Gå til innhold

Tanker rundt denne loopen? *OPPDATERT*

Anbefalte innlegg

Har snekret sammen to oppsett (ett fra watercoolinguk.co.uk og ett fra coolerkit.dk).

Passer delene, og er det noe som bør byttes ut?

Har regnet ut prisen på begge og med frakt og toll(25%(?)) blir det 3491,- fra coolerkit og 3084 fra watercooling.co.uk. Hvor lønner det seg å bestille fra da., i og med at det er et stykke fra england?

Takk for all hjelp.

post-174056-0-83932600-1311826117_thumb.jpg

post-174056-0-88454100-1311826121_thumb.jpg

specs:

CM HAF 932

Asus P6T Deluxe v2

Powercolor HD4870

Gigabyte HD4870

Oppdatering:

Har jobbet en del ekstra skift i sommer og budsjettet har dermed vokst noen høvdinger.

Skal kjøpe et HD6970, ikke sikker på hvilket. Er det lurt å bare gå for det billigste og klokke det opp selv?

Her er da komponenter som jeg har funnet fram (ikke sikkert at alt passer eller om det er noe som må/bør byttes ut).

CPU-Blokk

GPU-Blokk

Radiator

Pumpe

3x Vifter

Tank og Anti-syklon(?)

4 meter Slange

10 x Nipler

post-174056-0-59074800-1312595048_thumb.png

Hvordan ser dette ut? Alt OK?

Hvor lang tid tar frakten fra aquatuning.no? Fant ikke noe info på siden dems.

Takk for svar

Endret av b3ndik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei i det andre oppsettet ditt er det feil type koplinger, så her må du tenke deg om et par ganger ser jeg.

Ikke glem www.techbay.no og www.digitalimpuls.no også.

Vet ikke hvorfor du har valgt en RS-type radiator; er det ikke plass til en vanlig tykk radiator? Det har jeg vanskelig for å tro. Greit nok om det var en 2x120, men har du plass til 3x120 så har du somregel plass i bredden til en vanlig tykkelse (som vil si RX for EK-radiatorer.)

Så må du heller ikke glemme noen varmeavledere til minnet på skjermkortene, slik som http://www.techbay.no/art-8.asp?id=560&iPageID=201

Endret av vhaarr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei i det andre oppsettet ditt er det feil type koplinger, så her må du tenke deg om et par ganger ser jeg.

Ikke glem www.techbay.no og www.digitalimpuls.no også.

Vet ikke hvorfor du har valgt en RS-type radiator; er det ikke plass til en vanlig tykk radiator? Det har jeg vanskelig for å tro. Greit nok om det var en 2x120, men har du plass til 3x120 så har du somregel plass i bredden til en vanlig tykkelse (som vil si RX for EK-radiatorer.)

Så må du heller ikke glemme noen varmeavledere til minnet på skjermkortene, slik som http://www.techbay.no/art-8.asp?id=560&iPageID=201

Har så og si null peiling på dette, prøvde bare å lage en liste. Hadde du giddet å tatt deg tid til å sette opp et system til meg?

Takk

Lenke til kommentar

Vannkjøling er ikke noe man begir seg up på uten å forberede seg - eller du kan jo det altså, men det vil ta veldig lang tid å lære alt på den harde måten.

For ikke å snakke om at det er helt vanvittig dyrt.

Jeg vet ikke helt hva det er du *vil*, så da er det vanskelig for meg å anbefale noe.

1. Er du bare på utkikk etter god kjøling til PC'en som ikke bråker?

2. Vil du holde på med dette som hobby?

3. Har du noen øvre grense på pengebruk?

4. Er du villig til å lære deg frem eller vil du starte med et bra utgangspunkt?

Dersom svaret på #1 er "ja", så kjøper du en ferdigsbygget kjøleløsning fra Corsair, som H80 eller noe i den duren. Det finnes også flere tredjeparts kjølere til skjermkort.

Er svaret på #2 "ja", så kommer alt veldig an på svaret på #3. Det finnes vannkjølingssett fra alt fra 2200 til 8000 og mer (som inneholder GPU, slik som du har satt opp).

Jeg vet ikke, synes den første posten din var rimelig tynn på informasjon.

Her er et par lenker til noen vannkjølingssett som kan være greie, men vær oppmerksom på at dette er ikke noe du bare kan installere på 1-2-3 og så ignorere i 5 år til du oppgraderer resten av PC'en - dette krever arbeid, akkurat som andre hobbyer:

http://www.techbay.no/art-8.asp?id=499&iPageID=117

http://www.techbay.no/art-8.asp?id=509&iPageID=117

http://www.ekwaterblocks.com/shop/kits-cases/kits/ek-kit-h3o-supreme-hf-360-en.html

http://www.frozencpu.com/products/8412/ex-wat-141/Swiftech_H20-220_Apex_Ultima_XT_Plus_Liquid_Cooling_Kit_Universal_Mount_LGA_1366_Included.html?tl=g30c321s818

http://www.frozencpu.com/products/12222/ex-wat-162/XSPC_Rasa_750_RS360_Universal_CPU_Triple_Radiator_Water_Cooling_Kit-_HOT.html?tl=g30c321s1310

Det finnes ferdigbyggede sett i nesten alle butikker som selger vannkjøling; de skal somregel inneholde alt du trenger, men det er ikke garantert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vannkjøling er ikke noe man begir seg up på uten å forberede seg - eller du kan jo det altså, men det vil ta veldig lang tid å lære alt på den harde måten.

For ikke å snakke om at det er helt vanvittig dyrt.

Jeg vet ikke helt hva det er du *vil*, så da er det vanskelig for meg å anbefale noe.

1. Er du bare på utkikk etter god kjøling til PC'en som ikke bråker?

2. Vil du holde på med dette som hobby?

3. Har du noen øvre grense på pengebruk?

4. Er du villig til å lære deg frem eller vil du starte med et bra utgangspunkt?

Dersom svaret på #1 er "ja", så kjøper du en ferdigsbygget kjøleløsning fra Corsair, som H80 eller noe i den duren. Det finnes også flere tredjeparts kjølere til skjermkort.

Er svaret på #2 "ja", så kommer alt veldig an på svaret på #3. Det finnes vannkjølingssett fra alt fra 2200 til 8000 og mer (som inneholder GPU, slik som du har satt opp).

Jeg vet ikke, synes den første posten din var rimelig tynn på informasjon.

Her er et par lenker til noen vannkjølingssett som kan være greie, men vær oppmerksom på at dette er ikke noe du bare kan installere på 1-2-3 og så ignorere i 5 år til du oppgraderer resten av PC'en - dette krever arbeid, akkurat som andre hobbyer:

http://www.techbay.no/art-8.asp?id=499&iPageID=117

http://www.techbay.no/art-8.asp?id=509&iPageID=117

http://www.ekwaterblocks.com/shop/kits-cases/kits/ek-kit-h3o-supreme-hf-360-en.html

http://www.frozencpu.com/products/8412/ex-wat-141/Swiftech_H20-220_Apex_Ultima_XT_Plus_Liquid_Cooling_Kit_Universal_Mount_LGA_1366_Included.html?tl=g30c321s818

http://www.frozencpu.com/products/12222/ex-wat-162/XSPC_Rasa_750_RS360_Universal_CPU_Triple_Radiator_Water_Cooling_Kit-_HOT.html?tl=g30c321s1310

Det finnes ferdigbyggede sett i nesten alle butikker som selger vannkjøling; de skal somregel inneholde alt du trenger, men det er ikke garantert.

1. Jeg går mest etter stillegående kjøling, men fortsatt relativt bra kjøling da jeg skal overklokke CPU.

2. Helt siden jeg bygde denne PCen i 2008 har jeg vært interessert for pc-bygging. Har drevet en del med casemodding og diverse. Så ja, jeg vil kalle det en hobby til en viss grad fordi dette er noe jeg vil lære mer om og det virker spennende.

3. Øvre grense på penger er rundt 3-3.5k. Maks 4k, ikke over.

4. Hva mener du med å starte med et bra utgangspunkt? Har en kompis som hjelper meg å bygge da han har gjort det før.

Hvor ofte trenger det renhold? Har hørt et par ganger i året, og dette høres greit ut.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Okay, ja, det høres jo bra ut så da er du faktisk interresert i å dille litt med det og bruke det som et prosjekt.

Da må du finne ut litt om hva som er viktig for deg;

Vil du ha noe som ser bra ut? Det er 2 komponenter som er aktuelt at ligger utenfor selve kabinettet, eller er synlige: radiatoren og vanntanken. Vet ikke hvilket kabinett du har.

Personlig bruker jeg DD's Monsoon-tank, og er veldig fornøyd med det. Men det koster jo skjorta, og du får ingen ytelsesforbedring med noe slikt til fordel for f.eks. Swiftechs MCRES. Egentlig trenger du ingen tank i det hele tatt.

Så er det småting slik som påfyllingsport, dreneringsport, flytmåler, og temperaturmåler. Jeg bruker ingen av delene selv, men det er definitivt lurt å kjøre en dreneringsport.

Har du en vanntank så brukes den somregel som påfyllingsport også.

Så er det jo ting som f.eks. farge på vannet og slikt, om du bryr deg om det; og hvorvidt du er interresert i å bruke mest mulig komponenter som kan brukes om igjen når du oppgraderer andre komponenter i PC'en, slik som GPU - eller om du vil kjøre med heldekkendes vannkjøling som er skreddersydd for de komponentene du har nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor ofte trenger det renhold? Har hørt et par ganger i året, og dette høres greit ut.

Det varierer veldig, mest med tanke på hva du bruker som kjølevann. Bruker du destillert vann med en sølvplugg eller lignende så kan det sikkert holde med 1 gang i året eller mindre også.

Men når du først installerer systemet så må det tømmes og spyles et par ganger for å få vekk "gugg" som ligger inne i komponentene (mest i radiatoren) fra fabrikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, ja, det høres jo bra ut så da er du faktisk interresert i å dille litt med det og bruke det som et prosjekt.

Da må du finne ut litt om hva som er viktig for deg;

Vil du ha noe som ser bra ut? Det er 2 komponenter som er aktuelt at ligger utenfor selve kabinettet, eller er synlige: radiatoren og vanntanken. Vet ikke hvilket kabinett du har.

Personlig bruker jeg DD's Monsoon-tank, og er veldig fornøyd med det. Men det koster jo skjorta, og du får ingen ytelsesforbedring med noe slikt til fordel for f.eks. Swiftechs MCRES. Egentlig trenger du ingen tank i det hele tatt.

Så er det småting slik som påfyllingsport, dreneringsport, flytmåler, og temperaturmåler. Jeg bruker ingen av delene selv, men det er definitivt lurt å kjøre en dreneringsport.

Har du en vanntank så brukes den somregel som påfyllingsport også.

Så er det jo ting som f.eks. farge på vannet og slikt, om du bryr deg om det; og hvorvidt du er interresert i å bruke mest mulig komponenter som kan brukes om igjen når du oppgraderer andre komponenter i PC'en, slik som GPU - eller om du vil kjøre med heldekkendes vannkjøling som er skreddersydd for de komponentene du har nå.

Ja, jeg vil helst ha noe som ser bra ut, og mest mulig av delene inni kabinettet. Jeg har dette kabinettet.

Jeg vil helst ha en vanntank, mange som har anbefalt det til en førstegangsloop. Ang gpu blokk vil jeg ha en universell blokk og kunne bruke den på neste oppsettet.

Angående tank vil jeg ha en som ikke koster skjorta. Vet ikke prisene på tanker, men helst rundt 300-44 hvis det er mulig.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

I en HAF 932 har du flere valg. Det beste alternativet er nok følgende;

Sett inn 1x 3x120mm radiator i toppen. Radiatoren vil da ta opp plassen til første og kanskje andre (avhengig av vifter) 5.25"-slotten. Du har da god plass igjen til både en dual-bay vanntank + CD-rom/whatever.

Inni selve kabinettet har du god plass til en vanntank formet som sylinder, om det er ønskelig til fordel for 5.25" tank.

Dette må du nesten se selv hva du synes ser best ut. Det finnes uendelig mange forskjellige vanntanker, og du må nesten velge hva du vil ha selv.

Mange vanntanker kan koples direkte på pumpen, og da sparer man selvsagt penger på nippler men begrenser seg på installasjonsmuligheter.

Etter at du har valgt en tank som du vil ha, kan jeg sette opp resten for deg; det tar meg bare et par minutter.

Det betyr veldig lite hva slags pumpe du ender opp med, så ikke la det holde tilbake for å velge den vanntanken du vil ha. Noen EK-tanker fungerer bare med deres DCP4.0-pumpe, noen fungerer bare med Laing/D5, og så videre - det betyr veldig lite. Og ikke føl deg presset til å bestille på techbay; jeg kjøper somregel fra Tyskland, USA eller andre selv. Men sist gang jeg skulle ha vannkjølingsutstyr så var jeg ikke klar over Techbay.no selv - kanskje jeg strekker meg litt for å bruke den neste gang; det er bra å støtte opp om egne bedrifter.

Endret av vhaarr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs litt; vil du ha sylinderen hengende ved siden av hovedkortet, eller vil du ha den fastmontert på pumpen i bunnen av kabinettet?

