jamaso Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Ja, "det er bedre å ha de uønskede meningene i dagslys". Mange historiske feilgrep der man har strammet inn den legitime meningsbredda i et samfunn etter terror. Eksempelvis Russland 1881 da reformkeiseren Aleksandr II ble drept i et terrorangrep (bror av en ikke ukjent "Lenin" involvert). Førte til innsnevring av meningsspekteret i offentlig rom, meningssensur osv (moderne sensur er mer sjølsensur). Resultat: mer terror, og tilslutt 1917 (med påfølgende verdensrekord i likvidering av egen befolkning pr 25.12.91 da unionsregimet var slutt). Noen forklarer rett nok at 1917 kom av at 'gir du opposjonen lillefingeren tar den hele handa', jf liberalistiske reformer fra 1906. Mer vesentlig i et "demokrati" er at om folk(et) føler at viktige spørsmål for ens nasjon ikke kan diskuteres utfra sak, men kun gitt "moral" el.l, da skaper man farlig opposisjon. Opposisjon i åpenhet er bedre enn når den går under jorda og fjernes fra demokratiske kanaler som "politikk". Derfor er løftet fra statsministeren 22 juli kveld oppløftende, om "mer demokrati og mer åpenhet". Analyserer man "manifestet" trur jeg dets grufullhet tilspisses nettopp utfra uimotsagthet; skrevet i tomt rom, og følelsen av å være regnet som "utskudd" i samfunnet utfra meninger. Sånn skal det ikke være i et demokrati. Det har vi alle ansvaret for, ikke kun statsministeren og medievesenet. Endret 27. juli 2011 av jamaso Lenke til kommentar
Engasjert97 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg har aldri vært særlig opptatt at politikk, jeg har aldri hatt så mye kunnskap om det for foreldrene mine er ikke over gjennomsnittet interessert, men etter denne katastrofen har jeg oppdaget en ny interesse. Jeg har alltid hatt sterke meninger om det meste og jeg har nå funnet ut at dette kan være noe for meg. Jeg er mektig stolt av hvordan Arbeiderpartiet har taklet dette og jeg er veldig enig i det de mener. AUF er en perfekt mulighet for meg til å komme med mine meninger og samtidig delta i et sosialt miljø. Det Stoltenberg mener med mer demokrati er at det skal diskuteres mer, flere debatter, flere engasjerte ungdommer og et bedre Norge å bo i. Jeg gleder meg til å snakke ut om det JEG mener. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Gratulerer og lykke til! Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg har aldri vært særlig opptatt at politikk, jeg har aldri hatt så mye kunnskap om det for foreldrene mine er ikke over gjennomsnittet interessert, men etter denne katastrofen har jeg oppdaget en ny interesse. Jeg har alltid hatt sterke meninger om det meste og jeg har nå funnet ut at dette kan være noe for meg. Jeg er mektig stolt av hvordan Arbeiderpartiet har taklet dette og jeg er veldig enig i det de mener. AUF er en perfekt mulighet for meg til å komme med mine meninger og samtidig delta i et sosialt miljø. Det Stoltenberg mener med mer demokrati er at det skal diskuteres mer, flere debatter, flere engasjerte ungdommer og et bedre Norge å bo i. Jeg gleder meg til å snakke ut om det JEG mener. Hvorfor akkurat AUF? Lenke til kommentar
Engasjert97 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 I starten av denne interessen for politikk, sjekket jeg ut ulike ungdomsorganisasjoner;) Jeg leste etter hva de forskjellige partiene mente og kjempet for. Også har jeg alltid vært begeistret over hva de har fått til. Selv er jeg fra vestkanten og de fleste her stemmer Høyre og mange av mine bekjente er veldig enig med dem. Jeg vil selv si med hånden på hjertet at jeg er uenig i det meste. AUF virker også som et trygt miljø som jeg har hørt mye ros om Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 I starten av denne interessen for politikk, sjekket jeg ut ulike ungdomsorganisasjoner;) Jeg leste etter hva de forskjellige partiene mente og kjempet for. Også har jeg alltid vært begeistret over hva de har fått til. Selv er jeg fra vestkanten og de fleste her stemmer Høyre og mange av mine bekjente er veldig enig med dem. Jeg vil selv si med hånden på hjertet at jeg er uenig i det meste. AUF virker også som et trygt miljø som jeg har hørt mye ros om Men burde du ikke gå inn i politikken til alle partiene? Forresten synes jeg det er flott at du har engasjert deg i politikk. Lenke til kommentar
Engasjert97 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Jojo, jeg har sjekket alle partiene. Også har jeg noen bekjente som alltid har syntes at meningene mine er utrolig like Aps, så jeg sjekket det opp (og de andre partiene) og kom frem til at det var det riktige for meg Takk, det eneste som er litt dumt med den nye interessen min er at mine nærmeste venner synes politikk er dødskjedelig, håper at jeg får noen nye venner som interesserer seg for dette i AUF;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå