Gå til innhold

Fagprøve i IKT-driftsfag

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei.

Da sitter jeg her å jobber med fagprøved jeg fikk tildelt på mandag. Ligger nå en dag FORAN skjema. Heldigvis. Er stortsett ferdig med hele oppgaven. Men ville vært fint med inspill. :)

Oppgaven lyder som følge:

Oppgave 1a:

Installere en server som skal klargjøres for ett fagsystem som skal stå i sikkersone. Det skal være installert IIS. Kommunen benytter VMware og serveren skal installeres i det virtuelle miljøet.

Spørsmål: Hva bør jeg tenke på når det gjelder IIS. Har Lagt det til som en rolle, men er det noe mer jeg bør tenke på?

Oppgave 1b:

Serveren skal ha automatisk restart en gang pr. døgn kl.06:00. Lag oppplegg for dette.

Spørsmål: Her laget jeg ett scritp som jeg la inn i planlagte oppgaver. Er det en annen måte å gjøre det på?

-------------------

Oppgave 3:

Klargjør en switch HP2610 som skal benyttes på ITavdelingens verksted. Switch skal navnes HP2610ITAVD og skal ha IP 10.201.16.5 med maske 255.255.240.0

Port 1-12 skal ha Vlan 1

Port 13-24 skal ha Vlan 4

Port 25-36 skal ha Vlan 8

Port 37-48 skal ha Vlan 10

Beskriv hvordan man formidler Vlan fra switch til switch.

Spørsmål: Jeg har deaktivert LACP, Spanning tree og aktivert Loop Protect. Men hva er LACP og Spanning tree?

---------------------

Oppgave 4:

Kommunen benytter TRIO støttesystem til telefonløsningen.

TRIO web kan benyttes av ansatte til å styre telefonen.

Lag en enkel veiledning for dette.

Spørsmål: Noen som har brukt dette systemet, og som kanskje kan gi meg en headsup på hva jeg bør tenke på når jeg lager veiledningen?

----------------------

Noen som kan fortelle meg hvilke spørsmål jeg sansyneligvis kommer til å få fra sensor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Da er jeg helt ferdig med oppgaven. Dette gikk nesten smertefritt. Eneste jeg fortsatt sliter med er, Hva er LACP og hva er Spanning tree, ingen som kan svare på det?

Spent på hvilke spørsmål jeg får fra sensor.. :)

Lenke til kommentar

Gratulerer :)

Spanning tree - Gjør at du kan koble i loop og at det samtidig fungerer smertefritt.

Blir gjerne brukt for redundante løsninger, den sperrer da den ene porten og åpner den hvis den andre går nedø.

LACP - Så vidt jeg husker er dette det samme som teaming på windows-språket, altså 2 linker som fungerer som 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...