Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trygt å bruke Mikrobølge ovn?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lagde meg rundstykke i mikrobølgeovnen i går, der det ble svidd og tok fyr!

Bakgrunnen for matlagingen der er en pizzastekefunksjon og regnet med det gikk å steke 1 rundstykke. Tidsbruk for pizza er 10min i mikro, og tar ca 20min i ovn.

Rundstykket skulle stekes i 10min i ovn så satte det på 5min i mikroen.. Logisk nok?

Tenkte ikke mer over rundstykket og etter 5min går brannalarmen, kjøkkenet er fullt av røyk og rundstykket brenner.

Det er utlufting av mikroen da den er innebygd, og derfor all røyken på kjøkkenet.

Jeg lurer nå på om det fremdeles er trygt å bruke mikroen?

Det er ingen merker inne i ovnen annet enn sot som jeg har vasket bort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en betydelig forskjell på effekten av steketid mellom en ren stekovn og en mikrobølgeovn. En stekovn er termostatstyrt, og setter du noe stort inni vil den trekke til seg mye varme, og termostaten vil sørge for at ovnen trykker inn mer effekt for å opprettholde den konstante temperaturen. En mikrobølgeovn gir en viss mengde energi over en viss tid (intervallstyrt effekt). Den tar ikke hensyn til hva som står inni i det hele tatt, den lager bare en viss mengde varme over en viss mengde tid for å si det slik. Setter du en liten ting i mikrobølgeovnen konsenterer du mye effekt og den blir veldig fort varm. Den vil ikke endre mengden effekt basert på det.

Jeg vet ikke om mikrobølgeovnen har tatt skade av dette, men jeg kan tenke meg til at den ikke har det med mindre det er synlige skader.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg lagde meg rundstykke i mikrobølgeovnen i går, der det ble svidd og tok fyr!

Bakgrunnen for matlagingen der er en pizzastekefunksjon og regnet med det gikk å steke 1 rundstykke. Tidsbruk for pizza er 10min i mikro, og tar ca 20min i ovn.

Rundstykket skulle stekes i 10min i ovn så satte det på 5min i mikroen.. Logisk nok?

Tenkte ikke mer over rundstykket og etter 5min går brannalarmen, kjøkkenet er fullt av røyk og rundstykket brenner.

Det er utlufting av mikroen da den er innebygd, og derfor all røyken på kjøkkenet.

Jeg lurer nå på om det fremdeles er trygt å bruke mikroen?

Det er ingen merker inne i ovnen annet enn sot som jeg har vasket bort.

Kjør ikke mikrobølgeovnen tom. Sett inn et glass med vann og test et minutt eller to. Fungerer det greit uten unormal lukt eller lyd ville jeg regnet med at ovnen er i orden.

Endel mikrobølgeovner har en glassplate i bunn. Denne ville jeg tatt ut for rengjøring før jeg tester ovnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...