Vet ikke jeg om du har vindu eller hva, men da er det kanskje kult å ha sylinderen synlig ved siden av HK og ha pumpen i bunnen av kabinettet, skjult.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs litt; vil du ha sylinderen hengende ved siden av hovedkortet, eller vil du ha den fastmontert på pumpen i bunnen av kabinettet?

Vet ikke jeg om du har vindu eller hva, men da er det kanskje kult å ha sylinderen synlig ved siden av HK og ha pumpen i bunnen av kabinettet, skjult.

Vil helst ha den ved siden av hovedkortet.

Slik ser kabinettet ut

cm_haf932_15_thumb.jpg

Endret av b3ndik
Lenke til kommentar

Okay, ja, da hadde jeg kjøpt noe slikt kanskje:

1x EK Supreme LTX (EN Nikkel)

1x VID220 til GPU - eller trenger du 2?

1x Radiator

1x Pumpe, betyr ikke så mye hvilken - kanskje denne + en topp

3x Vifter

1x Sølv ting

1x Vanntank + stabilisator

1x Kjølepasta

3x (3m) Slange

10-12x Nippler

10-12x Klipps

+ et par liter destillert vann fra et lokalt apotek.

Husk at du trenger også noen varmeavledere til minnet på skjermkortene, jeg fant ingen på wc.co.uk.

Også husk at skjermkortene må være referansedesign for at VID220 skal passe tror jeg. Dette kan du søke om på nettet.

Mange av disse kan du sikkert finne billigere på f.eks. aquatuning; der selger de ofte pakker med nippler som man sparer mye på, for eksempel. Ellers legger jeg merke til at radiatorene var relativt dyre på wc.co.uk, eller kanskje det er jeg som ikke er kjent med valutakursene akkurat nå.

Du må kanskje ha en forlengelseskabel til viftene for at alle skal nå ned til hovedkortet. Du må jo også passe på at du faktisk har utgang til 3x vifter - hvis ikke kan det ordnes på flere måter.

Endret av vhaarr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det oppsettet så fint ut, takk.

Et par ting jeg vil endre på:

Helst gjennomsiktig slange.

Trenger ikke kjølepasta.

Er det lurere med en radiator med 2 vifter, tror ikke det er plass til 3 inne i kabinettet og heller ikke oppå.

Vurderer å kjøpe noen billige kompresjonsnipler.

Med moms/skatt/toll(?), 25% ble summen på 3800 inkl frakt. Kursen er på 8.9 kr.

Lenke til kommentar

Neida, går fint med 360 radiator i toppen der - du kan bare ikke bruke de øverst 5.25" slottene da, som jeg nevnte tidligere.

Ellers vil du jeg skal lage en ny handlekurv, eller gjør du det selv?

Kompresjonsnippler gir deg ikke noe særlig, og er vanskeligere å bruke enn vanlige, synes jeg.

Prisen har jeg ikke peiling på, men det kan jo være lurt å sette opp samme oppsett i en annen butikk for så å sammenligne prisen. Noen nettbutikker vil gi deg andre priser etter at du registrerer en bruker som er fra Norge i og med at vi må betale så mye i avgifter; aquatuning gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, går fint med 360 radiator i toppen der - du kan bare ikke bruke de øverst 5.25" slottene da, som jeg nevnte tidligere.

Ellers vil du jeg skal lage en ny handlekurv, eller gjør du det selv?

Kompresjonsnippler gir deg ikke noe særlig, og er vanskeligere å bruke enn vanlige, synes jeg.

Prisen har jeg ikke peiling på, men det kan jo være lurt å sette opp samme oppsett i en annen butikk for så å sammenligne prisen. Noen nettbutikker vil gi deg andre priser etter at du registrerer en bruker som er fra Norge i og med at vi må betale så mye i avgifter; aquatuning gjør det.

Ok, prøver å lage en ny liste fra watercoolinguk og aquatuning. Noen flere butikker som er nevneverdige?

Tusen takk for hjelpa forresten :new_woot:

Lenke til kommentar

Nei

* Feil størrelse på slangen

* Du får med 2x nippler til både CPU-blokk og vanntank, så du trenger bare 6-8 utenom

* 10m slange er alt for mye, eller er det 5? Uansett du trenger ikke mere enn 3 tror jeg. Er jo greit å ta 5 for å være sikker kanskje.

* Dersom det finnes en annen 360-radiator på siden som er billigere (men fortsatt like tjukk), så skader det ikke å bruke den istedet.

* Du har ikke med sølv-tingen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...