Gå til innhold

Kunne det lokale politiet gjort noe?

Anbefalte innlegg

Først og fremst så er dette ikke ment som noen kritikk for Politiet i Nordre Buskerud. Jeg er sikker på at alle offentlige tjenestemenn og sivile som hjalp til under og etter angrepene gjorte sitt aller beste.

Det som har skjedd er jo utrøstelig tragisk, så det spiller liten rolle om hva noen bak tastaturet sitter trygt og tenker kunne vært gjort annerledes i ettertid.

Uansett så grubler jeg på hva som er politiets prosedyrer når det blir meldt om skyting. Spesielt i dette tilfellet da det blir raportert direkte fra medlemmer av AUF på Utøya, eller via bekymrede foreldre som har fått hørt at de "blir skutt og jaktet på, så politiet må komme fort!"

Det er forståelig at små politidistrikt ikke har noen spesialtropp som kan stille opp på 5 minutter. Detaljene rundt responstiden fra deltatroppen i Oslo og helikopterproblematikken er allerede diskutert flere steder, så tar ikke dette opp. Men det lokale politiet hadde vel megafon, kikkert, og stålferje til disposisjon. Kunne de ikke anropt på trygg avstand;

"Dette er politiet! Kast våpnene og legg deg ned på magen med hendene på nakken, eller bli skutt!"

Og tatt sjansen på at ABB(eller gjerningsmennene. De viste jo ikke om det var én eller flere på dette tidpunkt) ikke fortsto bløffen. Selv om ABB(eller de uidentifiserte gjerningsmennene) ikke overga seg, så ville dette kanskje skapt nok distraksjon/frykt til å få vedkommende til å slutte å gå fritt rundt og skyte flere uskyldige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stålferje til disposisjon

Nei, pga ABB sa at det var to politifolk til så kjørte ikke denne til havnen, den plukket opp "lederen" før AUF og noen andre og kjørte i blinde opp nord bak en øy.

Den båten forsvant pga de trudde det var flere "politifolk" på den andre siden.

Desuten kom det lokale ploitiet frem 8 min før delta.

På denne tiden om de hadde hatt en båt hadde de i teorien stormet øya 3 min fær delta kom dit.

Desuten kunne de ikke ha tatt den eneste båten som evt var der når de visste at delta var rundt hjørnet.

At det tok så lang tid var pga delta fikk motorstopp, det kunne ingen se komme.

Da blir vel konklusjonen at det lokale politiet gjorde alt rett.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at ingen her inne har fått med seg tidslinjen som politiet har fremlagt ved flere anledninger.

War er tydeligvis en av ytterst få som har klart å få med seg at begge mannskaper ankom Utstranda med kun minutters mellomrom. Det har altså aldri vært noen som kunne gjort noe før noen andre da det ikke var noen tilstede.

Dobbelpost.

Endret av vidarkri
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var Hønefoss nærmeste politistasjon? Hvor lang tid tar det for en politibil på å kjøre fra Hønefoss til Utstranda?

Den trenger selvsagt ikke holde fartsgrensen. 6 minutter?

Bare politisirenene ville sikkert fått ABB til opptre mer forsiktig, og dermed kunne kanskje mange liv blitt spart.

Lenke til kommentar

Nok en gang, hvis du hadde tatt deg litt bedre tid til å se på nyhetene helle enn å fantasere opp what if situasjoner så hadde du fått med deg at mannskapet fra nordre Buskerud politikammer måtte plukke opp en båt på turen til Utstranda.

Antagelig så var det et smart valg da jeg betviler politiets evne til å gå på vannet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at ingen her inne har fått med seg tidslinjen som politiet har fremlagt ved flere anledninger.

War er tydeligvis en av ytterst få som har klart å få med seg at begge mannskaper ankom Utstranda med kun minutters mellomrom. Det har altså aldri vært noen som kunne gjort noe før noen andre da det ikke var noen tilstede.

Dobbelpost.

På VG.no står det at det lokale politiet ankom 17:52 og måtte vente på båt. Beredskapstroppen ankom 18:09. Er det feil?

Jeg har også lurt litt på om det lokale politiet kunne gjort mer om de hadde hatt båt og om overvåkningshelikopteret var oppe og hadde sett at situasjonen var alvorlig og med kun en gjerningsmann.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Tiden ifra politiet er sikkert mer nøyaktig en VG.  Den viser 8 min.  Med delta 8 min unna kunne ikke lokalpoliti bøffe den eneste båten som evt var der. Jeg synes nesten politihelikopteret skulle svevd over Oslo da det smalt og så på flekken kommet seg til utøya , men politiet valgte å gi alle ferie på en gang istedenfor å ha "halv" beredskap i mange uker fremover om de skulle ha gitt ferie til en og en. Uflaks.

Endret av War
Lenke til kommentar

Tiden ifra politiet er sikkert mer nøyaktig en VG.  Den viser 8 min.  Med delta 8 min unna kunne ikke lokalpoliti bøffe den eneste båten som evt var der. Jeg synes nesten politihelikopteret skulle svevd over Oslo da det smalt og så på flekken kommet seg til utøya , men politiet valgte å gi alle ferie på en gang istedenfor å ha "halv" beredskap i mange uker fremover om de skulle ha gitt ferie til en og en. Uflaks.

Snakker vi nå om politiets eneste helikopter? Det som kun kan brukes til overvåkning? Jaja, da hadde vi ihvertfall fått noe klare bilder av massakren. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det kunne ha funnet folk som svømmer, de kunne ha funnet folk som gjemte seg i skogen.

Hadde kanskje vært fint for delta med øyne ovenfra osgå.

Kunne ha dokumentert det.

Kanskje funnet noen båter.

Synd det ikke er plass til en lag som kan file seg ned.

Isteden måtte de kjøre og finne en båt som fikk motortrøbbel.

Lenke til kommentar

Ja strengt tatt kunne de gjort mere.

Så på en pressekonferanse tidligere i kveld at politihelikopter ikke var tilgjengelig og ikke utstyrt for operasjoner som dette.

Men hva i h..... tenker jeg da, hvorfor vente på ett helikopter som ikke er tilgjengelig og heller ikke er utstyrt for slike operasjoner?

Da ville ett hvilket som helst helikopter gjøre nytten når de så allikevel ikke hadde spesialutstyr for dette.

Men denne gjerningsmann hadde full uttelling i sin galskap.

Han ble ikke stoppet på veien fra Oslo til Utøya, og om de hadde satt opp sperringer så ville sikkert en enslig hvit man ha sluppet igjennom.

Han ble heller ike stoppet eller nektet videre skyss med denne ferge ut til Utøya selv om de hadde sine mistanker - noen av de på stedet.

Ikke før under overfarta fikk flere mistanke til denne gjerningsmann og da var det for sent.

Lenke til kommentar

Et hvilket som helst helikopter duger ikke til å transportere så mange mennesker som er i innsatsstyrken til politiet.

Et av forsvarets Bell er stort nok men det nærmeste da er plassert på Rygge og er ikke døgnbemannet.

Dere kan krangle og synse til dere blir grønne i fjeset om at det hadde gått fortere hvis de hadde tatt helikopter. Realiteten var og er at dette var en umulighet når situasjonen inntraff.

Om innsatsstyrken muligens burde vært/bør bli satt opp med en slik maskin se det er en helt annen og i og for seg interessant diskusjon.

Lenke til kommentar

Ja strengt tatt kunne de gjort mere.

Så på en pressekonferanse tidligere i kveld at politihelikopter ikke var tilgjengelig og ikke utstyrt for operasjoner som dette.

Men hva i h..... tenker jeg da, hvorfor vente på ett helikopter som ikke er tilgjengelig og heller ikke er utstyrt for slike operasjoner?

Da ville ett hvilket som helst helikopter gjøre nytten når de så allikevel ikke hadde spesialutstyr for dette.

Men denne gjerningsmann hadde full uttelling i sin galskap.

Han ble ikke stoppet på veien fra Oslo til Utøya, og om de hadde satt opp sperringer så ville sikkert en enslig hvit man ha sluppet igjennom.

Han ble heller ike stoppet eller nektet videre skyss med denne ferge ut til Utøya selv om de hadde sine mistanker - noen av de på stedet.

Ikke før under overfarta fikk flere mistanke til denne gjerningsmann og da var det for sent.

At det ikke er spesialutstyrt for dette har lite å si.

Men, når antagelig over halve delta må henge under når helikopteret kanskje klarer å så vidt lette fra bakken er ikke det ett brukbart helikopter.

Politi-helikopteret har vel 4 eller 5 vanlige plasser, inkl. piloten og antagelig minimalt med plass til annet utstyr.

Helikopteret teleporteres heller ikke fra Oslo til Utøya, det går vel i ca 250km/t.

Bilene kjører vel i 150-200 ett sted vil jeg tro.

Samt, DELTA var vist allerede klare i bilen.

Antagelig hadde de spart minimalt med tid, selv om ett passende helikopter var klart.

Ett helikopter går ikke så latterlig raskt, ett helikopter bruker tid på å lette og lande. Ikke minst finne ett passende sted å lande i nærheten av DELTA. Delta sine biler var vist allerede klare, så å flytte utstyr fra bilene til helikopteret tar tid. Aner ikke hvor mye utstyr det er snakk om, mulig det bare er en kasse med våpen eller noe også.

Ang misstanken om gjerningsmannen, det er ikke lett å si nei til en bevepnet politimann etter ett terrorangrep i nærheten.

Ingen hadde oversikt over hva som hadde skjedd etter bomben i Oslo, antar ingen så behov for å prioritere sperringer rundt Oslo fremfor å ha de på stedet.

Som jeg har nevnt før, DELTA burde hatt ett helikopter stående klart til bruk 24/7, nå er de avhengig av å bruke andre sine, og det er vel kun forsvaret som har egnede helikoptere(nei, da snakker jeg ikke om utstyr, men fysisk plass og løftekapasitet).

Lenke til kommentar

Nok en gang, hvis du hadde tatt deg litt bedre tid til å se på nyhetene helle enn å fantasere opp what if situasjoner så hadde du fått med deg at mannskapet fra nordre Buskerud politikammer måtte plukke opp en båt på turen til Utstranda.

Antagelig så var det et smart valg da jeg betviler politiets evne til å gå på vannet.

Jeg har sett alt dette på nyhetene, og som jeg poengterte i mitt første innlegg så er ikke dette ment som noen kritikk mot politiet, regjeringens bevilgninger eller noen andre. Som jeg sa, så gjorde de garantert det beste de kunne, og sammenligner man med lignende hendelser internasjonalt, så bør vel heller "lille" Norge applauderes for den raske pågripelsen av gjerningsmannen.

Og som nevnt i utallige diskusjoner allerede, så er det kjekt og greit å være etterpåklok når man trygt sitter bak tastaturet. Hvis jeg selv ferierte på campingplassen ved Utstranda når skytingen begynte, så hadde jeg antageligvis i en slik situasjon ikke tenkt på noen av disse detaljene der og da.

Alikevel så skader det vel ikke å diskutere dette. Kanskje det kan trekkes frem detaljer som både sivile eller tjenestemenn kan vurdere hvis en lignende situasjon (forhåpentligvis aldri) skulle dukke opp i fremtiden.

Det nevnes at utrykningen med væpnet mannskap fra Hønefoss måtte stoppe for å ta med seg en båt. Greit nok det. Men har Hønefoss kun én politibil? Kunne ikke i mellomtiden en "vanlig" utrykning i 3-4 andre biler kjørt i full fart og sirener rett ned til Utstranda uansett?

Om ikke en megafon kan høres på 500 meter, så kan vel i allefall en politisirene gjøre det.

Lenke til kommentar

Det nevnes at utrykningen med væpnet mannskap fra Hønefoss måtte stoppe for å ta med seg en båt. Greit nok det. Men har Hønefoss kun én politibil? Kunne ikke i mellomtiden en "vanlig" utrykning i 3-4 andre biler kjørt i full fart og sirener rett ned til Utstranda uansett?

Om ikke en megafon kan høres på 500 meter, så kan vel i allefall en politisirene gjøre det.

Jeg vil anta dette sikkert er en risikovurdering som politiet gjør.

Er ikke sikkert det er noe sjakktrekk å kjøre på med sirener når de alikevel ikke er i fysisk stand til å pågripe mannen før de har båt eller i det hele tatt har et overblikk over situasjonen.

Sirener kunne jo for alt vi vet bare ført til at han innså at han begynnte å få hastverk, og derfor satte opp tempoet på drapstoket..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det kunne ha funnet folk som svømmer, de kunne ha funnet folk som gjemte seg i skogen.

Hadde kanskje vært fint for delta med øyne ovenfra osgå.

Kunne ha dokumentert det.

Kanskje funnet noen båter.

Synd det ikke er plass til en lag som kan file seg ned.

Isteden måtte de kjøre og finne en båt som fikk motortrøbbel.

Bra du er eksperten her da, i motsetning til Delta, som jo bare er en gjeng amatører.

Kanskje du skal møte opp neste gang og være Rambo? Du vet jo hvordan alt gjøres.

Lenke til kommentar
Bra du er eksperten her da, i motsetning til Delta, som jo bare er en gjeng amatører.

Kanskje du skal møte opp neste gang og være Rambo? Du vet jo hvordan alt gjøres.

Pga jeg synes at politiet skulle hatt nok penger til å ha et heli i lufta når ting skjer?

http://www.adressa.n...icle1668566.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080888

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...