Gå til innhold

Kjøp av katana (samuraisverd)

Thrinduil

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en voldsom interesse for katana'er. Har et utstillingsverd fra før av, men kunne gjerne tenkt meg et litt mer eksklusivt med tiden. Har sett at på nettbutikken til www.fighter.no (http://www.fighter.no/shop/), selges det katana'er i alle slags prisklasser. Har vurdert en katana i høykarbonstål og en katana makuri (makuri er en type laminering). Så jeg vil bare spørre noen som eventuelt har peiling, om det er verdt kjøpet - om jeg skulle gjøre det en gang. Og om det er noen spesifike lover i lovverket om det er påbudt med en slags tillatelse for å ha skarpe våpen (har prøvd å finne av det selv, men har ikke funnet noe).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri sett i butikkene at det er legitimasjonsplikt ved kjøp av kniver. Det som er forbudt er å gå med kniv. (usikker på om det kun gjelder synlig kniv)

Inntil kilden er lovdata eller lignende så stiller jeg meg sterkt tvilende til aldersgrensen. Men bortviser det ikke totalt.

Finner referanse til lignende "lover" som du henviser til (noen sier 15årsgrense på 25cm, noen sider 18 på noe) men synes ikke kildene er pålitelige.

Endret av stoners
Lenke til kommentar

Dette er det nærmeste jeg finner:

"

2.5.10 Hogg- og stikkvåpen

Ved kgl. res. av 25. januar 1963 pkt. 14 er det gitt forbud mot overdragelse og overlatelse av

hogg- og stikkvåpen som har en klinge på mer enn 25 cm til barn under 16 år. Med klinge

menes våpenets blad"

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf

Så da blir neste spørsmål; hva er et hogg- og stikkvåpen?

Er brødkniv det?

Er samekniv det?

Sverd går nok under hoggvåpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...