Thrinduil Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Heisann! Jeg har en voldsom interesse for katana'er. Har et utstillingsverd fra før av, men kunne gjerne tenkt meg et litt mer eksklusivt med tiden. Har sett at på nettbutikken til www.fighter.no (http://www.fighter.no/shop/), selges det katana'er i alle slags prisklasser. Har vurdert en katana i høykarbonstål og en katana makuri (makuri er en type laminering). Så jeg vil bare spørre noen som eventuelt har peiling, om det er verdt kjøpet - om jeg skulle gjøre det en gang. Og om det er noen spesifike lover i lovverket om det er påbudt med en slags tillatelse for å ha skarpe våpen (har prøvd å finne av det selv, men har ikke funnet noe). Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 En kilde jeg fant sa noe om at man ikke kunne importere sverd med blad større enn 42". Også må man være minst 16 år for å kunne bruke kniver over 20 cm. Utover det, fant jeg ikke noe som tilsa noe annet enn at det var lov. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Kilde på det med 16år og 20cm? Brødkniven min er jo over 20 cm. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Er det gitt at folk under 16 får lov til å kjøpe brødkniv da? Ingen pålitlig kilde, men dog: http://freak.no/forum/showpost.php?p=1362593&postcount=19 Gyldig inntil det motsatte er bevist =) Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Aldri sett i butikkene at det er legitimasjonsplikt ved kjøp av kniver. Det som er forbudt er å gå med kniv. (usikker på om det kun gjelder synlig kniv) Inntil kilden er lovdata eller lignende så stiller jeg meg sterkt tvilende til aldersgrensen. Men bortviser det ikke totalt. Finner referanse til lignende "lover" som du henviser til (noen sier 15årsgrense på 25cm, noen sider 18 på noe) men synes ikke kildene er pålitelige. Endret 1. august 2011 av stoners Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Dette er det nærmeste jeg finner: " 2.5.10 Hogg- og stikkvåpen Ved kgl. res. av 25. januar 1963 pkt. 14 er det gitt forbud mot overdragelse og overlatelse av hogg- og stikkvåpen som har en klinge på mer enn 25 cm til barn under 16 år. Med klinge menes våpenets blad" https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf Så da blir neste spørsmål; hva er et hogg- og stikkvåpen? Er brødkniv det? Er samekniv det? Sverd går nok under hoggvåpen. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Ja, sverd er det første som slår meg som "hogg-våpen", ved siden av øks =) Så da fikk du vel kilden der ja =) Edit: og spikkekniver vil jeg tro går under "stikk-våpen". Endret 1. august 2011 av r2d290 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå