stedet. Hvorfor har ikke du, med dine kunnskaper og erfaringer, en lederstilling i politiet? 2 Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Når politibåten kom fram venta denne på beredskapstroppen av åpenlyse grunner. Det hadde ikke hjelpt noen om denne ble satt ut av spill og beredskapstroppen måtte vente lenge på ny båt. Når det gjelder politipatruljen som kom til stedet så var disse også med i båtene over, selv om de var relativt dårlig utstyrt til å konfrontere gjerningsmannen. Politiet lånte faktisk to sivile båter når deres båter fikk motorstopp. Men jeg vil gjerne vite hvordan du tenker at de skulle ha lånt båter før dette da de så langt jeg vet ikke hadde noe måte å kontakte båtene på før de selv kjørte sammen med beredskapstroppen. 17:27: Melding om skyting på Utøya til Nordre Buskerud pd17:30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottok melding om skyting på Utøya 17:38: Oslo politidistrikt mottar bistandsanmodning fra Nordre Buskerud pd 17:52: Første politipatrulje ankommer området – må vente på egnet båt 18:03: Melding om at båt var på vei 18:09: Beredskapstroppen til stede på fastlandet 18:25: Beredskapstroppen gikk i land på Utøya 18:27: Gjerningsmannen pågripes Beredskapstroppen hadde en utrykknigstid på 31 minutter til fastlandet og brukte 16 minutter på å komme seg over på øya pga problemer med båt og båtbytte. Noe som er mildt sakt svært bra, det tar faktisk tid å komme seg frem. Første patrulje er riktignok på stedet 17 minutter før beredskapstroppen, men de har på det tidspungtet ikke båt. Etter det jeg har hørt ankommer båten 5-10 minutter før beredskapstroppen og om politiet da hadde brukt denne til å komme seg over hadde dette bare forsinka beredskapstroppen og kunne ha kosta flere mennesker livet. Men er helt enig, de sivile på stedet som hjalp til så best de kunne gjor en svært god jobb og skal ha skryt for sin heltemodige innsats. Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Altså med det mannskapet politiet har som ikker er stort så var det en bra jobb og utnytte alle ressurser men iforhold til andre land så var det RÆV! men staten må putte mer penger i politi og alles sikkerhet i norge per idag er det 2 politimenn per 1000 innbygger, det er ufattelig dårlig! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Men er helt enig, de sivile på stedet som hjalp til så best de kunne gjor en svært god jobb og skal ha skryt for sin heltemodige innsats. Det har du helt rett i! Men, det betyr ikke at politiet fortjener kjeft og kritikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Alt tatt i betraktning (ferieavvikling, bomben i Oslo i forkant, et utilgjengelig område for bil + en del trafikk på veien) så er 1 time slettes ikke verst i mine øyne. Det som sjokkerer meg er dette: http://mobil.fremover.no/lokale_nyheter/article5683205.ece Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg synes generelt kritikken som rettes mot politiet bare er journalistenes spill for å selge 24 timer med sending og side 1-52 med dekning av hendelsen. At de kom for sent, at det tar for lang tid med identifisering, at de ikke har oversikt. Blir dritt lei for å være ærlig. Vi har ingen forutsetninger for å vurdere deres arbeid, ei heller har journalistene det. Basert på forklaringene politiet så langt har kommet med har jeg full forståelse for at ting tar tid. Alt i alt synes jeg politiet, og andre, har håndtert situasjonen veldig bra. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Altså med det mannskapet politiet har som ikker er stort så var det en bra jobb og utnytte alle ressurser men iforhold til andre land så var det RÆV! men staten må putte mer penger i politi og alles sikkerhet i norge per idag er det 2 politimenn per 1000 innbygger, det er ufattelig dårlig! I USA har flere mindre byer sine egne SWAT-team, mens her i Norge, i hele landet, har vi én beredskapstropp. Jeg er helt enig i at politiet fortjener mer penger, men at vi skal ha nok politi til å sende slike topptrente angrepstropper til hvor som helst i landet på under en halv time, det kommer aldri til å skje. Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Men er helt enig, de sivile på stedet som hjalp til så best de kunne gjor en svært god jobb og skal ha skryt for sin heltemodige innsats. Det har du helt rett i! Men, det betyr ikke at politiet fortjener kjeft og kritikk. Beklager om jeg var uklar, jeg var ikke enig med kritikken av politiet, men i at de sivile gjor en god jobb. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Beklager om jeg var uklar, jeg var ikke enig med kritikken av politiet, men i at de sivile gjor en god jobb. Beklager om jeg var uklar, for mitt innlegg var ment til alle, ikke rettet mot deg. Lenke til kommentar
Samzuz Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Altså med det mannskapet politiet har som ikker er stort så var det en bra jobb og utnytte alle ressurser men iforhold til andre land så var det RÆV! men staten må putte mer penger i politi og alles sikkerhet i norge per idag er det 2 politimenn per 1000 innbygger, det er ufattelig dårlig! Ja kanskje jeg tenkte litt for mye på forskjellen i forhold til andre land. og som sagt så forstår jeg at det var en svært vansklig situasjon for politiet og egentlig de aller fleste. jeg skulle bare ønske de var bedre forberedt på slikt. Men du fikk hvertfall frem det jeg blant annet mente med inlegget mitt. Lenke til kommentar
Samzuz Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2011 Alt tatt i betraktning (ferieavvikling, bomben i Oslo i forkant, et utilgjengelig område for bil + en del trafikk på veien) så er 1 time slettes ikke verst i mine øyne. Det som sjokkerer meg er dette: http://mobil.fremover.no/lokale_nyheter/article5683205.ece Oj, det har jeg ikke fått med meg. Å bli avvist på den måten må være knusende! ;/ En annen ting jeg også reagerer på er at politiet sendte tåregass på sivile mennesker som prøvde å hjelpe andre skadde mennesker. det syns jeg var litt drøyt. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 En annen ting jeg også reagerer på er at politiet sendte tåregass på sivile mennesker som prøvde å hjelpe andre skadde mennesker. det syns jeg var litt drøyt. Kilde? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Det florerer med etterpåklokskap etter denne tragedien. Mennesker burde heller fokusere på hva de for i ettertiden kan bidra med for å unngå at slikt gjentar seg. Endret 28. juli 2011 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
kilik Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) fra Wikipedia: 17:07: Breivik arrives at Utøya, where he asks the young people present to gather around him for information.[8] Shortly after arriving on the island, he starts firing at bystanders.[9] Initial calls to the emergency services are dismissed in order to keep the line clear for calls about the Oslo bomb.[13][14] 17:27: The local police district in Buskerud learn about the shooting, and three minutes later the police in Oslo are informed.[10] At det tok 15-20 minutter fra de første skuddene til rette instans blir informert er beklagelig, selv med krisesituasjonen i Oslo. Jeg antar at folk ringte 112 øyeblikkelig etter at de første folka ble skutt. At det tar ca. en time fra de er informert om situasjonen til mannen blir arrestert synes jeg er greit. Men uansett, det er opprettet en uavhengig kommisjon som skal gå gjennom hele hendelsesforløpet. Vi får se hva den bringer. Endret 28. juli 2011 av kilik Lenke til kommentar
daihiep Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Det JEG reagerer mest på er følgende utsagn fra politiet (ikke ordrett): Politiet sparte ca. 10 minutter takket være politibåten som fikk motorstopp. De byttet til 2 stk sivile båter, og begge båtene kom fram raskere fordi lasten ble fordelt og båtene hadde kraftigere motorer. Loggen: 18:25: Beredskapstroppen gikk i land på Utøya Så, dersom de hadde brukt politibåten uten motorstopp, hadde de ikke kommet fram til øya før klokken 18:35. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå