Gå til innhold

Oppgaver i Ungdomspartier?

Anbefalte innlegg

Hva vil det egentlig si at man melder seg inn i et ungdomsparti? Har man faktiske oppgaver (hvis man er interessert i det) eller er de fleste medlemmer mer passive? Jeg kjenner noen som vil melde seg inn i et ungdomsparti, men de vet ikke hva det faktisk betyr å gjøre det. Får man en stemme i partiet eller hvordan fungerer det? Selvsagt er NOEN ungdommer aktive, siden det er et ungdomsparti drevet av ungdommer, men jeg har et inntrykk av at mange medlemmer er relativt passive og at de er medlemmer mer for å vise sin støtte til partiet ved å melde seg inn og betale medlemskontingent, og ikke for faktisk å påvirke partiet så mye. Jeg kan godt ta feil her.

Spørsmålet mitt er, hva gjør man i disse ungdomspartiene? Er det noen her som er medlem av et ungdomsparti? Hva gjør du der?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil det egentlig si at man melder seg inn i et ungdomsparti? Har man faktiske oppgaver (hvis man er interessert i det) eller er de fleste medlemmer mer passive? Jeg kjenner noen som vil melde seg inn i et ungdomsparti, men de vet ikke hva det faktisk betyr å gjøre det. Får man en stemme i partiet eller hvordan fungerer det? Selvsagt er NOEN ungdommer aktive, siden det er et ungdomsparti drevet av ungdommer, men jeg har et inntrykk av at mange medlemmer er relativt passive og at de er medlemmer mer for å vise sin støtte til partiet ved å melde seg inn og betale medlemskontingent, og ikke for faktisk å påvirke partiet så mye. Jeg kan godt ta feil her.

Spørsmålet mitt er, hva gjør man i disse ungdomspartiene?

Det er mye hva man gjør det til selv; det er mange medlemmer som er forholdsvis passive, men også en god del som tar på seg tilitsverv som lokallagsleder, fylkesleder/-styremedlem, osv osv, og som møter opp på møter (både lokalt, på fylkesplan, og nasjonalt, dvs på landsmøte) både i ungdomspartiet og moderpartiet for å diskutere og utøve politikk.

Jeg kan ikke snakke for alle andre partier/ungdomspartier, men i mitt parti (Senterpartiet/Senterungdommen) er ett medlem av ungdomspartiet også automatisk medlem av moderpartiet, med møte/tale/stemmerett også på deres medlemsmøter, og er også valgbare som tilitsvalgt i moderpartiet. Tror det er samme opplegg hos de fleste andre partiene/ungdomspartiene, men skal ikke si det sikkert.

Er det noen her som er medlem av et ungdomsparti?

Var det inntil for noen år siden, men er ikke "ungdom" nå lenger...
Lenke til kommentar

Takk for informasjonen. Er det flere som har erfaring/kunnskap om dette så settes det pris på at du deler det her.

Jeg er selv et aktivt medlem i Unge Høyre i Buskerud. Jeg meldte meg inn fordi jeg tror på politikken, og jeg mener for å oppnå at partiet får høy oppsluttning ved valg, så hjelper det ikke bare å sitte på rumpa og se partiet gjøre det selv.

Jeg er idag på valglistene til Modum Høyre (3.plass), og jeg sitter i Fylkesstyret til Buskerud Unge Høyre, og er Viseformann i Modum Unge Høyre, som jeg var med å starte opp med 3-4 andre personer.

Man trenger ikke være aktiv i noen partier, men skal du dra nytte ut av de 10-100 kronene, så anbefaler jeg deg å bli aktiv, delta på skoleringer. Og du vil lære veldig mye.

Steffen Eriksen Haneboe, Viseformann Modum Unge Høyre

Lenke til kommentar

Ok, takker så mye.

Er det slik at man automatisk blir medlem i moderpartiet hvis man melder seg inn i ungdomspartiet? Som Inge skrev, har SP denne ordningen, men gjelder dette for alle partier?

Jeg leser gjerne flere innlegg om erfaringer innen ungdomspartier. Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Ok, takker så mye.

Er det slik at man automatisk blir medlem i moderpartiet hvis man melder seg inn i ungdomspartiet? Som Inge skrev, har SP denne ordningen, men gjelder dette for alle partier?

Jeg leser gjerne flere innlegg om erfaringer innen ungdomspartier. Takk for alle svar! :)

Du er igrunn bare medlem av ungdomspartiet i Høyre, men kan stå på valglistene, og delta i styremøter. Så du blir på en måte et ordinært medlem av Høyre.

Lenke til kommentar

Er også UH-mann og kan kort oppsumere noen momenter som enda ikke er tatt med:

Om du ønsker å være aktiv i politikken kan enn skaffe seg verv lokalt;

• Leder (Legger an den politiske føringen av lokallaget og er lokallagets frontfigur i media)
  • 1. Nestleder (Assisterer lederen der det er behov)
  • 2. Nestleder (Driver på med det organisatoriske, deriblant oppfølging av medlemmer og ordner til møter)
  • Sekretær (Hjelper 2. Nest der det er behov men hovedansvaret er å skrive protokoll fra møtene

Om du ønsker å være aktivt i fylke;

• Fylkesleder (Legger an den politiske strategien for fylket og tar av seg de litt større mediasakene, samt kaller inn til Fylkestyremøter og arbeidsutvalgmøter)
  • 1 Nestleder (Assisterer lederen der det er behov)
  • 2. Nestleder (Driver på med det organisatoriske, bestiller inn flybilletter og hotelrom til årsmøter, samt organiserer reise til/fra sentrale happnings)
  • Arbeidsutvalget (deltar på arbeidsutvalgsmøter for å legge ann føringer for fylketspartiet, samt deltar på fylkestyremøter)

Som medlem av UH har du rett til å ta opp saker som opptar deg, tale og forslagsrett, du kan stemme ved årsmøtet til moderpartiet, stille som bystyre/fylkestings kandidat, uttale deg i media, delta på nyttige skoleringer innen mange emner etc.. etc..

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...