Gå til innhold

Smakløse sanger til "ære" for ofrene

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg egentlig bare venter på. At én eller annen semi-kjendis skal lage "ei låt" til å "minnes de døde". Men dette synes jeg er direkte smakløst da de som oftest bare er ute etter å fremme seg selv. Nå vet jeg at Maria Mena-låta svirrer rundt, men jeg er usikker på om den versjonen er lagd spesifikt for dette. Men det har kommet en sang som dog er lagd av amatører. Noe jeg isåfall synes er en langt finere ting. Men tanken på at semi-stjerner kommer med "we are the world 2", og gjør det for egen publisitet gnager uansett i meg.

Hva er deres tanker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maria Mena sin versjon av "Mitt lille land" er vel lagd tidligere, og ble etterspurt av en rekke personer på Twitter, hvorpå hun la den ut på SoundCloud.

Forøvrig synes jeg det er svært synd om noen ser sitt snitt til å profitere på dette.

Red.: mmena.png

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Nettopp, det å profilere seg slik jeg synes mange gjør i forbindelse med Røde Kors-reklamer og Redd Barna osv synes jeg er direkte smakløst. Men du kan banne på at det kommer ei låt fra Tone Damli Åberge eller noe sånt ræl.

Edit: Mener å ha hørt Maria Mena sin versjon tidligere ja, Da er hun "skånet" :ph34r:

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Det blir jo litt feil å kalle en låt for den "offisielle minnelåten" når den er alt annet en offisiell. For å kunne det burde det vel være de etterlatte og overlevende som vedtar det, og ikke en rekke tilfeldigheter og en pose med markedsføringstriks. Men for all del det er bra at noen lager en sang til ære for de døde og etterlatte. Det gjør det jo bare vanskeligere å glemme hva som skjedde.

Hvorvidt motivene til låtskriverne er profitt skal jeg ikke spekulere i. Det virker som de fleste gir bort inntektene til veldedige formål uansett.

Personlig syns jeg dog dikt er mye sterkere i en slik rolle. Noe som er omtrent like sterkt som "Du må ikke sove" mener jeg hadde passet bedre enn en sang.

Om ikke annet bør det være en låt/sang som alle kan synge og få det til å høres bra ut.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Er det sanger som det søppelet her du mener? :innocent:

Og om man skal tro denne kommentaren her:

Fra youtube.

"det er helt klart at denne sangen ikke kommer fra hjerte når hamad, har meninger som at alle jøder bør brennes og tortureres. det første han sa etter bomben gikk av var "nå forstår norge hvordan resten av verden har det" som er direkte krenkende og skammelig og usympatisk ! ikke bare for de som er her i norge, men i andre krigsrammede land i verden.... også lager han denne rett etter han sier noe sånt! direkte usmakelig og helt klart gjort for og bli kjent!

Motbydelig!"

Så er det tydeligvis en som vil prøve å fremme seg selv.. :sick:

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er deres tanker?

Siden jeg ikke er synsk og derfor ikke kan se motivet bak en sang, så går jeg ut fra at det er godt og ærlig ment, enten det er Ali og Kristian fra Romsås eller en B-kjendis fra Idol eller X-factor som gjør det, eller Tone D, eller Anita Skorgan med Sølvguttene og Kringkastingsorkesteret.

At det også fungerer som egenreklame for nevnte B-kjendiser får så være. Det er ikke til å unngå.

Vi skal alle bidra ettter evne her. De som har penger (Stordalen) får bidra med penger, de som har musikk får bidra med det. Det synes jeg er bare positivt. Jeg lurte et tiendels sekund på om jeg skulle spille inn noe og legge ut her på forumet, men når jeg så hvordan han stakkaren som gjorde nettop det ble mottatt, så tror jeg at jeg lar det være.

Generelt synes jeg folk er for kritiske og retthaverske (se trådene om AUF-lederen, og om politiets innsats.) Dette er en tid for sorg og ettertanke, ikke for ideelle fordringer.

Geir :)

Lenke til kommentar

Mitt lille land er skrevet av Ole Paus.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mitt_lille_land

«Mitt lille land» er en sang av Ole Paus fra promo-albumet med samme navn og er en lyrisk beskrivelse av Norge.

Sangen har blitt brukt som melodi på TV 2 Nyhetenes profilerende filmer siden begynnelsen av 1990-tallet, med coverversjoner av blant andre Christine Guldbrandsen, Maria Solheim, Thomas Dybdahl, Mari Boine (på samisk), Anne Grete Preus, Haddy N'jie, Kurt Nilsen, D.D.E., Sølvguttene, Tone Damli Aaberge og Maria Mena.[1]

Album:

http://no.wikipedia.org/wiki/Mitt_lille_land_(album)

Mitt lille land er et promo-album med Ole Paus, utgitt i 1994.

Sporliste

1.«Mitt lille land»

2.«Hekken til Jakobsen»

3.«Grensevakt»

4.«Sjølråderetten fallera!»

Lenke til kommentar

Artister, politikere, organisasjoner støtter opp om ulykken. SÅnn er det. Vanskelig å skille ut noe som helst i denne fasen. Skjult agenda, og reklame for sitt standpunkt politisk, er delvis skjult på dette tidspunktet, men det kommer etterhvert. De to siste dagene er det nok som du påpeker. AP-musikere, politikere og organisasjoner knyttet opp mot denne mafiaen begynner å bruke ulykken som et springbrett for sin egen politikk. Dette har ikke noe med demokrati å gjøre. Heller ikke politikk. Håper folk på polititisk nivå over meg selv og andre slutter med dette og bruker litt mer tid på å være et godt menneske i disse tider.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg er dessverre forutinntatt, og tenker at artisten gjør det delvis for egen vinning. For meg blir det noe søkt, uansett hvor mye artisten bryr seg. Utnytter man situasjonen til å stikke frem ansiktet sitt, så synes jeg det er smakløst. Jantelov, oh yes.

Lenke til kommentar

Ser det er noen delte meninger om dette. Jeg er svært enig med bestefar Geir, men samtidig klarer jeg ikke å legge fra meg tanken om egen vinning. Samtidig synes jeg at "overdrevne" reaksjoner også er jævla smakløst. Nå er det jo litt strengt å si "overdrevne", men jeg får inntrykket av overdrivelse blandt de som kanskje ikke føler det så sterkt, men som later som. For å redde eget ansikt.

Ta f. eks dette trynet:

729x.jpg

Jeg forstår at han sannsynligvis har vært på Utøya selv, mange ganger og føler seg direkte berørt. Men jeg klarer uansett ikke å legge fra meg tanken om at dette er et skuespill-tryne. Muligens rimelig sterkt uttrykk fra min side, men et slikt ansiktsuttrykk får man ikke med mindre man gjør det med vilje. Samme uttrykket hadde han i toget i midtbyen i Trondheim også. Jeg klarte ikke å se det som noe annet enn en fasade.. Beklager om jeg støter noen med dette. Kanskje han har problemer med å føle følelser og/eller føler at han må legge på seg et tryne. Pga sin posisjon. Uansett, han burde være klar over at dette kan tolkes feil isåfall.

Men om man ser ansiktet til de overlevende så ser man ikke noe overdrevet gummiansikt. Jeg har selv mistet moren min av kreft, noe som egentlig var helt forjævlig. Hun hadde svulster på størrelse med meloner, og som så ut som hjerner. Over hele kroppen. Det var tøffe greier, men jeg hadde uansett ikke noe sånt ansiktsuttrykk. Det å spille på sympati for egen vinning er smakløst uansett hvordan man ser på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På den andre siden bør det jo ikke være slik at en person i en slik posisjon skal være redd for å vise følelser fordi det kan oppfattes som et spill for galleriet.

Likevel er jeg enig med deg, og synes personer med en viss maktposisjon i politikken burde oppføre seg samlet og skikkelig i alle typer situasjoner.

Lenke til kommentar

I så fall håper jeg i det minste at musikerne har vett nok til å lage en sang som henter inspirasjon i følelser som alle mennesker har felles, og ikke kjører på med 1800-talls nasjonalromantisk suppe av typen "Mitt Lille Land" som ultranasjonalisten Breivik kan onanere til.

Lenke til kommentar

Ser det er noen delte meninger om dette. Jeg er svært enig med bestefar Geir, men samtidig klarer jeg ikke å legge fra meg tanken om egen vinning. Samtidig synes jeg at "overdrevne" reaksjoner også er jævla smakløst. Nå er det jo litt strengt å si "overdrevne", men jeg får inntrykket av overdrivelse blandt de som kanskje ikke føler det så sterkt, men som later som. For å redde eget ansikt.

Ta f. eks dette trynet:

729x.jpg

Jeg forstår at han sannsynligvis har vært på Utøya selv, mange ganger og føler seg direkte berørt. Men jeg klarer uansett ikke å legge fra meg tanken om at dette er et skuespill-tryne. Muligens rimelig sterkt uttrykk fra min side, men et slikt ansiktsuttrykk får man ikke med mindre man gjør det med vilje. Samme uttrykket hadde han i toget i midtbyen i Trondheim også. Jeg klarte ikke å se det som noe annet enn en fasade.. Beklager om jeg støter noen med dette. Kanskje han har problemer med å føle følelser og/eller føler at han må legge på seg et tryne. Pga sin posisjon. Uansett, han burde være klar over at dette kan tolkes feil isåfall.

Men om man ser ansiktet til de overlevende så ser man ikke noe overdrevet gummiansikt. Jeg har selv mistet moren min av kreft, noe som egentlig var helt forjævlig. Hun hadde svulster på størrelse med meloner, og som så ut som hjerner. Over hele kroppen. Det var tøffe greier, men jeg hadde uansett ikke noe sånt ansiktsuttrykk. Det å spille på sympati for egen vinning er smakløst uansett hvordan man ser på det.

Ehh...du har litt rare meninger hvis jeg skal være ærlig. En smule selvopptatt også om jeg skal være ennå mer ærlig. Alle har forskjellige måter å lage ansikt utrykk på når de er triste, finnes flere "morsomme" klipp på youtube som er av folk som gråter eller viser sorg på en rar måte. Skal innrømme at han har litt valpe ansikt på det bilde der, men føler jeg ser sorgen dypt inn i øynene hans. De intervjuene jeg har sett av ofrene så virker det som alle har forskjellige utrykk, mange av dem virker også helt i sjokk. Det finnes ingen "riktig" måte å være trist på, alle er forskjellige.

Angående diskusjonen om sanger rundt tragedien så mener jeg at hvis sangene er fra hjerte og ekte så er det greit, pengene som blir tjent inn burde også gå til røde kors eller en lignende god ting (Sånn som "we are the world")

http://www.youtube.com/watch?v=jVfYLEvdjkk

http://www.youtube.com/watch?v=ALyk0quZjCw

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener Carlgutt, og jeg forsøker å være ydmyk rundt det. Føler ikke jeg er selvopptatt overhodet, da det står rimelig stikk i strid med min personlige etikk og moral. Det har vel at jeg blir litt lettere overvelmet over hvordan enkelte trekker oppmerksomhet mot seg selv i slike situasjoner. Og kanskje blir jeg litt blind rundt det og ser akkurat dette overalt, uten at det kanskje er noen rimelig grunn til det. Det tar jeg da på egen kappe.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener Carlgutt, og jeg forsøker å være ydmyk rundt det. Føler ikke jeg er selvopptatt overhodet, da det står rimelig stikk i strid med min personlige etikk og moral. Det har vel at jeg blir litt lettere overvelmet over hvordan enkelte trekker oppmerksomhet mot seg selv i slike situasjoner. Og kanskje blir jeg litt blind rundt det og ser akkurat dette overalt, uten at det kanskje er noen rimelig grunn til det. Det tar jeg da på egen kappe.

Vel kanskje jeg selv er litt for direkte og trangsynt siden jeg opplever denne tragedien så forferdelig. Men jeg tror jeg skjønner hva du mener med folk som bruker dødsfall og andre tragedier for å få oppmerksomhet. Husker den fjerne onkelen til en av mine nærmeste venner døde for et par år siden. Kompisen min snakket aldri om denne fyren tidligere, eller ga uttrykk for noe som helst sorg i begynnelsen. Han sa til og med til meg at han egentlig nesten ikke kjente han. Men fy faen som han brukte det for å få oppmerksomhet, når han kom i diskusjoner med folk og lignende i løpet av de neste dagene "skrek" han alltid ut "ONKELEN MIN DØDE NETTOPP" skikkelig overdramatisk. Han satt også på bussen med headsette på full lyd og hadde på triste sanger, og bablet i vei om hvor hardt alt var og hvordan jeg og alle andre aldri kom til forstå, Til tross for at jeg har mistet veldig nær familie.

Blir selv svært irritert over sånne mennesker som bruker dødsfall på den måten. Det må være noe av det mest respektløse som finnes.

Endret av Carlgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel kanskje jeg selv er litt for direkte og trangsynt siden jeg opplever denne tragedien så forferdelig. Men jeg tror jeg skjønner hva du mener med folk som bruker dødsfall og andre tragedier for å få oppmerksomhet. Husker den fjerne onkelen til en av mine nærmeste venner døde for et par år siden. Kompisen min snakket aldri om denne fyren tidligere, eller ga uttrykk for noe som helst sorg i begynnelsen. Han sa til og med til meg at han egentlig nesten ikke kjente han. Men fy faen som han brukte det for å få oppmerksomhet, når han kom i diskusjoner med folk og lignende i løpet av de neste dagene "skrek" han alltid ut "ONKELEN MIN DØDE NETTOPP" skikkelig overdramatisk. Han satt også på bussen med headsette på full lyd og hadde på triste sanger, og bablet i vei om hvor hardt alt var og hvordan jeg og alle andre aldri kom til forstå, Til tross for at jeg har mistet veldig nær familie.

Blir selv svært irritert over sånne mennesker som bruker dødsfall på den måten. Det må være noe av det mest respektløse som finnes.

Samme skjedde da moren min døde. Jeg hadde sannsynligvis hatt min fulle "rett" til å overdramatisere det hele. Men jeg følte ikke noe behov for å trekke oppmerksomhet rundt meg selv rundt det. Faktisk følte jeg nesten ikke sorg heller. Ikke på den måten. Jeg reagerte på den måten at jeg skjerma meg for det, som ei boble jeg tredde over hodet som forhindret at jeg følte noe spesielt. Sånn er det egentlig fortsatt. Det synet jeg har på døden er for meg så logisk at jeg slapper helt av rundt det. Når man dør så går atomene tilbake til jorda igjen og brukes i neste ledd. Jeg tror ikke på noe liv etter døden og sånne ting. Så for meg var den virkelige kampen det som skjedde FØR hun døde. Ikke etter, for da var det hele nemlig over. Søsteren min driver fortsatt sympati-symfoni hvert år på bursdagen til moren min eller den dagen hun døde. Da er det full lineup for Facebook-kondolanse. Jeg tåler det ikke, rett og slett.

Edit: Misforstå meg ikke, det som skjedde på Utøya var virkelig tragisk, og jeg har selv grått noen tårer for dem og tenker hver dag på hvordan det må ha vært for dem som var der. De har min fulle sympati. Men jeg gidder ikke å stikke meg frem i media for å overdrive 20-30% mer enn det jeg egentlig gjør. Bare for å "vise folk hvor fælt jeg synes det er". Da handler det plutselig om meg føler jeg, og jeg er likegyldig i denne situasjonen. Jeg har ingen grunn til å trekke sympati rundt meg selv og gidder heller ikke å posere med et valpeuttrykk i ansiktet. Føler det er mer respekt over å forholde seg nykternt og rasjonelt. Bli sterkere av dette og bruke det på en positiv måte fremover for å bedre politikken og sosialismen vår.

Endret av Kenny Bones
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...