glennm95 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Hei! Jeg er ikke sikker på hvor jeg skal legge denne tråden så jeg la den her.. Jeg har hørt at det er 16 års-aldersgrense på cider.. er dette sant? jeg er i sverige så vill vite aldersgrensen i Norge OG sverige Endret 26. juli 2011 av glennm95 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Det er 18års-grense for å kjøpe alkoholholdige drikker, både i norge og sverige. Eneste unntaket er cider som har et ubetydelig alkoholinnhold (godt under 1%) som du kan få kjøpt uansett alder. Alkoholfri cider kan du kjøpe når du vil. Endret 26. juli 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Quote Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 http://www.ung.no/oss/aldersgrenser/5385.html Norge: 1-5. Aldersgrense. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 som 0.7% ? Kan du nok handle så mye du orker uten å bli stoppet. Men ikke tro at det er nok alkohol til å ha en effekt på kroppen, uansett hvor mye du drikker. Lenke til kommentar
BroWar Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Det er 18-års aldersgrense for Cider,øl og vin. Dette gjelder både i Norge og Sverige, mens i Danmark er aldersgrensen 16, hvis det var av interesse Lenke til kommentar
glennm95 Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 hehe. lurte bare da jeg så skiltet på en butikk på grensen (16-årsaldersgrense på energidrikker og Cider) Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 De vanlige aldersgrensene for salg i Norge gjelder også for import. Lenke til kommentar
Minnie_ Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 hehe. lurte bare da jeg så skiltet på en butikk på grensen (16-årsaldersgrense på energidrikker og Cider) Da er det sikkert snakk om cider med alkoholprosent under 1% .. Altså 0,7 % alkohol eller no sånt. Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Feil. I Sverige kan du kjøpe cider med alkoholprosent 2,25% dersom du er 15 eller 16 år. Dette er jeg overbevist om inntil noen kan bevise noe annet. Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Det er 18 år på cider, rusbrus og øl inntil 3,5% i Sverige, dette kalles folkøl og kan kjøpes i dagligvarebutikker, alt med høyere alkoholprosent selges på systembolaget der man må være 20 eller eldre for å handle (bli solgt til?). Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Er sikker på at sist jeg var i Sverige var det skrevet 15/16 årsgrense på energidrikke og cider. Snakker om 2,25% cideren. Er jævlig sikker på dette Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Det er 18års-grense for å kjøpe alkoholholdige drikker, både i norge og sverige. Eneste unntaket er cider som har et ubetydelig alkoholinnhold (godt under 1%) som du kan få kjøpt uansett alder. Alkoholfri cider kan du kjøpe når du vil. Nå skal jeg ikke være pirkete, men det er ikke kjøperen som begår et lovbrudd, men selgeren. Man kan ikke gi, selge eller servere alkohol til noen under 18 i Norge. Så hvis en 12-åring kjøper en sixpack, er det butikken, ikke barnet, som har begått et lovbrudd. Slik er det hvertfall i Norge. 1 Lenke til kommentar
Samara Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Mener å huske at energidrikker og cider (0,7%) hadde 15 eller 16 års grense, både i Norge og Sverige. Alt øvrig skal og burde være 18/20 årsgrense. Nå skal jeg ikke være pirkete, men det er ikke kjøperen som begår et lovbrudd, men selgeren. Man kan ikke gi, selge eller servere alkohol til noen under 18 i Norge. Så hvis en 12-åring kjøper en sixpack, er det butikken, ikke barnet, som har begått et lovbrudd. Slik er det ihvertfall i Norge. Riktig (dog blir det litt gråsone, da ting går litt hånd i hånd). Hvorvidt 12åringen drikker/kjøper en sixpack er foreldrenes ansvar. En selger som selger alkohol til mindreårige skal dessuten miste sjenkebevilningen for x antall dager/for alltid ved gjentatte lovbrudd. Problemet her er bare at politiet ikke er så opptatt av å opprettholde det. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det er ingen aldersgrense på energidrikker. Coca-Cola anbefaler 14 på sine produkter, og Kiwi selger ikke til noen under 15 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå