Gå til innhold

Kjøp av stasjonær PC til gaming (12-13k)

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ny stasjonær til høsten (i.e. midten av august) som primært vil bli brukt til gaming. Har skjerm fra før av som jeg bruker til PS3, men vil ellers trenge alt (bortsett fra mus).

Budsjettmessig tenker jeg noe i 12-13k prisklassen, da jeg sikter mot en "futureproof" PC, i den forstand det er mulig.

Har sett mest på Netshop sin Intel socket 1155 PC-bygger, pga. garanti og testing, men er åpen for andre forslag dersom det er store penger å spare.

Har satt opp følgende oppsett, som alt i alt kommer på 13 391,- + frakt, som trygt kan sies å ligge på øvre grensen av budsjettet.

NetShop 3 års PC garanti

Produksjon og testing av PC

Cooler Master HAF 922 Mini, Miditower

Corsair strømforsyning, HX850W

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Intel Core i7 2600K Quad Prosessor

Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz

OCZ 120 GB SSD 2,5" Vertex 3

Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA3

ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

Sony DVD-brenner AD-5260S intern

MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort

Microsoft Windows 7 Pro

Har under ingen omstendigheter egentlig råd til et GeForce 580 GTX, så har valgt et 570 istedenfor. Alternativene er selvsagt 560 Ti eller HD Radeon 6970/6950.

PSU'en er noe overkill, men har planer om overklokking etterhvert (både CPU og i mindre grad GPU), og vil aller helst slippe å kjøpe ny når jeg en gang i framtiden bygger ny PC eller skifter ut komponenter.

Den store HDD'en er forøvrig der da jeg driver en del med relativt CPU intensivt arbeid (derav 2600k fremfor 2500k) med store filer, samt at det er den eneste SATA III harddisken >1 Tb på listen over mulige komponenter.

Noen kommentarer til forbedringer/forandringer?

Endret av Xrysthos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer å kjøpe ny stasjonær til høsten (i.e. midten av august) som primært vil bli brukt til gaming. Har skjerm fra før av som jeg bruker til PS3, men vil ellers trenge alt (bortsett fra mus).

Budsjettmessig tenker jeg noe i 12-13k prisklassen, da jeg sikter mot en "futureproof" PC, i den forstand det er mulig.

Har sett mest på Netshop sin Intel socket 1155 PC-bygger, pga. garanti og testing, men er åpen for andre forslag dersom det er store penger å spare.

Har satt opp følgende oppsett, som alt i alt kommer på 13 391,- + frakt, som trygt kan sies å ligge på øvre grensen av budsjettet.

NetShop 3 års PC garanti

Produksjon og testing av PC

Cooler Master HAF 922 Mini, Miditower

Corsair strømforsyning, HX850W

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Intel Core i7 2600K Quad Prosessor

Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz

OCZ 120 GB SSD 2,5" Vertex 3

Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA3

ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

Sony DVD-brenner AD-5260S intern

MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort

Microsoft Windows 7 Pro

Har under ingen omstendigheter egentlig råd til et GeForce 580 GTX, så har valgt et 570 istedenfor. Alternativene er selvsagt 560 Ti eller HD Radeon 6970/6950.

PSU'en er noe overkill, men har planer om overklokking etterhvert (både CPU og i mindre grad GPU), og vil aller helst slippe å kjøpe ny når jeg en gang i framtiden bygger ny PC eller skifter ut komponenter.

Den store HDD'en er forøvrig der da jeg driver en del med relativt CPU intensivt arbeid (derav 2600k fremfor 2500k) med store filer, samt at det er den eneste SATA III harddisken >1 Tb på listen over mulige komponenter.

Noen kommentarer til forbedringer/forandringer?

Du skrev:Den store HDD'en er forøvrig der da jeg driver en del med relativt CPU intensivt arbeid (derav 2600k fremfor 2500k) med store filer, samt at det er den eneste SATA III harddisken >1 Tb på listen over mulige komponenter.

Hvilken butikk handler du ifra?

ta 2600K ;)

FEEEEET.jpeg

Lenke til kommentar

ta 2600K ;)

Dette oppsettet er satt sammen i Netshop sin PC bygger (Netshop Free Intel 1155 PC-bygger). Noe dyrere frakt i forhold til Komplett, men bedre utvalg av skjermkort, og generelt sett lavere pris. Har ærlig talt ikke lest videre mange benchmarks på HDD ytelse, så stiller relativt blankt akkurat der.

Forresten - noen som har personlig erfaring med bruk av budsjett-tastaturet MIST Oghma?

Lenke til kommentar

Snip

Du skrev:Den store HDD'en er forøvrig der da jeg driver en del med relativt CPU intensivt arbeid (derav 2600k fremfor 2500k) med store filer, samt at det er den eneste SATA III harddisken >1 Tb på listen over mulige komponenter.

ta 2600K ;)

Ved nærmere ettersyn vil jeg kunne kjøpe omtrent samme oppsett, bare med Asus GeForce 580 GTX DirectCU II som GPU fra dustinhome.no for omtrent samme pris (~14 200,-) om jeg bygger selv, studentrabatt inkludert. Som student blir det gratis frakt ser det ut som, og hos Netshop tar de 500 kr + for frakt, noe som utgjør mesteparten av forskjellen. Prisen fra dustinhome.no inkluderer også et Logitech G110 keyboard, som ser ut til å være noe bedre til det jeg kommer til å bruke maskinen til. Slenger sannsynligvis på en Corsair H80 til høsten en gang når jeg begynner overklokkingen av CPU.

Kan poste oppsettet om det er av interesse.

Endret av Xrysthos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...