Gå til innhold

Oppsett til ny Spill-PC, første selvbygg, Sandy-bridge, 8500 kr


Anbefalte innlegg

Hei og hallo. Har gått med planer om å bygge min første pc siden i fjor sommer, og føler nå at tiden er såpass moden at jeg skal unne meg det og hive ut en sliten Dell. Har ikke bygget pc før, men har brukt det siste året godt på å google og lese diverse manualer.

 

Da blir altså spørsmålet om alle delene først og fremst passer sammen. Ellers er jeg også absolutt åpen for forslag til deler som kan byttes ut dersom det er formålstjenlig. Er villig til å strekke meg opp mot 9000 kr.

 

Bruksområde: Maskinen skal brukes primært til spilling (Shogun 2, BF3, Skyrim) samt en smule Photoshop og Flash.

 

Prisantydning: Ca. 8000-9000, ekskludert skjerm og SSD (Crucial c300), som jeg allerede har. Mus og tastatur har jeg og.

 

Overklokking? Har ingen konkrete planer eller tidligere erfaringen med overklokking, men ønsker å ha døra på gløtt for det.

 

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Intel, regner med å gå for 2500k.

 

Deler jeg vet jeg ikke trenger: Jeg har en skjerm - Benq G2420HDBL, og en SSD – Crucial c300. Regner med å skaffe en Windows-lisens gjennom bedriftsavtale så det trengs heller ikke.

 

kommentarer: Planlegger å oppgradere til SLI en gang i fremtiden.

 

Derfor har jeg satset på en god strømforsyning. Den andre grunnen til at jeg går for en HX750 er at jeg som nevnt er førstegangsbygger og helst vil slippe ubekvemsomhetene en kjip PSU kan innebære i overskuelig fremtid.

 

Også litt usikker på Corsair A70 ettersom den ikke har PWM – har lest at det var noen problemer med at A70 kun går på full guffe på P67-hovedkort. Noen med z68-kort som har noen erfaringer med dette?

 

- Fractal Design Define R3 (Sort)

- Intel Core i5 2500K 3,3GHz Socket 1155

- Asus P8Z68-V Pro

- Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SO HDMI Dual-DVI 1GB (versjon 2)

- CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

- Corsair CMPSU-750HX 750W

- Corsair A70

- Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB

- Samsung SH-S223C

- D-LINK dwa-160 wireless N dual band w-LAN USB

- Ekstra kabinettvifter)

 

Sum (hos Dustin Home) - 8470 kr ,-

 

All hjelp mottas med takk!

Endret av Olavism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for snarlig svar! Har vurdert XMS3, skal som sagt ikke gå rett på overklokkingen så Vengeance-brikker er ingen nødvendighet. Ser dog at XMS3 har en spenning på 1.65V i motsetning til Vengeance, er det kompatibelt med resten av oppsettet?

 

Har også vurdert Vengeance-brikker i Low-Profile versjon, altså disse:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641124

Kan derimot ikke se at de er testet noe sted.

Endret av Olavism
Lenke til kommentar

Takk for snarlig svar! Har vurdert XMS3, skal som sagt ikke gå rett på overklokkingen så Vengeance-brikker er ingen nødvendighet. Ser dog at XMS3 har en spenning på 1.65V i motsetning til Vengeance, er det kompatibelt med resten av oppsettet?

 

Har også vurdert Vengeance-brikker i Low-Profile versjon, altså disse:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641124

Kan derimot ikke se at de er testen noe sted.

1.65V er null problem.

Overklokking av RAM er det null poeng i for vanlige brukere.

RAM-hastighet etter CL9 og 1600MHz er bare e-penis og har ingen faktisk effekt på ytelsen.

Vengeance-ribbene vil kræsje med A70

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et veldig bra oppsett. Her får du veldig mye ytelse (og kvalitet) for pengene. Når det gjelder RAM er det bare å gå for XMS3 eller de lavprofil Vengeance-brikkene. Spiller liten rolle hvilken av dem du velger. Tenk pris/høyde. Vanlig Vengeance er bare tull og tar alt for mye plass slik at du ikke får inn de beste kjølerne. Det har ingen ting å si for overklokking av prosessor at ram-en kjører på 1,65v. Omtrent 90% av all DDR3-minne som er i salg kjører på 1,65v.

 

Det eneste jeg ville vurdert er en SAMSUNG ECOGREEN F4 2TB disk i stedenfor F3 1GB-disken. Du går opp ca. 30% i pris og får doblet kapasiteten. Enig i alt Phlake og Arnie90 sier.

 

Her får du en knall-PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det! Ser at det er mer eller mindre enstemmig for XMS3 her, så nå har jeg redigert det inn i listen. Har ikke sjekket med QVL ennå men er ganske bombesikker på at det er de brikkene dere snakker om.

 

Setter også pris på forslaget ditt, har omtrent 500 ekstra til en god sak. Ser den er green, hva innebærer det? Vet ennå ikke helt om jeg trenger 2 Terrabyte, har klart meg årevis med 300 GB, men jeg skal se på det. Spill og programmer blir jo ikke mindre med årene.

Lenke til kommentar

Takk for det! Ser at det er mer eller mindre enstemmig for XMS3 her, så nå har jeg redigert det inn i listen. Har ikke sjekket med QVL ennå men er ganske bombesikker på at det er de brikkene dere snakker om.

 

Setter også pris på forslaget ditt, har omtrent 500 ekstra til en god sak. Ser den er green, hva innebærer det? Vet ennå ikke helt om jeg trenger 2 Terrabyte, har klart meg årevis med 300 GB, men jeg skal se på det. Spill og programmer blir jo ikke mindre med årene.

 

Green betyr at den bruker mindre strøm. Ofte gir de mindre varme også. Som oftest er de tregere enn de raskeste harddiskene også, men det spiller liten rolle fordi de brukes til lagring, ikke som systemdisk. Du skal jo ha SSD, så det spiller liten rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...