Hellemyr Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Hei. Lurer på om det er noen som kan ta en titt på en sak jeg har gåendes nå. 15.april i år kjørte jeg en bil på E18 utenfor drammen i 100sona med en fart på 162km\h. Fikk da påstand om 30timer samfunnstraff og 15månder uten lappen, samt forbud mot å kjøre førerkortfri motorvogn i 6 månder. Dette syntes jeg var noe høyt, sammenliknet med hva jeg har hørt andre bekjente av med har fått. La også vekt på forholdene under kjøringen, sent på kvelden, 4 felt motorvei og at vi hadde en bil i god stand, (MB E240 2001 mod) Forklarte meg i retten, uten advokat og la vekt på forholdene rundt kjøringen, samt at jeg trenger lappen for å holde meg i arbeid som service mekaniker. Har nå fått dommen, hvor de la på 10 timer med samfunnstaff. De grunnet det med at jeg er ung og kjørte sammem med gjevnaldrende venner i bilen, og at vi er overrepresentert hva det gjelder ulykker. Og de vektlegger i skjerpende retning at det fremstår som jeg i liten grad innser alvoret og skadepotensialet i kjøringen. Noen som har noen synspunkter om denne dommen, som jeg syntes er noe i høyeste laget, og er det mulighet for å komme noen vei med å anke og hyre en advokat? Takker meget for all hjelp! Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Hei. 15.april i år kjørte jeg en bil på E18 utenfor drammen i 100sona med en fart på 162km\h. Både du og politiet hadde det travelt den natten ser det ut for: http://dt.no/nyheter...itiet-1.6177342 Jfr. NATT TIL LØRDAG: Klokken 23.15, Sande: En 21 år gammel mann fra Kristiansand blir stanset på E-18 i Sande etter å ha blitt målt til en gjennomsnittshastighet på 162 km/t i 100 km/t-sonen. Samtykket i førerkortbeslag. G Endret 26. juli 2011 av Gaidaros 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 26. juli 2011 Populært innlegg Del Skrevet 26. juli 2011 Tråden er splittet ut fra "Jus-tråden på høyt nivå", dette da nevnte tråd er ment å dekke jusfaglig diskusjon på høyere nivå. Innlegget reiser spørsmål om rettspraksis og straffutmåling, som dekkes bedre ved åpen post. Tråden er videre flyttet til Trafikkforumet. Kommentarer til moderering bes, som alltid, tatt via PM. Utgangspunktet er at du har kjørt 62 km/t over maksimal tillatt fartsgrense på 100 km/t. Riksadvokaten fastsatte 19. oktober 2007 norm for hvilken strafferettslig påstand politiet skal nedlegge ved forskjellige hastighetsovertredelser (rundskriv Ra 07-268 MH/GEK 342.3, RA-2007-268). Rundskrivet fastslår at man i stedet for å påstå ubetinget fengselsstraff nå oftere skal nedlegge påstand om samfunnsstraff. For fartsgrensen 100 km/t skal det nedlegges påstand om samfunnsstraff fra og med 155 km/t, og ubetinget fengsel fra og med 165 km/t. Riksadvokatens retningslinjer er basert på gjeldende praksis i Høyesterett. Det kan derfor ikke sies å være uvanlig at du ble idømt samfunnsstraff - du var 3 km/t under grensen for ubetinget fengsel. Når det gjelder lengde for tap av førerkort reguleres dette av tapsforskriften. Bestemmelser om tap av førerkort ved fartsgrense 100 km/t er fastsatt i § 2-2 første ledd nummer 9. Ved hastighet mellom 161 og 167 km/t skal det fastsettes tapsperiode på mellom 12 og 15 måneder. Ellers av § 2-2 første ledd følger det at disse tapsperiodene gjelder når kjøringen er foretatt av "kjøretøy på tørr vegbane i dagslys, på rett vegstrekning uten kryss eller fotgjengerfelt og uten at det foreligger omstendigheter som bør tillegges skjerpende vekt". Det vil si at dette er "best case scenario"-straffer. Det betyr at din argumentasjon om at du kjørte bra bil og på 4-felts motorveg ikke teller i positiv retning. Det at du kjørte sent om kvelden teller i negativ retning (ikke "i dagslys"). At du er i arbeid som servicemekaniker og trenger førerkort i forbindelse med jobben er, etter gjeldende rettspraksis, ikke et relevant argument for formildende straff. Her har domstolene mer eller mindre konsekvent fastslått at hvis du trenger den tillatelsen ditt førerkort er, så hadde du ekstra gode grunner for å holde deg innenfor