Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kommende klassiker/Samleobjekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja.

Det er stort sett umulig å si i forkant (med mindre det er snakk om fryktelig dyre biler).

Det beste trikset er nok å følge med på prisene, og se når de stiger. Hadde du fått tak i en strøken BMW E30 for ti år siden, så kunne du nok tjent penger på den nå.

Et annet aspekt er jo hvilket tidsperspektiv man har. Hvis planen er å beholde bilen i 40 år, så er jo sjansen for at den blir verdt noe betydelig større enn om du skal selge den om fem-ti år.

Noen nyere biler jeg har tro på (forutsetter god originalstand):

Opel Speedster (Turbo)

BMW E46 M3 CSL

BMW E36 M3 (Ikke nødvendigvis investeringsobjekt, men vil nok holde seg)

Spesialversjoner av 911 997

Ekstremversjoner av 911 996

Mazdaspeed Miata

Saleen-Mustang av forrige gen (ikke oversikt over hva som finnes, men sjeldent er stikkordet)

I tillegg kommer opplagte biler som er alt for dyre for de fleste. Altså Porsche Carrera GT, SLR McLaren, SSC Ultimate Aero og Bugatti Veyron.

Et annet hett tips er Porsche 959. Den er fortsatt forholdsvis billig (rundt millionen før norske avgifter) og jeg tror den kommer til å bli svindyr om femten års tid.

EDIT: Glemte en annen bil jeg har stor tro på: Renault Clio V6.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Facelift Volvo 960

Supra mk3

Golf gti mk1/mk2 som ikke er opphora

Audi s2/rs2

Renault Clio Williams 16v (kansje samleobjekt her til lands men nede i europe setter fortsatt ungdommer stor stereo i dem og grisekjører dem)

Renault Clio mk1 16v ikke like sjelden som Williams versonen men fortsatt fremtidig samleobjekt.

Honda S2000

Honda NSX

Honda Integra

Peugeot 505 gti

Mazda 323 gtx/gtr

Nissan Sunny gti-r

Nissan Primera GTSE/Te-V

Opel Vectra 2000

Osv.

Lenke til kommentar

En del av bilene du nevner er allerede samlerobjekter og forholdsvis dyre (S2/RS2, GTI Mk1, NSX ++).

En del av de andre er jeg skeptisk til om vil bli verdt noe (960?)

Men som sagt er dette det samme som å spå fremtiden (til en viss grad). Det er ikke godt å vite.

Lenke til kommentar

Men som sagt er dette det samme som å spå fremtiden (til en viss grad). Det er ikke godt å vite.

960 Har holdt seg jævli bra i pris til nå samtidig som eierne har vært eldre menn som har tatt vare på de, mange ser på facelift 960'er med romslig skinninteriør, en kraftig rekkesekser med ett enormt bunndrag eller en turboladet 16v rekkefirer som den ultimate volvoen noensinne.

Grunnen til at jeg vil tro den blir ett klenodium er at disse motorsterke bakhjulsdrevne bilene er ettertraktet av ungdom men fortsatt litt for dyr så når de har senket litt mer i pris vil 90% av de forholdsvis få som ble solgt i utgangspunktet vil være rævkjørte og opphora.

Og da (om rundt 15 år vil jeg tro) vil det finnes folk som er villig til å punge mye ut for en 960 i grei stand.

(bare se på hva folk gir for strøkne 240'er nå)

Grunnen til at jeg skriver GTI mk1 er at om du leter litt i nabolandene våres så finner du fort relativt strøkne versoner for ikke mange tusenlappene, vet om en som kjøpte en med bittelitt rust i bakre hjulbuer for 6000,- svenske og da vil jeg ikke kalle det så veldig samleobjekt ennå.

u-opphora S2/RS2/NSX, kansje NSX spessielt vil jeg tro kommer til og gå mye opp i verdi iløpet av en 10-20år

Mazda 323 GTX/GTI-R kan fronte med og være uberkjapp, veldig sjelden(iallfall i original stand) og har masse rally-historie så den må nesten bli ett samleobjekt.

Sunny/pulsar GTR er veldig sjelden og blir bare sjeldnere derfor tror jeg den blir ett samleobjekt.

Opel Vectra 2000 er praktisk talt ett samleobjekt blandt opel folk allerede.

Honda Integra/Honda S2000 Fordi begger er så hinnsides bra at ingen av dem vil bli glemt med det første.

Når det gjelder Primera GT'er holder de seg fortsatt bra i pris og den ubersjeldne GTSE produsert i kun 400 hvorav flesteparten var høyrestyrt for england kan det nok regnes som ett samleobjekt allerede.

når det gjelder 505gti er vel det ett skikkelig samleobjekt allerede.

Lenke til kommentar

Jeg tror litt av greia med å klare å identifisere kommende klassikere, er å velge biler som er "glemt" av de fleste.

De bilene som alle vet om og som er bra, er allerede dyre. Kan jo godt være at de blir dyrere etterhvert, men det er jo ikke like smart å kjøpe en aksje som allerede har steget en god del. :)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Strøkne Mercedes-Benz 190E med de største motorene kommer til å stige i verdi. 2,6 12v, 2,3 16v og 2,5 16v.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

960 Har holdt seg jævli bra i pris til nå samtidig som eierne har vært eldre menn som har tatt vare på de, mange ser på facelift 960'er med romslig skinninteriør, en kraftig rekkesekser med ett enormt bunndrag eller en turboladet 16v rekkefirer som den ultimate volvoen noensinne.

Grunnen til at jeg vil tro den blir ett klenodium er at disse motorsterke bakhjulsdrevne bilene er ettertraktet av ungdom men fortsatt litt for dyr så når de har senket litt mer i pris vil 90% av de forholdsvis få som ble solgt i utgangspunktet vil være rævkjørte og opphora.

Og da (om rundt 15 år vil jeg tro) vil det finnes folk som er villig til å punge mye ut for en 960 i grei stand.

Godt vi enda har S90(3.0) her, de blir nok verdt enda litt til da det er så og si ingen så vidt jeg ser til salgs nå. Imponert over hvor lenge de bilene holder, den som står her nå har gått 314000, 0 rust! Er noen klunkelyder her å der i forstilling og bakstilling, men det jobbes med saken.

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat karakterisere en Fox Body med 2,3-liters firer på 88 hester som noen kommende klassiker. Den hører nok mer hjemme i kategorien drittbil.

sant sant, utrolig dyrt bil for å være i kategorien drittbil. Men det er en Mustang, man betaler en del for merke.

Jeg har en Ford Mustang!!...

Fox Body-.-

edit: er alle Volvo 960 automat? :(

Endret av CreativeFantasy
Lenke til kommentar

Ikke alle er automat. Vanligvis er de med manuell 2.5l 170Hk. S90 Vet jeg. I S90 er det jo bare to motorvalg, så er mye lettere å holde styr på :D Ser at det koster ikke så mye å importere en strøken 3.0l fra Tyskland, ca 100 000, og bilene koster mellom 20 og 50k. Nesten norsk pris

Lenke til kommentar

Ikke alle er automat. Vanligvis er de med manuell 2.5l 170Hk. S90 Vet jeg. I S90 er det jo bare to motorvalg, så er mye lettere å holde styr på :D Ser at det koster ikke så mye å importere en strøken 3.0l fra Tyskland, ca 100 000, og bilene koster mellom 20 og 50k. Nesten norsk pris

hvilken modell er det snakk om :)?

er selvsagt en ulempe å selge sin importert-bil..

Lenke til kommentar

Alle nissan Z-biler kommer til å bli klassikere :p (noen av dem er det allerede)

Forholdsvis så holder Skyline GTR versjonene også høyt oppe.

Honda CTR, ITR og ATR og kanskje preluden også. (NSX har fått den statusen allerede)

Mitsubishi: 3000GT (hvis den ikke er det allerede), eclipse, og alle kommende EVO biler.

Audi: Alle RS/S-biler utenom stasjonvogn versjonene.

Ford: Cosworth ( hvis de ikke er det allerede) RS og STI versjonene.

Toyota: Supra, Celica GT versjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...