Gå til innhold

Kablet nett hjemme - Bytte fra telefonlinje?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et litt merkelig spørsmål, og tror kanskje at dette er riktig forum å spørre (dere nettverkseksperter :thumbup: )

Jeg har i mitt hus, (gammelt høyt, smalt Bergenshus i 4 etasjer og grunnflate på 30m2) telefonkontakter i alle rom.

Hustelefon har vi ikke, og ingen planer om å skaffe heller. (tror på at det derre mobiltelefonigreiene er kommet for å bli :w00t: )

Tanken min er da å få byttet ut alle "telefonkontaktene" med gigabit nettverksporter, er det mulig? (ja, jeg skjønner at det er mulig - men for en "lekmann" :yes: )

Har noenlunde forståelse for elektronikk, og har vært ute å herjet med en loddelbolt før (joda, jeg skjønner at jeg må trolig bruke en modulartang eller noe :cool: )

Er det samme ledningstype, sånn at jeg kan bytte ut selve "dekslene" til en sånn som dette

(regner med det må kobles om)

Beklager hvis dette har blitt spurt om før, jeg har prøvd å søke men fant ingen relatert tråd.

Vennligst dirriger i korrekt retning hvis dette er helt feil, eller besvart tidligere :blush:

Bakgrunn:

Har inntak av telefonlinje i 4.etg, her står ISDN (tror jeg) boksen. Den er koblet videre til intern "telefonnett" og i 2.etg har jeg et lite kott med min server, Speedtouch ADSL router og D-link trådløs router (DIR-635, skal skiftes ut med DIR-825)samt Sonos "mottakspunkt".

I 3.etg har jeg et HTPC/Mediacenter (som skal være kablet) samt en Viasat HDtuner som skal være kablet. Disse står ved siden av hverandre

I 4.etg er det et stasjonært musikkstudio som også skal være kablet (for daglig backup til server etc) samt på sikt en xbox eller lignende for mediacenter operasjon (bør vel også være kablet?)

I tillegg har vi 3 stk bærbare PC'er/mac, men disse er tenkt å fortsette å bruke trådløst :)

Sonos har sitt eget trådløstnett, disse skal jeg fortsette å ha trådløs også regner jeg med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bytte kabler. Det er stor forskjell på telefonkabel (CAT 2?) og nettverkskabel (CAT5 / CAT6).

Vel, det var et kjapt og enkelt nedlagt prosjekt gitt :D

Får satse på at DIR-825 routeren som skal være Quadbånd vil gi grei ytelse ut til alle enheter da :roll:

Takker og bukker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...