de rammene regelverket fastsetter. Når det gjelder uttalelsen om at du "ikke innser alvoret og skadepotensialet" er den basert på det som er presentert muntlig i rettsmøtet. Her er det derfor vanskelig å si noe fra eller til i en kommentar på dette forumet, uten å ha hverken dommen eller sakspapirene og uten å ha vært til stede. Basert på det jeg har nevnt over mener jeg dommen er fastsatt i tråd med gjeldende rett, og at du har lite å hente ved noen anke. 16 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Hvor er det firefelt motorsvei I Drammen :s? Men det er jo bra å få vekk sånne folk også. Tenkt vist det kom et dyr eller at en ikke så at dere kom i den farten å la seg i venstre felt for å kjøre forbi en bil i høyre? Du skal alltid tenke sånn fremover i trafikken, noe du tydelig ikke viste. Så kjør mer pent når du får lappen igjen du, så kanskje du klarer å beholde den denne gangen. Endret 26. juli 2011 av Andzel 3 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Maksimalt 30 år i fengsel for over terror, over 70 drap og skader på offentlige bygg som beløper seg på flere milliarder kroner, ser jeg på som urimelig straffenivå. 40 timer samfunnstjeneste og en periode uten lappen for målt 162 i 100-sonen (du har garantert hatt ca. 180 på speedometeret), synes jeg egentlig er litt lite. 4 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg ser heller ingen umiddelbare problemer med straffeutmålingen. Den er i henhold til gjeldende praksis, godt forklart av krikkert over. Når det er sagt skjønner jeg at det er "ugreit" å bli ilagt en straff for en forseelse på en veg som i utg.pkt. tåler langt høyere hastighet enn den fastsatte fartsgrense. Nå har myndighetene likevel fastsatt grense til 100 km/h, så får vi forsøke å forholde oss noenlunde til det. Men for all del, du er ikke den eneste som kjører noe fortere langs denne strekningen (gjerne ikke så fort som deg, men poenget består)... Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Må si meg enig med andre her. Et halvt år uten lappen er ikke noe å syte over når du kjørte så fort. Det ser også ut som om du slipper å avlegge ny førerprøve. Den som er med på leken får tåle steken 3 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 160 er ganske fort.. selv på en firefelts motorvei. Jeg kjenner ikke til at det er noen steder i Europa hvor det er "ok" å kjøre i 160 på en motorvei, og dèt i seg selv tilsier at det ikke er noen god idè. Det skal så utrolig lite til, f.eks et dårlig dekk til, en hump med en noe dårlig støtdemper, før man snurrer rundt i alle retninger. Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Synes ikke synd i deg i det hele tatt. Vel fortjent. Fartsyndere bør straffes. 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Må si meg enig med andre her. Et halvt år uten lappen er ikke noe å syte over når du kjørte så fort. Det ser også ut som om du slipper å avlegge ny førerprøve. 15 måneder. Det halve året gjelder førerkortfri motorvogn. Full ny førerprøve skal alltid avlegges når tapsperioden er på mer enn ett år, jfr. tapsforskriften § 8-3 sjette ledd. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Må si meg enig med andre her. Et halvt år uten lappen er ikke noe å syte over når du kjørte så fort. Det ser også ut som om du slipper å avlegge ny førerprøve. 15 måneder. Det halve året gjelder førerkortfri motorvogn. Full ny førerprøve skal alltid avlegges når tapsperioden er på mer enn ett år, jfr. tapsforskriften § 8-3 sjette ledd. Ah. Takk for info. Point still standing though Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Ja. Det er meg som er nevn i politiloggen der ja Og veien vi kjørte på hadde gjerder på begge sider som hinder dyr i å vandre ut i veibanen, og med tanke på hvor lite trafikk og at vi ikke kjørte langt over 200, så er faren for at noen legger seg ut foran ikke så veldig stor. Autobahn er fri fart, og holder lavere standar enn de veiene jeg kjørte på, er ikke lys på autobahn. Men en av grunnen for at jeg spørr her er at en del bekjente av meg som også har mistet lappen har fått betydeligere lavere staffer når de har hyrt inn advokat til å tale dems sak. Kan nevne en som mistet lappen i over 80 i en 40 sone forbi en skole. Han fikk under 1år og 10 timer samfunnstraff. Så er det noen av dere som har erfaring med å hyre inn advokat for å anke i sånne saker, så hadde det vert fint å høre. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Ta straffen som en mann. Du visste selv at det var risiko forbundet med lovbruddet, så nå kan du angre på mangelfull konsekvensanalyse. Hvis det først smeller i 162 km/t, så er det for øvrig lite interessant hvilken bil det er snakk om. Det er ikke formildende uansett om det er Mercedes eller Fiat. Jeg har forståelse for dommen. Det virker faktisk som at du ikke skjønner alvoret helt, men forhåpentligvis har du lært. Fordelene med råkjøring er langt mindre enn bakdelene. I 162 km/t opererer man med svært små marginer. Det skal ikke mye til før det går virkelig galt. Vær lykkelig for at du ble stoppet av Politiet. Endret 27. juli 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Er ikke ute etter noen moralpreik. Vet godt hva jeg gjorde, og risikoen forbundet med dette. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Tydeligvis ikke, siden du likevel valgte å gjøre det. Du kan hyre en advokat og anke, men dette kommer til å koste både tid og penger. Du vil sannsynligvis være tilbake på veien mye tidligere hvis du gjør deg ferdig med straffen. Om du noen gang bør være tilbake på veien, er en annen sak. Endret 27. juli 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Og veien vi kjørte på hadde gjerder på begge sider som hinder dyr i å vandre ut i veibanen, og med tanke på hvor lite trafikk og at vi ikke kjørte langt over 200, så er faren for at noen legger seg ut foran ikke så veldig stor. Ja, fordi jeg har aldri sett et dyr gå under gjerde, eller gå langs ved gjerde der? Hvorfor blander du inn Autobahn i Norge? Anbefalt fartsgrense på autobahnen er egentlig 150 KM. Norge har ikke fire til seks vei motorvei den ene strekken og derfor mindre fart. Og du er ikke vant med så stor fart i Norge og det er helt andre veityper i Norge. Men mann deg opp å ta straffen din som en mann og slutt å syt. Hyrer du en advokat og taper må du betale alt og det kan koste deg veldig dyrt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 så hvorfor kan du ikke da ta straffen som en mann? 40t samfunnstraff greier du lett å bli kvitt på en uke, ta det nå i ferien, evt neste ferie så har du betalt mens du gjør det også. og neste gang du skal kjøre som en idiot, gjør som oss andre med litt vett i behold og gjør det på bane/flyplass stripe! og hvis lappen er så viktig i jobbsammenheng, hvorfor gjorde du noe så dumt da hvis du viste risken? Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg kjenner ikke til at det er noen steder i Europa hvor det er "ok" å kjøre i 160 på en motorvei, Men det gjør jeg... Såvidt jeg vet kan man kjøre så fort man vill på VISSE strekninger på Autobahn, og motorveien i Frankrike, som jeg ikke helt vet hva heter... Blei litt off topic dette... OT: Har ingen spessielle meninger om straffen du fikk... Kanskje litt vell høy med tanke på hva man får for andre ulovligheter... Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Er ikke ute etter noen moralpreik. Vet godt hva jeg gjorde, og risikoen forbundet med dette. I såfall burde du ta straffen. Hvis du vet hva du gjorde. Risikoen forbundet med det (gjelder både ulykker, hvor du regelrette kunne drept deg selv og venner, og at du kan bli tatt for det). Hvis man vet 110% at man bryter lover, også klager på at man får en straff som er akkurat som den skal være. Da forstår du egentlig ikke problemet i hva du gjør, og det er ikke bra. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Såvidt jeg vet kan man kjøre så fort man vill på VISSE strekninger på Autobahn, Visse ja, men Politiet i Tyskland anbefaler uansett 150 KM. Og ligger du for nærme bilen foran ryker lappen din^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå