Gå til innhold

Konsekvenser for kommunevalget

Anbefalte innlegg

Hvilke opinionseffekter tror dere tragedien vil få? Massiv AP-støtte er innlysende, men hvor mye? Kan de slå resultatene fra stortingsvalget i 2009 med 35,4 %? Hvor mange prosent tror dere FRP vil tape? Ke du tru?

Den godeste Breivik blir ofte omtalt som 'intelligent', men han må være stokk dum dersom han tror at massakrer på AuF ungdom vil 'straffe' arbeiderpartiet. I så fall må korsfarerne hans nærmest overgå Stalin i massemord på ulikttenkende.

Endret av bögfisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du bommet på hva ABB trodde han skulle utføre.

Han far fått drept noen, og fått sprengt et hus.

Men derimot, for 1 ting er sikkert: Han skrev også et manifest.

Folk vil slå opp manifestet hans, og lese det.

I manifestet står det mye rart, og hans håp er at nok folk leser manifestet, og klarer å ta det seriøst. Har han klart det, så har en gjordt et mirakel for hans egen poltiske faksjon.

Hadde han kun vært ute etter korttidseffekten hadde han sloss som en hund mot Delta når de ankom.

Lenke til kommentar

Manifestet er i all hovedsak grumsete oppgulp fra diverse anti-muslimske bloggere som ligger lett tilgjengelig ute på nettet, så jeg tror neppe han har klart å overbevise noen som ikke allerde har blitt overbevist.

Motivasjonen hans var jo som kjent å 'straffe arbeiderpartiet' og å stoppe rekruteringen, men for å lykkes med det måtte han nok ha drept langt, langt flere. Tragedien vil, slik jeg se det, tjene Arbeiderpartiet både på kort og lang sikt.

Forøvrig tror jeg at Arbeiderpartiet kan få opp mot 40% i kommunevalget.

Lenke til kommentar

Måten regjeringen har handlet denne forferdelige tragedien, og ved tanke på at det var AUF som var rammet hardest, vil jeg nok tippe at Ap kommer til å få merkbar økning i oppslutningen ved det kommende valget. Mange kommer til å velge Ap av ren sympati, og mange kommer til å velge Ap fordi nåværende statsminister har gjort veldig god figur underveis. Hans opptreden er bevis nok for mange at han kan lede nasjonen og landet under krisesituasjoner, dvs. noen de kan stole på. Slike holdninger fra statsministeren har effekt på mennesker, spesielt på de som ikke visste hva de skulle stemme i utgangspunket, i tillegg til sofasittere som nå kommer til å benytte seg av stemmerett i en vanskelig tid for landet.

Samtidig tror jeg at denne tragedien kommer til å få merkbare negative konsekvenser for Frp. Til tross for at Frp på ingen måte kan klandres for handlinger begått av ABB, så var han en gang medlem av partiet. Mange der ut kommer til å ta dette til etterretning, til tross for at dette rasjonelt sett ikke bør knyttes til partiet. De fleste er i tillegg klar over at Frp alltid har vist skeptiske tendenser mot ikke-vestlige innvandrere – verdier som ikke passer i en tidsperiode der forsoning og toleranse er fremste begrep. Tar man til etterretning at Frp har blitt rammet av flere kontroversielle saker i det siste, blant annet saken som omhandler Trond Birkedal, så ser dette veldig mørkt ut for partiet.

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror kanskje at AP får noe mere oppslutning, neppe mere enn hva de har mistet de siste åra til Høyre.

Tror dette i såfall ville være velgere som har gått fra AP til Høyre, og muligens noen andre partier.

I tillegg vil de muligens få noen flere stemmer fra unge og førstegangsvelgere.

Eldre som har forlatt AP for lenge siden, og de som sjeldent eller aldri har stemt AP, vil neppe stemme AP grunnet denne udåd.

Tror ikke dette får negative følger for FRP, i hvertfall ikke litt på sikt.

Viser bare til drapet på Olof Palme.

Han ble skutt og drept 28.Febr. 1986

Mange ble beskyld for denne ugjerning bla. høyreekstreme.

To år etter hendelsen ble Christer Pettersson – en småkriminell alkoholisert narkoman arrestert, siktet og dømt for mordet på Palme av Stockholms tingsrätt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Palmemordet

I 1989 ble den uføretrygdede rusmisbrukeren Christer Pettersson funnet skyldig i mordet og dømt til livsvarig fengsel, men allerede noen måneder senere ble han av en høyere rettsinnstans frifunnet pga. manglende bevis og feil begått under etterforskningen. Mordet er fremdeles uoppklart.

Den merkelige utviklingen, skandalene og manglede politimessige etterforskningsresultater som fulgte etter dette, var et nasjonalt traume for Sverige som i lang tid satte sitt preg på samfunnsdebatten

Ved siste valg i Sverige vant Sverigesdemokratene mange stemmer i Sverige:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sweden_Democrats

Er nå en tid siden drapet på Olof Palme og frem til denne støtte til Sverigesdemokratene ved valg 2010.

Men dette var en sak der det florerte rykter, og konspirasjonsteorier uten noen hemninger.

Etter denne ugjerning i Norge, har vi plassert gjerningsmann, vi har plassert politiske motiv og hat.

De fleste av oss vil jeg tro, forbinder ikke denne udåd til noen av de Norske partier som stiller til valg.

Dette er en gal manns verk, selv om enkelte har gitt uttrykk for samme meninger da som privatpersoner på forum og avisinnlegg etc.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Manifestet er i all hovedsak grumsete oppgulp fra diverse anti-muslimske bloggere som ligger lett tilgjengelig ute på nettet, så jeg tror neppe han har klart å overbevise noen som ikke allerde har blitt overbevist.

Men her er saken: Veldig få er overbevist.

Og veldig få sitter og leser blogger.

"Hva i faen sa den jævelen" tenker folk, så mange vil sette seg ned og begynner å lese manifestet og dagbøkene.

Og siden veldig mange ikke allerede har skaffet seg en overbevisning, så kan det holde å lese noe vagt poltisk for å bli tippet over mot bias, og fra bias så får vi plutselig et verdensyn.

Vis "vanelige folk" begynner å lese Anders manifester, så VIL de se en verden, og derfra vil de begynne å se den mer og mer. Og til tilslutt er de høyreekstremister.

La oss si 2-3% av befolkningen faktisk leser manifestet eller dagboken, det de kan si i senere tid blir vel 1 av 2 ting:

1. Sludder og pølsevev fra en høyreekstremist

2. Virker fornuftig, men litt ekstremt

Har du ikke noe kunnskap eller bias fra poltikk fra før vil du nesten automatisk begynner å trekke sluttning 2.

Hvor mange tror du vil trekke andre sluttning? Vis mange nok begynner å lese manifestet, eller leser dagboken for å så bli inspirert til å lese manifestet så har Anders utført det han ville utføre.

Eller er du uenig?

Vis du er uenig, hvorfor er du uenig?

Og 1 ting til:

PGA dette så vil det sannsynligvis bli umulig å faktisk prøve å diskutere innvandering, noe som vil si at alle problemer som ikke er løst eller blir løst per dags dato vil kunne få lov å vokse fritt.

Og man trenger ikke store mengder av sviner, og litt mangel på mediasensur før enn Norge plutselig får inn litt god sunn rasisme i den folkelige ånden.

Men vis Anders virkelig lykkes, da vil de intigrerte immigrantene med annen hudfarge og religion enn oss "nordmenn" se at det er problemer. Den dagen en islamsk neger sier at "innvanderingen er et problem, de blir ikke assimilart" på en vag dialekt, så er den dagen "anti innvandering" vil bli legitimt igjen".

Og vis det går lang nok tid før denne personen som sier det uhørte(men er så distansert fra "norske verdier"), så vil kanskje Norge se ut som et 30-tallets Tyskland.

Saken er at det er veldig mange småstein Anders har hivd nedover en skråning, med litt flaks så vil det snø litt, og plutselig vil det dette gigantiske snøklumper ned, og kanskje utføre det han vil.

Lenke til kommentar

Her er mine betraktninger. Om de kan virke noe kynisk så er ikke det hensikten, det er bare mine betraktninger om hvordan dette vil påvirke valget.

Det som vil påvirke valget størst er hvor stor prosent valgdeltagelse vi får. Grunnen til dette er at AP tradisjonelt sett har hatt den største gruppen sympatiserende hjemmesittere. Dette vet AP, og det vil være fullt mulig for AP å dra utnytte av dette uten å framstå som at de prøver å slå politisk mynt på anslaget. AP kan oppfordre til at folk skal delta i demokratiet å stemme, da underforstått på de. De andre partiene kan vanskelig mobilisere mot dette, da det veldig lett kan oppfattes som at de prøver å tjene på hendelse 22/7.

Jeg tror ikke vi vil se noen særlig stor bevegelse av folk som flytter mellom partiblokkene, da med unntak av velgere som går fra FRP til Høyre. Det kan også være et alternativ at vi ser en mindre lekkasje fra SV og SP mot AP.

Lenke til kommentar

Jeg er redd for at dette dessverrer svekker demokratiet. Jeg syntes det er forferdelig trist at slike tragedier skjer, men jeg mener det svekker demokratiet da Arbeiderpartiet tjener på en enkelthendelse. Det kunne like godt vært FrP, eller Høyre som hadde blitt svekket.

Dette blir en vanskelig valgkamp ettersom det blir lite debatter å vinne borgerne sine stemmer på i år, og jeg vet enda ikke hvordan jeg skal få markedsført politikken min fullstendig, spesielt ettersom jeg sitter i opposisjon i min hjemkommune mot Arbeiderpartiet.

Lenke til kommentar

AP vil helt klart få en hel del sympatistemmer, og i tillegg sanke til seg stemmer fra folk som "vipper" og de som vanligvis ikke stemmer. Jens Stoltenberg har helt klart vært en sterk leder gjennom denne vonde tiden, og jeg synes han er en god mann og politiker. Det jeg derimot overhode IKKE liker, er måten han blir fremstillt som en "gud" på nå i ettertiden av tragedien. Det hele blir faktisk litt for mye for meg. Mediene løfter han opp til et nærmest gudommelig nivå, noe som er direkte "skummelt" for demokratiet slik som Sameboe nevner.

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at FrP vil bli svekket etter dette. Jeg håper derimot at folk har nok klarsyn til å ignorere alle de som nå benytter muligheten til å klandre FrP for ABBs forferdelige handlinger. For en person som støtter det konservative, er innvandringsfientlig og nå regnes som høyreekstremist, er det vel ikke unaturlig at søker seg til det partiet som står lengst til høyre i vår politiske system? ABB sluttet i FrP fordi han syntes de var for liberale og snille i forhold til sine egne syn.

Endret av krisln
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...