Gå til innhold

Utskriften blir helt forskjellig fra det som vises på skjermen

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det være så fryktelig vanskelig å få en utskrift av dette bildet slik at det samsvarer med det som vises på skjermen? Spesielt ille er nederste delen av bildet, som på utskriften får en slags ubeskrivelig farge som langt fra stemmer med virkeligheten. Vegetasjonen skal være grønn med røde innslag.

Første forsøk skrev jeg ut med å velge ”Printer manages colors”, men i tillegg til at fargene ble helt feil, dukket også en mørk boks nederst på bildet. Forsøkte deretter ”Photoshop manages colors”, og da forsvant den mørke boksen nederst på bildet, og fargene ble noe mer livfulle, men fortsatt helt feil. Forsøkte så til slutt ”No color management” og da sluttet skriveren å fungere. Fikk beskjed om at ”skriveren har feil skrivehode, sett inn riktig skrivehode…” :wallbash:

Nå vet jeg ikke hvordan bildet ser ut på din skjerm, for det ser forskjellig ut på alle de forskjellige skjermene jeg har forsøkt, men det er likevel utskriftversjonene som er de desidert verste. Skriveren er en Canon MP600, og skriver normalt ut bilder i høy kvalitet.

Gode råd mottas med glede.

post-90344-0-28669500-1311796714_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags fargerom jobber du i?

Det er naturlig at farger og slikt blir annerledes på forskjellige skjermer, med mindre de alle er kalibrert.

Har en mistanke om at skjermen din ikke er kalibrert (det er ikke min heller for å si det sånn) og at du jobber i ett fargerom som kanskje printeren ikke er med på, f.eks. ProPhoto RGB.

Prøv å sette fargerommet til sRGB.

Lenke til kommentar

Hvilket fargerom bildet er i spiller ingen rolle hvis du skriver ut fra Photoshop og innstillinger ellers er riktige. Eksakt hva som er feil er ikke lett å si, men det har ganske sikkert med fargestyring å gjøre.

Har du ikke en kalibert skjerm er det som flere har kommentert vanskelig å få samme farger på skjerm og utskrift. Har du editert bildet på en skjerm som ikke er kalibrert kan det i noen tilfeller gi dårligere resultat enn å bare skrive ut et ueditert bilde.

Med min printer (en Epson) må jeg i tillegg til å sette at Photoshop styrer fargene fortelle printeren at den ikke skal gjøre det i printeroppsettet. Jeg vet ikke om Canon krever det, men du kan jo sjekke.

Lenke til kommentar

Stemmer at skjermen jeg har redigert bildet på ikke er kalibrert, men normalt så stemmer fargene ganske bra med utskriftene. Har også forsøkt på en kalibrert skjerm, men da var avvikene desto større. Fargerom ja, her kan det kanskje være noe. Tar bildene vanligvis i sRGB, men akkurat her har bildet tydeligvis blitt tatt i Adobe RGB. Dette stemmer kanskje ikke overens med skriveren...

Hmm, går det an å konvertere bildet til sRGB på noen måte i Photoshop? Uansett får jeg ikke testet dette nå som skriveren plutselig nekter helt å samarbeide. Litt usikker på hvor gammel skriveren er, men tipper 2-3 år. Har jeg noen rettigheter nå da når skriverhodet helt uventet tar kvelden?

Lenke til kommentar

Hei og velkommen til printingens verden.

Det er noen ting begrensninger du må ta høyde for når du skal printe ut:

1) Fargerom på skjerm og printer. De aller fleste har ikke kalibrert skjermen sin og skjermen viser stort sett aldri noe større fargeområde enn sRGB. Printeren du oppgir har heller ikke større fargerom enn sRGB. Å kalibrere skjerm og printe ut bilder i større fargerom enn sRGB er totalt unødvendig og leder kun til større feil. Skal du printe i adobe RGB må du i det minste spandere på deg en Epson 3880 eller bedre printer til godt over titusenlappen.

2) Riktig oppsett av programvare og printerdriver. I Photoshop kan du konvertere fargerom hvis du går via meny Edit > Convert to Profile.

Her følger et lite oppsett for hvordan du printer så "riktig" som mulig. Fil -> Print og denne dialogen kommer opp:

1) Først setter du opp drinterdriveren til hvilken papirtype, utskriftskvalitet (best) og slår av eventuell fargestyring. På min mac ser det ut slik i printerdriveren:

Velg riktigpapirtype og utskriftskvalitet til "best".

På min MP970 fra Canon er dette innstillingene for at printeren ikke skal fargestyre noe. Det kan være annerledes i din printerdriver (eller Windows).

Når du har gjort dette trykker du Lagre/bruk/ok alt ettersom hva dialogboksen sier og du vil komme tilbake til Photoshop sin printvindu.

2) Skalèr bildet til arket du bruker, husk å velg stående eller liggende ettersom bildet du bruker.

3) Velg at Photoshop styrer fargene ettersom du garantert ønsker å ha "kontroll" på resultatet.

4) Her bommer mange. Dette er akkurat det samme som det du satte opp i printerdriveren under arktype. Som du nok vil se er det mange forkortelser, men jeg kan gi deg noen hint på veien. Tallet bak hvert ark betyr kvaliteten - dvs lavere tall jo bedre. Arktypen bestemmer blant annet dråpestørrelse, tørketid og til dels hvordan printeren blander blekk for å oppnå så riktige farger som mulig.

PR = Photo Paper Pro

MP = Matte Photo Paper

SP = Photo Paper Plus Glossy / Satin

5) Perceptual er greit å bruke om du har større fargerom i bildene enn printeren klarer. Relative Coloimetric gir mer naturlige farger da den mapper om farger utenfor printerens fargerom til nærmeste produserbare farge. Bruker oftest sistnevnte når jeg selv printer.

6) Huker du av på "Match print color" kan du huke av på Gamut Warning som vil vise deg områdene av bildet som vil være utenfor printeren fargerom (og arktype!). Show Paper White betyr at du vil kunne simulere hvordan det ferdige resultatet vil se ut på arket i forhold til hvor varmt eller kaldt papiret i fargetemperatur er. Det skiller stort i hvithet på papir.

Trykk print og du vil ha "riktigere" farger. Til sist er det èn ting mange glemmer. Det er belysning når du betrakter bilder. Skjermen og belysning i rommet har forskjellig fargetemperatur. En skjerm lyser direkte, mens et ark reflekterer lys. Det er ofte forskjell i print og skjerm om du har de ved siden av hverandre. Så husk å se på bildene under forskjellig type belysning.

Håper dette hjelper deg et lite steg på veien.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for hyggelig tilbakemelding. Hadde jeg bare hatt mer tid skulle jeg gjerne laget en utdypende tråd her på forumet. Jeg slenger på en liten "bonusvideo" som jeg laget nettopp.

Den omhandler forhåndsvisning - eller rettere sagt simulering av printresultat. Som dere kanskje har forstått reagerer papir forskjellig på blekk og hvitheten i arket er også ganske forskjellig. Jeg bruker denne funksjonen relativt ofte når jeg printer på f.eks matt papir som har synlig lavere kontrast og fargerom enn mer glossy papir.

1) Først har jeg huket av for Gamut Warning. Dette vil vise farger utenfor rekkevidde på det aktuelle papiret du velger i steg to som grå områder. Dette vil være fargene printeren ikke vil klare å produsere pga sitt eget fargeområde og papir i forhold til fargeinformasjonen i bildefilen din på nåværende tidspunkt.

2) View > Proof View > Custrom. Sett opp hvilket papir du ønsker å simulere. Huk av for Simulate Paper Color hvis du ønsker å se "fargestikket" i papiret. De grå feltene som kommer frem er fargene som jeg beskrev over - faller utenfor fargerommet for det aktuelle blekk og papir. Det er dette jeg drar musen rundt etter 0:40 i videoen.

Bare husk at dette er aldri en fasit, men en god pekepinn på hva du kan forvente ut av printen din. Jeg jobber med proofing påslått for å gjøre de siste justeringene med curves etc. Bare husk å slå av proofing til senere bruk. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen for gode ord :) Morsomt å kunne dele litt kunnskap når det gleder andre. Her kommer enda en video, dog ikke helt on topic. Jeg tenkte å vise forskjellene på bilder som ikke har riktig fargeprofil for bruk på internett. Nå begynner de fleste browsere å støtte fargestyring, men om noen har slått dette av så vil bildene kunne se blasse og til dels forferdelige ut. Vil bare får frem at det er uhyret viktig at man husker slike små ting når man jobber med bilder ut mot f.eks print eller nett.

Alle bildene i videoen er hentet rett fra Lightroom som bruker det største fargerommet av "de tre store". Pro Photo RGB er suverent størst, Adobe RGB (1998) som har blitt bransjestandard blant skjermer og printere for de litt mer kresne og lille sRGB som er ment for enkel visning av farger på gammeldagse skjermer etc. :p

Jeg simulerer så at bildet med Pro Photo RGB blir vist i en browser (eller program for den del) uten fargestyring - dvs sRGB fargeområde. Fargene blir nokså.... grelle? Deretter konverterer jeg til Adobe RGB og viser den samme effekten.

Men nå er det nok fra meg for en stund - FotoVideo-traileren venter på meg i dag. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Shocktrauma: Fantastisk! Frustrasjonen jeg følte da jeg strevde og strevde med å få gode utskrifter, er nå forandret til glede og optimisme! Er uten skriver akkurat nå, så får ikke prøvd fremgangsmåtene dine helt enda, men det er helt klart gode innspill her!

