DaddyYankee Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Lurer på hvilken biler kommer til å bli kommende klassikere? Noe man kan samle på, og dermed ikke synker i verdi. Har alltid likt å kjøpe en bil som jeg kan være stolt av. I denne videon påstår Top Gear at Volkswagen Corrado med VR6 motor kan bli samleobjekt. TopGear Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Tja. Det er stort sett umulig å si i forkant (med mindre det er snakk om fryktelig dyre biler). Det beste trikset er nok å følge med på prisene, og se når de stiger. Hadde du fått tak i en strøken BMW E30 for ti år siden, så kunne du nok tjent penger på den nå. Et annet aspekt er jo hvilket tidsperspektiv man har. Hvis planen er å beholde bilen i 40 år, så er jo sjansen for at den blir verdt noe betydelig større enn om du skal selge den om fem-ti år. Noen nyere biler jeg har tro på (forutsetter god originalstand): Opel Speedster (Turbo) BMW E46 M3 CSL BMW E36 M3 (Ikke nødvendigvis investeringsobjekt, men vil nok holde seg) Spesialversjoner av 911 997 Ekstremversjoner av 911 996 Mazdaspeed Miata Saleen-Mustang av forrige gen (ikke oversikt over hva som finnes, men sjeldent er stikkordet) I tillegg kommer opplagte biler som er alt for dyre for de fleste. Altså Porsche Carrera GT, SLR McLaren, SSC Ultimate Aero og Bugatti Veyron. Et annet hett tips er Porsche 959. Den er fortsatt forholdsvis billig (rundt millionen før norske avgifter) og jeg tror den kommer til å bli svindyr om femten års tid. EDIT: Glemte en annen bil jeg har stor tro på: Renault Clio V6. Endret 27. juli 2011 av Tee-Zee Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Facelift Volvo 960 Supra mk3 Golf gti mk1/mk2 som ikke er opphora Audi s2/rs2 Renault Clio Williams 16v (kansje samleobjekt her til lands men nede i europe setter fortsatt ungdommer stor stereo i dem og grisekjører dem) Renault Clio mk1 16v ikke like sjelden som Williams versonen men fortsatt fremtidig samleobjekt. Honda S2000 Honda NSX Honda Integra Peugeot 505 gti Mazda 323 gtx/gtr Nissan Sunny gti-r Nissan Primera GTSE/Te-V Opel Vectra 2000 Osv. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 En del av bilene du nevner er allerede samlerobjekter og forholdsvis dyre (S2/RS2, GTI Mk1, NSX ++). En del av de andre er jeg skeptisk til om vil bli verdt noe (960?) Men som sagt er dette det samme som å spå fremtiden (til en viss grad). Det er ikke godt å vite. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 En del av de andre er jeg skeptisk til om vil bli verdt noe (960?) Men som sagt er dette det samme som å spå fremtiden (til en viss grad). Det er ikke godt å vite. 960 Har holdt seg jævli bra i pris til nå samtidig som eierne har vært eldre menn som har tatt vare på de, mange ser på facelift 960'er med romslig skinninteriør, en kraftig rekkesekser med ett enormt bunndrag eller en turboladet 16v rekkefirer som den ultimate volvoen noensinne. Grunnen til at jeg vil tro den blir ett klenodium er at disse motorsterke bakhjulsdrevne bilene er ettertraktet av ungdom men fortsatt litt for dyr så når de har senket litt mer i pris vil 90% av de forholdsvis få som ble solgt i utgangspunktet vil være rævkjørte og opphora. Og da (om rundt 15 år vil jeg tro) vil det finnes folk som er villig til å punge mye ut for en 960 i grei stand. (bare se på hva folk gir for strøkne 240'er nå) Grunnen til at jeg skriver GTI mk1 er at om du leter litt i nabolandene våres så finner du fort relativt strøkne versoner for ikke mange tusenlappene, vet om en som kjøpte en med bittelitt rust i bakre hjulbuer for 6000,- svenske og da vil jeg ikke kalle det så veldig samleobjekt ennå. u-opphora S2/RS2/NSX, kansje NSX spessielt vil jeg tro kommer til og gå mye opp i verdi iløpet av en 10-20år Mazda 323 GTX/GTI-R kan fronte med og være uberkjapp, veldig sjelden(iallfall i original stand) og har masse rally-historie så den må nesten bli ett samleobjekt. Sunny/pulsar GTR er veldig sjelden og blir bare sjeldnere derfor tror jeg den blir ett samleobjekt. Opel Vectra 2000 er praktisk talt ett samleobjekt blandt opel folk allerede. Honda Integra/Honda S2000 Fordi begger er så hinnsides bra at ingen av dem vil bli glemt med det første. Når det gjelder Primera GT'er holder de seg fortsatt bra i pris og den ubersjeldne GTSE produsert i kun 400 hvorav flesteparten var høyrestyrt for england kan det nok regnes som ett samleobjekt allerede. når det gjelder 505gti er vel det ett skikkelig samleobjekt allerede. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg tror litt av greia med å klare å identifisere kommende klassikere, er å velge biler som er "glemt" av de fleste. De bilene som alle vet om og som er bra, er allerede dyre. Kan jo godt være at de blir dyrere etterhvert, men det er jo ikke like smart å kjøpe en aksje som allerede har steget en god del. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Strøkne Mercedes-Benz 190E med de største motorene kommer til å stige i verdi. 2,6 12v, 2,3 16v og 2,5 16v. Endret 27. juli 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Saleen-Mustang av forrige gen (ikke oversikt over hva som finnes, men sjeldent er stikkordet) alle typer Ford Mustang er vel klassikere..? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Vil ikke akkurat karakterisere en Fox Body med 2,3-liters firer på 88 hester som noen kommende klassiker. Den hører nok mer hjemme i kategorien drittbil. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 En del av de andre er jeg skeptisk til om vil bli verdt noe (960?) Men som sagt er dette det samme som å spå fremtiden (til en viss grad). Det er ikke godt å vite. 960 Har holdt seg jævli bra i pris til nå samtidig som eierne har vært eldre menn som har tatt vare på de, mange ser på facelift 960'er med romslig skinninteriør, en kraftig rekkesekser med ett enormt bunndrag eller en turboladet 16v rekkefirer som den ultimate volvoen noensinne. Grunnen til at jeg vil tro den blir ett klenodium er at disse motorsterke bakhjulsdrevne bilene er ettertraktet av ungdom men fortsatt litt for dyr så når de har senket litt mer i pris vil 90% av de forholdsvis få som ble solgt i utgangspunktet vil være rævkjørte og opphora. Og da (om rundt 15 år vil jeg tro) vil det finnes folk som er villig til å punge mye ut for en 960 i grei stand. Godt vi enda har S90(3.0) her, de blir nok verdt enda litt til da det er så og si ingen så vidt jeg ser til salgs nå. Imponert over hvor lenge de bilene holder, den som står her nå har gått 314000, 0 rust! Er noen klunkelyder her å der i forstilling og bakstilling, men det jobbes med saken. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Vil ikke akkurat karakterisere en Fox Body med 2,3-liters firer på 88 hester som noen kommende klassiker. Den hører nok mer hjemme i kategorien drittbil. sant sant, utrolig dyrt bil for å være i kategorien drittbil. Men det er en Mustang, man betaler en del for merke. Jeg har en Ford Mustang!!... Fox Body-.- edit: er alle Volvo 960 automat? Endret 27. juli 2011 av CreativeFantasy Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Ikke alle er automat. Vanligvis er de med manuell 2.5l 170Hk. S90 Vet jeg. I S90 er det jo bare to motorvalg, så er mye lettere å holde styr på Ser at det koster ikke så mye å importere en strøken 3.0l fra Tyskland, ca 100 000, og bilene koster mellom 20 og 50k. Nesten norsk pris Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Ikke alle er automat. Vanligvis er de med manuell 2.5l 170Hk. S90 Vet jeg. I S90 er det jo bare to motorvalg, så er mye lettere å holde styr på Ser at det koster ikke så mye å importere en strøken 3.0l fra Tyskland, ca 100 000, og bilene koster mellom 20 og 50k. Nesten norsk pris hvilken modell er det snakk om ? er selvsagt en ulempe å selge sin importert-bil.. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Snakk om Volvo S90 1997-1998, nesten helt lik 960 Endret 27. juli 2011 av Tord93 Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Høres ikke dårlig ut..! Hva er det som gjør en bil til en klassiker egentlig? Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Står litt om det her: http://www.autoblog.com/2005/06/29/what-makes-a-classic-car/ Mange meninger blant folk. Edit: Jeg vil nå tro S90/960 blir klassikere etterhvert som åra går, da det var de siste "ordentlige" Volvoene, med bakhjulstrekk Endret 28. juli 2011 av Tord93 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Biler med karakter blir samleobjekter, ikke dagens "såpestykker". 2 Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Alle nissan Z-biler kommer til å bli klassikere (noen av dem er det allerede) Forholdsvis så holder Skyline GTR versjonene også høyt oppe. Honda CTR, ITR og ATR og kanskje preluden også. (NSX har fått den statusen allerede) Mitsubishi: 3000GT (hvis den ikke er det allerede), eclipse, og alle kommende EVO biler. Audi: Alle RS/S-biler utenom stasjonvogn versjonene. Ford: Cosworth ( hvis de ikke er det allerede) RS og STI versjonene. Toyota: Supra, Celica GT versjonene. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Har troen på Fiat 500 Abarth, mulig Volkswagen Scirocco, samt Citröen DS3 Racing. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 ligger noen av disse bilene på under 50k i bra tilstand, uten rust, osv.? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå