JaRu Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Kjøpte en Amilo hos Komplett i oktober 2008 (altså mindre enn 3 år siden). Maskinen er nå helt død, lyser i lade/power lampen men vil ikke starte (ingen reaksjon når jeg trykker på power). Kan jeg reklamere på dette selv om garanti tiden er utløpt? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Garantien er noe butikken gir deg, reklamasjon er lovbestemt. Når det gjelder reklamasjon er det fkjl. § 27 som regulerer reklamasjon. Her gis det som standard 2 år, men 5 år for ting som "ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre" Rettspraksis viser at maskinen din faller inn under fristen på 5 år. Da kan du levere inn med dette som grunnlag. 1 Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Beklager, men svaret over her er ikke korrekt. Både garanti og reklamasjon er bestemt ved lov, dog lengden på garanti for et spesifikt produkt er bestemt ved rettspraksis. Garanti er hvis noe stopper å funke med maskinen din innen garantiperioden (som med laptoper er på 2 år), mens reklamasjon som varer i fem år gjelder feil som har vært der siden man fikk produktet. Du kan prøve deg på reklamasjon i dette tilfellet, men det er tvilsomt at du vil få det igjennom. Det beste du kan gjøre er nok å finne noen som kan fikse det for deg, eventuelt prate med et pcverksted og forhøre deg om en pris der. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Jeg hadde satt pris på om du spesifiserer, gjerne med henvisning til lov, hvor garanti er lovfestet til 2 år. En garanti er, jfr. fkjl. § 18a, noe selger påtar seg ut over hva som er lovbestemt angående reklamasjon etter § 27. Når det gjelder rettspraksis er det sikker rett at en datamaskin også skal vare vesentlig lenger enn 2 år, dette jfr. Rt. 2007 s. 1274. Selv om saken gjaldt en mobiltelefon, er den overførbar på denne saken. Min tidligere post, står ved lag. Endret 29. juli 2011 av Antatra 2 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Garanti er noe produsenten gir deg, og er ikke lovbestemt. Reklamasjon er noe du lovmessig har krav på. 1 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Grovt sagt: Det er lovfestet at ting du kjøper som du forventer skal vare noen år, skal fungere i 5 år. Dette gjelder både laptoper, mobiltelefoner, TVer med mer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Beklager, men svaret over her er ikke korrekt. Både garanti og reklamasjon er bestemt ved lov, dog lengden på garanti for et spesifikt produkt er bestemt ved rettspraksis. Garanti er hvis noe stopper å funke med maskinen din innen garantiperioden (som med laptoper er på 2 år), mens reklamasjon som varer i fem år gjelder feil som har vært der siden man fikk produktet. Du kan prøve deg på reklamasjon i dette tilfellet, men det er tvilsomt at du vil få det igjennom. Det beste du kan gjøre er nok å finne noen som kan fikse det for deg, eventuelt prate med et pcverksted og forhøre deg om en pris der. Du bør ikke være så bastant med å avvise andre sine svar, når du åpenbart ikke vet hva du snakker om selv. 1 Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Grovt sagt: Det er lovfestet at ting du kjøper som du forventer skal vare noen år, skal fungere i 5 år. Dette gjelder både laptoper, mobiltelefoner, TVer med mer. Ble ikke reklamasjonstiden for mobiltelefoner definert til 4år eller noe? Mener å huske det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Det er enten 2 eller 5 års reklamasjonsfrist på alle varer i norge. En mobiltelefon har fem års reklamasjonsfrist, men det betyr ikke at du kan reklamere på den dersom den er utslitt etter 3 - 4 år. Akkurat som at en appelsin har 2 års reklamasjonfrist, men du kan ikke reklamere på den fordi den er råtten etter en måned. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Grovt sagt: Det er lovfestet at ting du kjøper som du forventer skal vare noen år, skal fungere i 5 år. Dette gjelder både laptoper, mobiltelefoner, TVer med mer. Ble ikke reklamasjonstiden for mobiltelefoner definert til 4år eller noe? Mener å huske det. Dommen jeg linket til, Mobildommen, vurderte forventet varighet til rundt 4 år. Reklamasjonsfristen er da 5 år. Endret 1. august 2011 av Antatra Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Nei nei, reklamasjonsfristen er 5 år, men det er ikke forventet at en mobiltelefon skal vare lenger enn 4 år. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Kjøpte en Amilo hos Komplett i oktober 2008 (altså mindre enn 3 år siden). Maskinen er nå helt død, lyser i lade/power lampen men vil ikke starte (ingen reaksjon når jeg trykker på power). Kan jeg reklamere på dette selv om garanti tiden er utløpt? Ja, du kan reklamere. Ta kontakt med Komplett, så sender du maskinen inn. Beklager, men svaret over her er ikke korrekt. Både garanti og reklamasjon er bestemt ved lov, dog lengden på garanti for et spesifikt produkt er bestemt ved rettspraksis. Beklager, svaret ditt er ikke korrekt. Garanti er ikke regulert ved lov. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Beklager, men svaret over her er ikke korrekt. Både garanti og reklamasjon er bestemt ved lov, dog lengden på garanti for et spesifikt produkt er bestemt ved rettspraksis. Garanti er hvis noe stopper å funke med maskinen din innen garantiperioden (som med laptoper er på 2 år), mens reklamasjon som varer i fem år gjelder feil som har vært der siden man fikk produktet. Du kan prøve deg på reklamasjon i dette tilfellet, men det er tvilsomt at du vil få det igjennom. Det beste du kan gjøre er nok å finne noen som kan fikse det for deg, eventuelt prate med et pcverksted og forhøre deg om en pris der. Beklager, men det er du som tar feil. Feil feil feil feil og FEIL! 1: Garanti er en frivillig ordning produsent gir deg. Dette står ikke nedfelt i noen lov, eneste som er nevnt i forbrukerkjøpsloven er at en garanti må gi deg rettigheter UTOVER lovverket for å få lov til å kalle seg en garanti. 2: Lovverket, nærmere bestemt norsk forbrukerkjøpslov, sier at man har 2 års reklamasjonsrett på -mangler- ved det man har kjøpt, og dersom produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så har man 5 års reklamasjonsrett. Bærbare PCer går under sistnevnte og har derfor 5 års reklamasjonsrett. 3: Med mangel, så mener man feil som er oppstått som følge av produksjonsfeil, altså feil som ikke kommer av naturlig slitasje, feil bruk, skader utenfra osv. Dette vil IKKE si at feilen må ha vært der ved kjøp, men at man kan reklamere på feil som oppstår som bare dukker opp av seg selv. 4: Feilen til trådstarter kan utmerket reklameres på, så lenge det ikke er feil på batteri eller lader, eller feilen har oppstått som følge av utvendig skade osv. Trådstarter: Ta ut batteriet og strømadapteren. Vent 15 min, sett alt sammen inn igjen, og prøv å starte maskinen. Funker dette ikke, gjør det samme igjen, men koble så kun til strømadapter og ikke batteriet. Om ingenting hjelper, ta kontakt med komplett og de vil hjelpe deg med reklamasjon. NB: Husk at du ikke skal betale for frakten på en slik sak. 3 Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nei nei, reklamasjonsfristen er 5 år, men det er ikke forventet at en mobiltelefon skal vare lenger enn 4 år. Selvfølgelig. Endret innlegget slik at dette kom klart frem. Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Etter å ha vært i kontakt med Komplett og så videresendt til Infocare, så fikk jeg beskjed om at dette nok var en reklamasjon. Sendte inn til Infocare, og de fikset i løpet av kort tid (kabel som hadde falt ut av en eller annen kontakt). Blir spennende å se om dette vil koste meg noe. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 3: Med mangel, så mener man feil som er oppstått som følge av produksjonsfeil, altså feil som ikke kommer av naturlig slitasje, feil bruk, skader utenfra osv. Dette vil IKKE si at feilen må ha vært der ved kjøp, men at man kan reklamere på feil som oppstår som bare dukker opp av seg selv. Man kan vel strengt tatt også reklamere på f.eks. fysiske skader som følge av ytre påvirkning, dersom produktet er ment å skulle tåle slik ytre påvirkning? Eksempelvis kondensskader på et "angivelig vannavvisende" fotokamera man har hatt i lommen i lett regnvær? Har selv tatt retur på bl.a. endel støvsugere der smådeler på støvsugerrøret rett og slett har knekt som følge av støvsuging - eller så sier ihvertfall kundene. Dette er et problem man særlig ser på billigvarianter, men selv om man er sparsommelig på byggematerialene under produksjon skal produktet tåle å brukes til det det er ment til, ellers er det per definisjon en mangel. Blir spennende å se om dette vil koste meg noe. De har ikke anledning til å fakturere deg for arbeid eller deler med mindre de på forhånd har informert om at det kan komme til å koste noe dersom mangelen er selvforskyldt. Videre vil man normalt kontakte kunden før man starter arbeid, for å forsikre seg om at kunden faktisk ønsker å betale reparasjonskostnadene. Vil også tro bedriften er lovpålagt dette, uten å si det helt sikkert på stående fot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå