Celestrian Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg har i den siste tiden merket at jeg har symptomer på å komme i startfasen av å utvikle trøbbel med karpaltunnel-greier i musehånda. I tillegg til å skifte ut pc'bordet (problemene kom etter jeg bytta pc-bord sist), så tenker jeg det er greit å bytte til en ergonomisk mus, noen som har noen tips/erfaringer med en rimelig, men god slik en? I utgangspunktet tenker jeg vel å bruke den til det meste, kanskje bortsett fra om jeg skulle spilt noe fps-spill eller noe slikt (kan jo hende den fungerer bra da også), men spesielt i jobbsammenheng, men også ellers. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Faren min fikk en mus spesiallaget for hånda si med masse knapper så han slapp å bevege seg. vet dessverre ikke hvor du kan få tak i det Lenke til kommentar
Nator Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Logitech saken med sånn rund kule har jeg hørt mye bra om. Bruk for all del ikke håndleddstøtte, det er ikke bra for hånda. Det beste er riktig justert stol med armlene og riktig justert bord. Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Gamingmusene til Logitech er i mine øyner ganske ergonomiske. De har også mange knapper som kan programeres til forskjellige funksjoner. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Du kan jo se her: http://www.evoluent.com/ Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jobbet tidligere som kundeveileder på et callsenter. Da brukte vi slike. Fikk aldri musearm så lenge jeg brukte den :-) http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10033823 Lenke til kommentar
Celestrian Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Flott, takk for tips! Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Mus er ikke ergonomiske, samme hvilken type. Det beste er å variere mellom flere ulike typer gjennom dagene (trackball, symmetrisk, høyrehendt). Ikke beveg håndleddet, men flytt hele hånda når du "muser". Ta regelmessige pauser og mikropauser. Begynn å trene. Lær deg dvorak. La hendene "flyte" over tastaturet når du skriver. Dette er noe som stort sett aldri blir borte fullstendig er det først begynt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det viktigste er å sitte godt. Den beste løsningen for meg er en god lenestol som jeg kan lene godt bak, en pc pult som gjør at du ser litt opp på pc skjermen og viktigst er at håndleddet få støtte og så bruker du bare fingrene til å manipulere musen. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Det viktigste er å sitte godt. Den beste løsningen for meg er en god lenestol som jeg kan lene godt bak, en pc pult som gjør at du ser litt opp på pc skjermen og viktigst er at håndleddet få støtte og så bruker du bare fingrene til å manipulere musen. Feil. Det er mulig det kjennes behagelig ut, men det er ikke det beste for ryggen din. Den aller mest ergonomiske tastatur/mus løsningen er den jeg postet tidligere. Brukte den i den tidligere jobben min i månedsvis i 6-7 timer hver dag uten problemer. Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 På jobb er det Rollermouse som blir brukt. Jeg har aldri selv hatt "musearm", men mange på jobb som sliter. Ser art fra mus som ser ut som en gammel joystick, til håndleddstøtter, albuestøtter osv. Det de sier på jobb er at Rollermouse er den som har størst effekt. Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Har selv en Evoluent venstrehånds og kan anbefale disse. Pass på å få rett størrelse... En annen mulighet er en Anir Vertical Mouse. (Om disse selges lengre. Her må du også passe på å få rett størrelse og høyre/venstre) Rollermouse tar litt tid å venne seg til(men ikkje like lang tid som Anir musa) og passer ikkje sammen med 'ergonomiske' tastatur, men de som bruker den på kontoret hos oss liker den veldig godt. Men den musa eg liker aller best er Sicos Colani, men den har ikkje vært i produksjon på et tiår eller så. (Har en venstrehånds utgave hjemme. Den renses og stelles jevnlig. Tar ingen sjanser på at den skal bli ødelagt!) Vurder også hvordan tastaturet er plassert, og forsøk å bruke flest mulig tastekommandoer istedet for musebevegelser når du kan det. (Bruke [Alt]+[bokstav] for å aktivere knapper i dialoger, f.eks når du ser en med en understreket bokstav) Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Det viktigste er å sitte godt. Den beste løsningen for meg er en god lenestol som jeg kan lene godt bak, en pc pult som gjør at du ser litt opp på pc skjermen og viktigst er at håndleddet få støtte og så bruker du bare fingrene til å manipulere musen. Feil. Det er mulig det kjennes behagelig ut, men det er ikke det beste for ryggen din. Den aller mest ergonomiske tastatur/mus løsningen er den jeg postet tidligere. Brukte den i den tidligere jobben min i månedsvis i 6-7 timer hver dag uten problemer. Det er ikke alle som vil være snill pike og sitte pent vet du! Jeg har brukt min sittestilling fra jeg var 15 til 27! Uten ett eneste problem! Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Det er bare 12 år det. Husk på at du gjerne skal sitte foran skjermen i 40+ til. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Du kan jo se her: http://www.evoluent.com/ Knallmus. Har brukt de selv i flere år. Både privat og på jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå