Gå til innhold

Iphoto på mac

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått en splitter ny macbook pro i hus. Min første mac faktisk..etter en ukes bruk har jeg fått flyttet det meste av dokumenter og bilder fra min gamle windows pc. Men jeg er fremdeles litt småfrustrert må jeg innrømme. Ting fungerer litt annerledes enn jeg er vant med selv om jeg har blitt ganske godt vant med andre apple produkter som iphone og ipad etterhvert. Et godt eksempel er iphoto. Etter at jeg importerte de siste bildene fra mitt kamera så finner jeg de ikke igjen på maskinen, kun en fil som heter iphoto og som er VELDIG stor. Jeg har tidligere vært vant med å lagre bildene i mapper der jeg har en mappe per begivenhet, en per måned og en per årstall. Er ikke dette mulig på mac med iphoto? Må jeg benytte et annet program for å få dette til? Hvordan gjør dere andre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildene ligger inne i iPhoto Library-fila du har funnet (ctrl-klikk og velg «show package contents» for å se mappeoversikten), men det er ganske riktig iPhoto som håndterer organiseringen i mapper på disken, skjønt du kan opprette mapper inne i iPhoto for å få oversikt der.

Ønsker du å sortere bilder i mapper manuelt er iPhoto feil svar: slike programmer eksisterer for å slippe denne jobben.

Lenke til kommentar

Da må du bruka eit anna program, f.eks. Aperture.

Du kan i iPhoto laga "smart folders" som sorterar bilder på rating, tid, dato osv.

Om du vil kopiere frå iPhoto, markerar du bilda dine og trukker cmd+c.

Alternativt kan du bruka Aperture (koster eit par hundre) som er som iPhoto, men med fleire muligheter og større flexibilitet angåande organisering av filer.

Lenke til kommentar

Da må du bruka eit anna program, f.eks. Aperture.

Du kan i iPhoto laga "smart folders" som sorterar bilder på rating, tid, dato osv.

Om du vil kopiere frå iPhoto, markerar du bilda dine og trukker cmd+c.

Alternativt kan du bruka Aperture (koster eit par hundre) som er som iPhoto, men med fleire muligheter og større flexibilitet angåande organisering av filer.

Finnes det noe gratis alternativ jeg kan bruke? Jeg ønsker å gjøre det på "gamle måten" dvs at jeg oppretter mapper selv etter årstall, måned og begivenhet? Eller alternativt et program som gjør at jeg ser mappene enkelt? Liker ikke helt at iphoto "gjemmer" innholdet. Føler jeg mister kontrollen litt selv om det sikkert er en vanesak :-)

Lenke til kommentar

Vel, Aperture er ikkje så dyrt. Og etter min meining, absolutt verdt det!

Last ned 30 dagars gratis prøve, og test sjølv. Du KAN ha eit Aperture library (tilsvarande iPhoto), men også velge å lagre bilder etter andre premisser.

Eksempel, du kobler til digitalkameraet ditt, velger "Import" i Aperture. Du kan setta opp dine eigne alternativ til korleis Aperture lagrar bilda dine. F.eks. at du kallar dei bilda du importer for "Teneriffe 2011", da blir det oppretta eit prosjekt i Aperture som heiter "Teneriffe 2011" (ala iPhoto), men bilda dine blir lagra under mappa "Bilder" på harddisken slik: ("xxx" = mappenavn). "Bilder" <- "2011" <- "Juni" - "Teneriffe 2011".

Dette er eit eksempel på korleis du kan lagre bilda dine. Du har full frihet sjølv.

William

Lenke til kommentar

Hei!

Fikk meg min første mac for et par mnd siden selv, ble litt irritert over dette, ja.

Byttet til Adobe Lightroom (sinnsykt mye enklere og bedre enn Aperture), men iPhoto fungerer nok greit om du bare har et kompaktkamera og ferieminner.

Konseptet er at kameraet ditt lagrer så mye informasjon når du tar bildet at det skal være unødvendig å sortere igjennom bildene, du bør heller bli vant med å bruke smartfiltere for å finne bilder i intervaller osv, og gi bildene tags for å gjøre dem søkbare. Du kan også ganske enkelt eksportere bilder ut på skrivebordet om du har lyst til å sende dem videre.

Når jeg byttet program eksporterte jeg alle bildene til skrivebordet og importerte dem i det nye programmet, Lightroom sorterer forresten bildene dine mye mer åpent slik at man kan gå inn og se på dem i mapper om man vil det!

Man blir ganske glad i facebook og epost-knappene inni iPhoto etterhvert da :)

Lenke til kommentar

Ok, ser ut som dette blir et valg mellom aperture og lightroom. Hvilket av disse er best? Er det store forskjeller? Jeg kom forresten over picasa da jeg googlet litt. Gratis, men jeg regner med det har ganske begrenset funksjonalitet i forhold til betalingsversjonene til adobe og apple?

Jeg tar en de l bilder faktisk, bruker speilrefleks d550 til canon og filmer litt i tillegg, så viktig at jeg finner et bildeprogram jeg blir fornøyd med. Photoshop blir for dyrt i denne omgang tror jeg.

Lenke til kommentar

Tre ting:

(i) Photoshop har et helt annet formål enn disse programmene: det bruker du når du skal gjøre tung redigering av enkeltbilder, Aperture/Lightroom er for enkel redigering og organisering.

(ii) Jeg har brukt både Lightroom og Aperture, begge har sine fordeler og ulemper. Om man er plattformagnostiker har Lightroom en klar fordel i at det eksisterer også for Windows. Aperture er langt billigere. Begge programmer er kraftige nok til de aller fleste av oss. Aperture er langt billigere (faktisk ekstremt billig!). Ingen av programmene er spesielt lettdrevne, begge spiser RAM så det holder. Jeg synes bildeflyten i Aperture er hakket mer logisk og strømlinjeformet enn i Lightroom, men organisering er uansett rimelig effektivt i begge programmer. Picasa er en annen verden – iPhoto føles direkte kraftig sammenlignet med Picasa. Kan ikke sammenlignes.

(iii) Som et rimelig alternativ til Photoshop vil jeg anbefale Pixelmator. Du finner det i Mac App Store, koster noen hundrelapper. På ingen måte like kraftig, men holder i lange baner for de av oss som uansett ikke ville brukt voldsomt mange av mulighetene i Photoshop.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Takk for langt og fyldig svar! Setter stor pris på det! Jeg trenger kun et program til enkel bilderedigering men gjerne med litt bedre funksjonalitet enn iphoto. Så da er nok picasa utelukket vil jeg tro. Er litt nyskjerrig på aperture, så mulig jeg havner på det. Blir vel litt mer googling først kjenner jeg meg selv rett:-)

Lenke til kommentar

Du kan bruke Aperture gratis i 30 dager, så det er i alle fall verdt et forsøk. Men: om du velger å importere iPhoto-biblioteket ditt til Aperture ville jeg laget en backup av dette først, så du har en kopi urørt av Aperture.

Aperture koster 560 kroner, det er jo litt, men langt mindre enn Lightroom. Aperture har også litt enkle videofunksjoner, mulig du kan få bruk for også disse – Lightroom har ikke slike muligheter. Men: svært mange bruker Lightroom og er fornøyde med det valget. Jeg klarer ikke ramle ned på hva som er best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...