Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Døgne -> sovne neste natt -> våkne noen timer etterpå med panikk?


abcdabcd

Anbefalte innlegg

Tittelen er kanskje noe rotete, men det er vel den beste måten å beskrive "problemet" mitt på.

 

Jeg setter "problem" i anførselstegn fordi det sjelden plager meg. Hvis jeg døgner/er veldig lenge våken, med lite eller ingen søvn, for deretter å sovne, vil jeg våkne opp midt på natten. Da med en følelse av panikk eller redsel - vanskelig å beskrive. Som om noe er veldig feil?

 

Jeg får alltid sovne igjen, men når det skjer er det veldig ubehagelig, rett og slett. Ettersom jeg ellers alltid sover godt og fast er dette mer en kuriositet enn et problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har til tider hatt noe liknende, vet ikke helt hva det er.

 

Jobber noen ganger natteskift, og legger meg derfor i perioder alt fra kl. 04 om morgenen til kl 16 om dagen (noen ganger kl 08, kl 10, kl 12 osv).

 

Da hender det at jeg må våkne noen ganger med en slags "panikk", før jeg kan sovne igjen. Ikke noe alvorlig panikk, og jeg skjønner at det bare er tull når det pågår (skjønner at det bare er hue som fucker med meg), så jeg gjør ikke noe irrasjonelt eller noe - det er bare en litt ubehagelig følelse.

 

Har ikke tenkt over det i forbindelse med tidspunkter for søvn før, men når du nevner det, mener jeg å huske at det hovedsakelig skjer når jeg har anormale søvntider.

 

Kanskje det bare er kroppens naturlige klokke som aner at noe er galt og gir en eller annen "alarm" på det, tilsvarende som kroppen gir "alarmer" på mye annet som den oppfatter som galt, som gir seg utslag som f.eks. fysisk smerte, ved kvelning/drukning/smømming under vann (kroppen gir "alarmer" om at den trenger luft), osv. Kanskje dette bare er en eller annen slags "alarm"-variant fordi kroppen oppdager at noe er "galt" ift. "døgnklokken".

 

Kan for alt jeg vet være noe annet også. Kan sikkert være mange grunner. Er ikke noe problem for meg så jeg har ikke giddi å undersøkt det nøyere, og er egentlig ikke så veldig interessert.

Endret av Barbadus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...