Luc1fer- Skrevet 28. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2011 Hei Etter noen måneder uten trening og derav litt økt vekt, bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av en ny sykkel som skal brukes til og fra jobb/skole, i tillegg til et par treningsøkter pr uke. Har vært ute et par ganger nå, og er usikker på hva slags mål jeg bør sette meg i forhold til gjennomsnittsfart. Turene jeg ser for meg å sykle er typisk rundt 2 mil pr gang. Hittil har jeg hatt en gjennomsnittsfart på 22 og 23 på de to første turene i variert terreng på asfalt. Sykkelen jeg har kjøpt er en Univega Terreno 300. Så det jeg lurer på er hva som er brukbar gjennomsnittsfart på en ålreit hybridsykkel under trening.. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2011 Gjennomsnittspulsen er langt viktigere for treningsutbyttet ditt enn farten. Pulsen bør ligge på 70-85% av maks. for optimal kondisjonstrening. For vektreduksjon er vel intervalltrening det som regnes som mest effektivt, og her er sykling ofte et godt alternativ da det bare er å peise på med høy intensitet i kortere stigninger, mens man holder jevn puls på flatmark og i utforbakkene. Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg fikk målt 194 som makspuls på den forrige turen jeg hadde på sykkelen, og jeg vil anta at jeg har litt til å gå på. Altså at maxpuls ca er 205 eller noe rundt der. Snittpulsen var 173, altså rett under 85%, og det må jo være godt nok da? Sykla i 50 minutter. Lenke til kommentar
Kolsås Skrevet 15. september 2011 Rapporter Del Skrevet 15. september 2011 Høres ut som om du har grei oversikt på pulsen slik at du får riktig belastning. Når det gjelder spørsmålet ditt er riktig fart den du holder når pulsen er optimal for treningen ;-) Har aldri selv brukt pulsmåler, bruker naturmetoden, dvs når jeg føler at jeg har mer enn nok med å tråkke og all samtale med treningskompisen er redusert til grynt og enstavelsesord, ligger jeg nok på riktig terskel. Jeg sykler på 26" MTB med det jeg innbiller meg er relativt lettrullende dekk (Rocket Ron)og på min standard treningsrunde på 2,5 mil ligger jeg på en snittfart på i overkant av 23 km/t mens laveste og høyeste fart er rundt 10 km/t og 60 km/t (opp og ned samme bakke)... Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 22. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Må bare skyte inn at den foreløpige rekorden for gjennomsnittsfart har kommet seg opp på 27,3 over 3.6 mil med samme start/slutt-punkt (altså ingen helling). Dette etter oppgradering av dekk til 28mm, kjøp av sykkelsko og ca 30 treningsøkter senere. Takker for svar. Endret 22. september 2011 av Luc1fer- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå