Gå til innhold

Forhåndsbetale porto fra utlandet ?


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg skal sende et brev til London, hvorav dette skal returneres tilbake til meg. Dette er en ambassade, for visumsøknad, og de oppgir at man _må_ inkludere en forhåndsbetalt konvolutt for tilbakesending. Så hvordan gjør jeg det ? Jeg var nede på mitt lokale postkontor, men de sa bare at brev kun kunne betales fra Norge og til utlandet, og ikke omvendt.

Nå vet jeg ikke om pjokken som jobba på Kiwien visste alt om postsystemet, men stemmer dette ? Hva er mulighetene min for å forhåndsbetale returen også ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig, men usikker på om du får tak i det på en post i butikk, det du skal spørre etter er en "Internasjonal Svarkupong".

http://en.wikipedia.org/wiki/International_reply_coupon

 

En slik kan altså veksles i hvilket som helst land mot minste portoen (til utlandet) i dette landet.

 

I Norge koster en 16,- og du får 14,- (0-20g Verden) ved innløsning.

 

Det DU trenger å vite er :

a) Hvor mye får du for en IPC i England

b) Hvor mye porto blir det på brevet du skal sende.

 

Prisliste Royal mail : http://sg.royalmail.com/portal/rm/PriceFinderResults?pageId=pc_sltc_rm_product&productCarrier=RM&catId=23500532&keyname=1&index=3

 

eksempel : Du får et frimerke til 0,68 pund pr IPC, sendingen din veier 80 gram, porto blir da 1.49 Pund , 1,49/0.68 = 2.1

Du trenger da 3 stk IPC.

 

 

PS : Hvis de har IPC på din post i butikk og det er denne "pjokken" som ekspederer, pass på at han stempler med dato/enhetsnummer stempel, eller så kan ambassaden få problemer med å veksle de inn.

 

Håper det var tilstrekkelig svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Takker. Dette later til å være det jeg leiter etter ja. Tror jeg skal ta turen nedom et skikkelig postkontor imorgen, der har de sikkert vært borti lignende før. Jeg kan da ikke være førstemann som skal ha passet mitt sendt i retur ;)

Lenke til kommentar

Siden det er passet ditt burde du vurdere å få ambassaden til å sende det rekommandert tilbake, Royal mail priser for rekommandert : http://sg.royalmail.com/portal/rm/PriceFinderResults?pageId=pc_sltc_rm_product&productCarrier=RM&catId=23500532&keyname=35&index=6

 

priseksempel : 60-80g = 6,44

6,44 / 0,68 = 9,1 = 10 IPC, eller 160 Norske kroner, er litt pris forskjell men jeg ville vurderte det verdt det hvis du skal til et "sært" land som ikke har ambassade/utsteder visum i Norge type asiatiske.

 

om IPC på posten.no

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/brev-og-frimerker/internasjonal-svarkupong

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er snakk om Uzbekistan, så det er vel akkurat passe sært ja ;)

 

Det hadde ikke vært noe problemer å stappe konvolutten full av penger heller, men regner med at folka på andre siden er såpass late at de bare har lyst å stappe konvolutten rett i postkassa ?

Lenke til kommentar

Så du har en mengde Uzbekistanske som liggende ?

 

Fra spøk til revolver, det er vel strengt tatt ikke lov å putte penger i et brev, og sjansen er vel tilstede at noen kan berike seg på din bekostning hvis de hører klingende mynt , evt ser sedler.

 

Mener å erindre fra mine yngre dager at de ansatte i Royal mail var glad i brev til den Kambodiske ambassaden i London da de fikk cash fra mesteparten av Europa, med alle forbehold om at dette ikke skjer lenger og intet ønske om å fornærme noen i hverken Norske eller Engelske postverket, men det skader vel neppe å gjøre det slik de ønsker ( med svarkuponger)

En liten investering for å slippe bekymringer og evt problemer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Joda, jeg gjør selvsagt som de ønsker :)

 

Men det er ikke tillatt med penger sier du ? For 2 år siden sendte jeg passet til Sverige for å få visum til Vietnam. Der var praksisen å legge norske penger i konvolutten, noe jeg fikk beskjed om da jeg henvedte meg til ambassaden. Mulig dette er en praksis som burde vært avviklet men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...