Skriveren min var forøvrig nesten 4 år gammel, så selv om jeg har sendt den inn til verksted på reklamasjon nå, vurderer jeg likevel sterkt å kjøpe en nyere. Bruke 10.000,- på skriver har jeg ikke råd til, men jeg vurderer Canon Pixma MG8150. Da har jeg også mulighet til å scanne gamle dias og negativer. Noen som har en formening om denne?

Lenke til kommentar

Bruke 10.000,- på skriver har jeg ikke råd til, men jeg vurderer Canon Pixma MG8150. Da har jeg også mulighet til å scanne gamle dias og negativer. Noen som har en formening om denne?

Jeg har ikke noen erfaring med MG8150, men dpreview testet nylig MG8120 mot to andre multifunksjonsskrivere. MG8120 gjorde det bra, men en ulempe med diasscanning med multifunkjonsenheter er at ingen av dem har automatisk støvfjerning. Skal du bare scanne litt film betyr ikke det så mye, men har du mange bilder vil støvfjerningsfunksjon (hetter gjerne ICE eller FARE (Canon)) kunne spare deg for mye etterarbeid.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei og velkommen til printingens verden.

Det er noen ting begrensninger du må ta høyde for når du skal printe ut:

1) Fargerom på skjerm og printer. De aller fleste har ikke kalibrert skjermen sin og skjermen viser stort sett aldri noe større fargeområde enn sRGB. Printeren du oppgir har heller ikke større fargerom enn sRGB. Å kalibrere skjerm og printe ut bilder i større fargerom enn sRGB er totalt unødvendig og leder kun til større feil. Skal du printe i adobe RGB må du i det minste spandere på deg en Epson 3880 eller bedre printer til godt over titusenlappen.

2) Riktig oppsett av programvare og printerdriver. I Photoshop kan du konvertere fargerom hvis du går via meny Edit > Convert to Profile.

Her følger et lite oppsett for hvordan du printer så "riktig" som mulig. Fil -> Print og denne dialogen kommer opp:

1) Først setter du opp drinterdriveren til hvilken papirtype, utskriftskvalitet (best) og slår av eventuell fargestyring. På min mac ser det ut slik i printerdriveren:

Velg riktigpapirtype og utskriftskvalitet til "best".

På min MP970 fra Canon er dette innstillingene for at printeren ikke skal fargestyre noe. Det kan være annerledes i din printerdriver (eller Windows).

Når du har gjort dette trykker du Lagre/bruk/ok alt ettersom hva dialogboksen sier og du vil komme tilbake til Photoshop sin printvindu.

2) Skalèr bildet til arket du bruker, husk å velg stående eller liggende ettersom bildet du bruker.

3) Velg at Photoshop styrer fargene ettersom du garantert ønsker å ha "kontroll" på resultatet.

4) Her bommer mange. Dette er akkurat det samme som det du satte opp i printerdriveren under arktype. Som du nok vil se er det mange forkortelser, men jeg kan gi deg noen hint på veien. Tallet bak hvert ark betyr kvaliteten - dvs lavere tall jo bedre. Arktypen bestemmer blant annet dråpestørrelse, tørketid og til dels hvordan printeren blander blekk for å oppnå så riktige farger som mulig.

PR = Photo Paper Pro

MP = Matte Photo Paper

SP = Photo Paper Plus Glossy / Satin

5) Perceptual er greit å bruke om du har større fargerom i bildene enn printeren klarer. Relative Coloimetric gir mer naturlige farger da den mapper om farger utenfor printerens fargerom til nærmeste produserbare farge. Bruker oftest sistnevnte når jeg selv printer.

6) Huker du av på "Match print color" kan du huke av på Gamut Warning som vil vise deg områdene av bildet som vil være utenfor printeren fargerom (og arktype!). Show Paper White betyr at du vil kunne simulere hvordan det ferdige resultatet vil se ut på arket i forhold til hvor varmt eller kaldt papiret i fargetemperatur er. Det skiller stort i hvithet på papir.

Trykk print og du vil ha "riktigere" farger. Til sist er det èn ting mange glemmer. Det er belysning når du betrakter bilder. Skjermen og belysning i rommet har forskjellig fargetemperatur. En skjerm lyser direkte, mens et ark reflekterer lys. Det er ofte forskjell i print og skjerm om du har de ved siden av hverandre. Så husk å se på bildene under forskjellig type belysning.

Håper dette hjelper deg et lite steg på veien.

En meget fin og grei forklaring,takker så mye, :new_woot:

Måtte bare svare ble så glad!!endeligt fant ut av det!! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...