Gå til innhold

Ekstern blitz til speilrefleks

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg vurderer om jeg skal kjøpe noen eksterne blitzer til speilreflekskameraet mitt. Men jeg er rimelig blank på dette området.. Jeg har sett på denne.

Men hvordan får jeg den til å utløse blitzen når kameraet skyter? Må den jeg linket til monteres på kameraet?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er vel en optisk slave. Du kobler den til blitsen, og bruker kameraets innebygde blits til å utløse dem. Det betyr at den innebygde blitsen også må være aktiv når du skal bruke dem, men til innendørs bruk kan du sette ett eller annet foran den innebygde blitsen slik at blitslyset reflekteres i vegger og tak i stedet for å lyse rett på motivet.

Løsningen fungerer nok helt greit så lenge slaven klarer å "se" lyset fra kamerablitsen, dvs helst innendørs. Husk at alt må kjøres i manuell modus når du bruker dette, ettersom det ikke er noen kommunikasjon mellom kamera og blits utover selve utløsersignalet.

Blitsen du linker til i første innlegg har innebygget optisk slave, så da trenger du ikke disse "sukkerbitene". Det ser imidlertid ut til at denne blitsen ikke har mulighet til å justere lysstyrken, det er en svært begrensende mangel.

Om du vil ha billige eksterne blitser med god lysstyrke, og full manuell kontroll kan blitsene fra Yongnuo anbefales. Disse selges både på Dealextreme og eBay.

Lenke til kommentar

Cactus er trådløse triggere.

Nyeste er v.5 - v.5 har både mottager og sender i samme.

Sett til å avfyre en blits koster $60 fra Gadgetinfity. Vurderer selv det kitet.

Edit: V.4 kan man få billigere og sikkert v.5 også på e-bay, men vil anbefale v.5 over v.4 da den skal være mer stabil.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Det er bare å kjøpe sync kabler, det. Bare å passe på at du kjøper blits med med synk port (430EXII har ikke pc synk port) og siden 1000D ikke har pc sync port må du i tillegg ha noe sånt. Hvis du da går for 430EXII må du ha 2 slike + kabel for å trigge, eller Canon OC-E3 kabel (Photomatix sin er lengre, like bra eller bedre og litt billigere)

Med OC-E3 får du evt. TTL, men du får bare styrt 1 blits.

Altså er trådløs trigging å foretrekke.

Lenke til kommentar

Skal du kjøre et større system hadde det nesten vært fristene å foreslå å oppgradere til 600D, som har mange flere muligheter og har innebygd infrarød trådløs blitsstyring, så du kan putte på noen 430EXII og kjøre dem trådløst.

Ellers - du tenker å putte dem på objektivet? Til makrofotografi? Hva med å vurdere en makroblits laget for formålet?

Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg at jeg kanskje bør styre unna kablede løsninger.

Det er nok heller ikke aktuelt å gå over til et annet kamera. Jeg skal bare ha to blitzer som jeg skal bruke enkelte ganger.. Altså jeg er ute etter det billigste som finnes omtrent :p

Men hva er det billigste systemet jeg kan få, da jeg skal ha to eksterne blitzer til å fungere med mitt 1000D kamera?

Hva tror dere om å kjøpe tre slike til å sette en på hver blitz og en på kamera?

Også er det blitz. Hvilke blitzer passer med dette systemet? Kan jeg f. eks bruke to slike eller to slike?

Endret av Derimot
Lenke til kommentar

Også er det blitz. Hvilke blitzer passer med dette systemet? Kan jeg f. eks bruke to slike eller to slike?

Som sagt, disse har, såvidt jeg kan se, ikke mulighet til å justere lysstyrken. Det er ikke sååå kritisk om disse er eneste lyskilde på bildet, da kan du stort sett kompensere med eksponeringsinnstillingene på kamera, men med en gang du vil blande med andre lyskilder, og/eller bruke stor blender eller lang lukkertid for å oppnå de effektene det gir mulighet til, kommer du til kort.

Ett billig og brukbart alternativ er, også som nevnt tidligere, Yongnuo sine manuelle blitser, f.eks. YN-460 II, og denne har også innebygget optisk slave slik at du ikke trenger noe tilbehør for å få utløst dem, så lenge blitsen "ser" blitsglimtet fra kameraet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok, da skjønner jeg at jeg kanskje bør styre unna kablede løsninger.

Det er nok heller ikke aktuelt å gå over til et annet kamera. Jeg skal bare ha to blitzer som jeg skal bruke enkelte ganger.. Altså jeg er ute etter det billigste som finnes omtrent :p

Men hva er det billigste systemet jeg kan få, da jeg skal ha to eksterne blitzer til å fungere med mitt 1000D kamera?

Hva tror dere om å kjøpe tre slike til å sette en på hver blitz og en på kamera?

Kjøp 2 stk YN-468

Disse er billige og har innebygget optisk slave. Støtter også TTL. Skal de brukes utendørs ville jeg kjøpt radiotriggere i tilegg.

http://speedlights.net/2010/10/10/yongnuo-yn-468-flash-review/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...