Gå til innhold

Utveksling på Hawaii

Anbefalte innlegg

Skal studere på Hawaii i 5mnd. Lurer på hvilken reise+sykeforsikring som er best av ANSA og Europeiske? Noen som har noen erfaringer?

Lurer også på hvilket kredittkort som er det beste. Jeg betaler innen fristen, men har liten årsinntekt som student. Kortet bør være uten gebyrer på varekjøp i utlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var strandet på de skjærene også kjent som Hawaii som student i 4 måneder. Kan trygt anbefale ANSAs studentforsikring. Den ene gangen jeg fikk bruk for den var da jeg ble ranet og frastjelt 200 USD. Nå får jeg deg sikkert til å føle deg utrygg, men Hawaii er rimelig trygt og dette skjedde på Maui og ikke Oahu. Jeg vet at Nordea gir Mastercard til sine checkin kunder, men du må regne med lav kredittgrense (jeg har 10000 NOK feks). Jeg hadde dette, det vanlige VISA kortet fra banken min og et lokalt VISA kort tilknyttet til kontoen min i Bank of Hawaii. Syntes at det var greit å ha.

Er du under 21 så betyr det null byturer, men jeg hadde det superartig selv om jeg var under 21. Forresten hold deg unna Hawaii Studenthousing. http://www.hawaiistudenthousing.org/ De har et enormt kakerlakkproblem de nekter å ta tak i. Var ikke gøy å stå opp å finne kakerlakker på gulvet. Det ene stedet som står som sold out har jeg fått bekreftet er blank løgn. Den er under oppussing fordi den ikke tilfredstilte lovpålagte krav. Finn deg hotell eller hostel de første nettene også let på Craigslist etter et sted å leie. Ikke lei NOE usett. Craigslist er en nyttig portal, men man skal være varsom på at også svindlere opererer der. Fikk solgt sykkelen min på 1/2 time der.

http://honolulu.craigslist.org/

At HPU anbefaler Hawaii Studenthousing synes jeg er merkelig, men jeg fikk nå mange gode venner der da. Var vel omtrent den eneste fordelen. Få deg et sted i Waikiki er det jeg kan si. Downtown Honolulu er gudsforlatt etter 6 PM og de eneste som er der er narkomane og alkoholikere. Wal Mart ligger også rimelig nærme Waikiki. Busskort for et helt semester for studenter koster 127 USD noe man absolutt bør kjøpe. Det er gyldig på alle busser på Oahu operert av The Bus(!) som er alle busser unntatt hotellbusser osv. http://www.thebus.org/

Om det er noe mer du lurer på så bare skriv!

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar! Der var det mye nyttig informasjon. Jeg er heldigvis 22:) Gleder meg sykt mye til å reise nå. Begynner og få ting på plass nå. Leilighet ordner vi når vi kommer dit:)

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar! Der var det mye nyttig informasjon. Jeg er heldigvis 22:) Gleder meg sykt mye til å reise nå. Begynner og få ting på plass nå. Leilighet ordner vi når vi kommer dit:)

En ting du må være oppmerksom på er prisene på mat. De ligger faktisk ikke langt unna norske priser. Jeg brukte en del Don Quijote som er det billigste supermarkedet (Walmart har en del mat, men det er mest annet), ikke bruk Safeway, Foodland OG for ALL del ikke Food Pantry i Waikiki. Sistnevnte har turistpriser. http://donquijotehawaii.com/index.php

Skaff deg også Hawaii State ID. Det gir deg en del rabatter på museumer og andre severdigheter hvor turister betaler blodpris. De prisene er ikke alltid annonsert så det er bare å flashe ID kortet og spørre om kamaaina (kamaaina hawaiiansk for lokal) discount. Feks sparer man 10 dollar på inngangsprisen til Sea Life Park.

Her skaffer du deg det. http://stateid.ehawaii.gov/

Lenke til kommentar

Har også vært der på utveksling og kan anbefale å sette av tid til reising til de andre øyene. Spesielt Big Island var veldig interessant å besøke. Om du skal gå på HPU, pass også på fagene på skolen slik at de "henger sammen", da det tar 20-25 min med buss fra Waikiki til downtown hvor skolen er. Kjipt å bruke 2 timer av dagen på å kjøre buss bare fordi du har satt opp en forelesning på morgenen og en på ettermiddagen ;) Lykke til!

Lenke til kommentar

Har også vært der på utveksling og kan anbefale å sette av tid til reising til de andre øyene. Spesielt Big Island var veldig interessant å besøke. Om du skal gå på HPU, pass også på fagene på skolen slik at de "henger sammen", da det tar 20-25 min med buss fra Waikiki til downtown hvor skolen er. Kjipt å bruke 2 timer av dagen på å kjøre buss bare fordi du har satt opp en forelesning på morgenen og en på ettermiddagen ;) Lykke til!

Alternativt kjøpe en billig sykkel for å sykle de 8 km det er fra Waikiki til HPU downtown, det jeg opplevde var dog at trafikken var relativt plagsom til tider. Og jeg ser egentlig ingen problmer med å ha forelesing på morgenen også langt utpå ettermiddagen. Det gav meg tid og rom til å jobbe med skolen innimellom.

De fleste kafeer på downtown campus har relativt billig mat både amerikansk og asiatisk og matpakke er det ytterst få som smører seg der borte. He-he.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...