Salt kjeks Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Hei Jeg trenger ny pc da jeg skal ta fatt på livet som student. PCen vil primært bli brukt til å skrive, programmere og CAD. Minimumskravene vi har fått er ikke særlig omfattende, og mine egne krav vil overgå disse på noen områder, da jeg ikke vil irritere meg over maskinen. Dersom noen har forslag til en maskin som oppfyller kravene mine fullstendig eller nesten ville jeg vært svært takknemlig Krav: - 15", oppløsning 1600x900, helst 1920x1080. MÅ være matt (ikke glossy) - God byggekvalitet. Ikke slark, må tåle å bli fraktet rundt noen år. - Godt tastatur (svært viktig) og touchpad - CPU: Minst Intel Core I5 2520M (2,5 GHz, turbo 3,2). Prøver å finne ut om en Quad er verdt pengene (med tanke på AutoCAD). Hvis noen med erfaring fra CAD kan si noe her ville det vært fint - GPU: Dedikert grafikkort er å foretrekke, men Intel HD 3000 er sertifisert for AutoCAD, så dette kan kanskje gå til nøds. Maks vekt 3 kg. Minst 6 cell batteri, men det kan ikke stikke ut fra maskinen. USB 3.0 hadde vært fint. Windows 7 64 bit. Jeg trenger 8 GB ram og 120 GB SSD (helst Intel), men dette har jeg i utgangspunktet tenkt å kjøpe separat (pcer med SSD er stor sett overprisede). Håper å komme under 15 000 kr inkludert ram (8GB = 550 kr) og SSD (120 GB Intel = 1500 kr). Dersom det er mulig å komme lavere hadde det vært fint. Har vurdert Lenovo ThinkPad og Dell Latitude 6520 da disse ser ut til å ha tilfredsstillende byggekvalitet, tastatur, matt skjerm og kan komme innenfor vekt med de påkrevde spesifikasjonene. Setter pris på tilbakemeldinger hvis noen har et synspunkt på disse. Kvalitet? Holdbarhet? Driftssikkerhet? Vil ikke ha havari rett før eksamen... Har også sett på Asus Pro Series, men samtlige ser ut til å ha liten oppløsning. Jeg får en Dell Latitude 6520 akkurat inn i budsjettet, specs i spoiler. Dell Latitude 6520 Intel Core I7-2720QM(2.20GHz, 6MB cache, Quad) Windows® 7 Professional (64biters) - Norsk 15.6in UltraSharp FHD(1920x1080) NVIDIA NVS 4200M (45 W) ATSKILT GRAFIKK 4GB 1333MHz DDR3 minne (2x2GB) (Kjøper nye, Dell tar blodpris for oppgradering) Harddisk : 500GB SATA (7200RPM) (Byttes med SSD) DELL 375 BLUETOOTH-KORT 6-CELLERS PRIMÆRBATTERI PÅ 60 WH WIFI: INTEL CENTRINO ULTIMATE-N 6300 (802.11 A/B/G/N) Innebygd norsk Qwerty-tastatur med to styreenheter og bakgrunnsbelysning (talltastatur, antimikrobielt) Pris kr 13 300 inkl. mva. Cons: - Mangler Usb 3.0 - 3,0 kg - Kvalitet på dell? Endret 16. september 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
Protest Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Ta en titt på denne tråden, og se hva jeg skriver om mini-pcie https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1361721 Mange av de momenter er også gjeldende for deg. Ta en titt på Lenovo Thinkpad T420/T420s og da kan du se i denne tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1361147 Kommer tilbake til denne tråden når du har lest det Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Takk for hjelpen Kunne tenkt meg Thinkpad T52 eller L520, men ingen av dem har USB 3. Det var jo også en av de større ulempene med Latituden. Hvor vanskelig kan det være å legge inn en USB3-port eller to i denne prisklassen? W520 kommer med USB 3, men den veier også 3 kg og er litt tykkere. Ellers har Elitebook USB 3... Så kanskje en av disse? Kjenner jeg egentlig ikke har så lyst på en HP. Jeg hadde en HP Pavilion tidligere, og værre møkkapc skal du lete lenge etter. Elitebook stiller nok i en annen klasse, og det kan godt hende min skepsis er ubegrunnet. Er en Elitebook like god som de andre nevnte her? Endret 27. juli 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
Protest Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 USB 3 er ganske enkelt å legge til med en Express Card adapter. En slik en; http://www.dustinhome.no/expresscard-34mm-usb-30-2xtype-a-porter/product/5010462716 Prisen er knappe kr 300 Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Noen (blant annet nevnte dell) har USB/esata combo-port. Det kan vel (om ikke like bra) dekke noe av behovet for USB 3? Hvis jeg bytter ut en harddisk med en ssd, kan jeg da bruke den harddisken eksternt via usb/esata-porten? Altså at den porten også forsyner disken med strøm? Hva slags ledning/adapter trenger jeg da? Hvordan er det å bruke en 7200 rpm harddisk eksternt? Får de nok strøm fra en usb-kontakt? Evt: Her er USB3 til 1/3 av prisen og halvt antall, men uten at noe stikker ut: http://www.dealextreme.com/p/34-54mm-express-to-usb-3-0-card-for-notebook-48005 Kvaliteten er sikkert laber, men akkurat den der er ikke akurat den mest kritiske komponenten i maskinen. Så lenge den ikke kortslutter noe... Endret 27. juli 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Tusen takk for hjelpen:) Ser at det finnes diverse kort som gir usb 3, om enn bare halv hastighet, men det er ikke krise (maks hastighet for express card er 2,5 gbit). Det blir enten T520, L520 eller dell'en i førstepost. Får se hvor jeg finner det beste tilbudet, samt tenke litt på saken. Ser ut som alle i en eller annen utgave dekker behovene mine. Men igjen, går det an å bruke den kombinerte USB/Esata-porten (3gbit) til en intern 7200rpm harddisk som brukes eksternt? Lenke til kommentar
Protest Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Du har mange spørsmål som jeg skal prøve å svare på. Først må jeg tilbakevise at en USB/eSATA port kan dekke behovet for USB 3. De enhetene som har det, er som regel lite portable. Altså en mer stasjonær løsning. Jeg har dog ikke prøvd en slik løsning. Har dog en USB/Firewire, men jeg hadde kun FW400 port på den bærbare, og ellers andre. Da er det ikke noen nevneverdig bedre løsning enn USB, bare mer ledninger. eSATA er en fin løsning, men den er "døende", i likhet med FW. Ja, den HDD som du nå har internt, kan du bruke ekstern. Det finnes slike eksterne HDD USB 3 kabinetter fra vel en hundrings og oppover. Dustin.no hadde en fin en til kr 129 forleden. Med en slik har du ikke behov for noe annet. Det er bare å dytte disken inn, og USB kabelen i maskinen. Disken med kabinett er så liten at den går i skjortelomma. Om maskinen har plass til 3G modul etc., så har den mini-pcie port, i den porten kan en dytte en slik SSD disk på 80 GB, og fortsatt beholde eksisterende disk i maskinen. Ellers finnes HDD skuffer du dytter inn der DVD spilleren er. Det går helt greit å bruke en 2,5" disk eksternt, uavhengig om det er en 4200/5400/7200 disk, eller om det er IDE eller SATA. Til slike disker holder det med strøm via USB kabelen. Har ingen formening om det Express adaptere du har funnet. Sjekk hvilket porter og moduler maskinen du peker ut har, før du bestemmer deg. Som du skjønner, så er det masse muligheter. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Takk for fine svar:) Jeg landet på dell-maskinen. Da jeg snakket med dell på telefonen fikk jeg Latituden i førstepost til 14 062 kr, men med 128 gb ssd, HD webcam og 6 gb ram og ei bæreveske (ellers lik førstepost). Endret 29. juli 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
Protest Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Jeg er direkte tvilsom til den SSD'en som blir levert med DELL. Jeg har dessverre bare tiltro til Intel sine SSD i 2. genrasjon som heter X-25 og 510 serien i 3. generasjon. 320 diskene til Intel er heller ikke bra for øyeblikket inntil Intel klarer å rette opp feilen. De har akkurat klart å frembringe feilen i laboratoriet og da bør ikke en firmware være langt unna. Så vidt meg bekjent er det bare Lenovo som leverer Intel sine SSD disker. Alle andre handler disse inn er lavest pris og flest GB prinsippet. Det igjen vil tilsi at de ikke er til å stole på. Det er altså mye humbug innen SSD industrien foreløpig. Kan legge til at det eneste de kan, er å legge saftig på prisen for ræva kvalitet. Jeg hadde altså valgt å maskin med HDD og sjøl satt inn SSD. Endret 29. juli 2011 av Protest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå