x-team Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Sitter her og har lite og gjøre de neste ukene og pass har jeg ikke som er gyldig.. Hvilke land kan jeg reise til uten pass? Tenker da ikke og ta steget så langt som og skaffe meg nødpass, dersom jeg kan reise til noen andre plasser enn Sverige, Finnland og Danmark.. Takker for svar! Lenke til kommentar
weebl Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 du kan reise til alle schengen land uten pass men det har seg slik at i de fleste land utenfor norge er pass og eventuelt førerkort den eneste gyldige legitimasjonen Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) det er vel bare i schengen området, dvs nesten hele europa, merka t du ikke kan ta fly, da må du ha pass. har også hørt at danmark har brutt schengenavtalen ved å innføre grensekontroll, Norge infforte også grensekontroll umiddelbart etter terrorangrepene, men vet ikke om det er opprettholdt Endret 26. juli 2011 av Snobjorn Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Merk at det å ha gyldig legitimasjon på seg er påbudt i en del land, f.eks. Tyskland. Bestill pass så fort som mulig, de har blitt veldig kjappe med å sende det ut. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Eg har reist til Paris uten å vise pass, men eg vil ikkje anbefale å reise uten. Edit: Med fly that is. Endret 26. juli 2011 av Tafsen Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Har reist Oslo - Paris - Frankfurt - Oslo uten pass og penger, vil ikke anbefale det heller. Lenke til kommentar
wailer Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 har reist rundt i kina med bare kopi av pass i 3 månder, gikk helt fint Lenke til kommentar
Ashley Young Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Ut av Norge trur jeg ikke det er noe problem å komme seg uten pass, men jeg har hørt at det kan være problematisk å komme seg hjem igjen fra enkelte land, uten pass. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Har ikke førerkort heller, for det har jeg mistet en stund.. Så tror jeg får holde meg i Norge da Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Neida, det går så bra så. Jeg har nettopp reist fra Norge og til Tyskland, Frankrike og Italia uten pass. Hadde bare mitt vanlige Visa bankkort med ID på baksiden. Gikk så fint så. De spør om pass, men når du forklarer at du ikke har, og gjør dem oppmerksom på at Visa-kortets bakside er gyldig ID, så aksepterer de fint det. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Neida, det går så bra så. Jeg har nettopp reist fra Norge og til Tyskland, Frankrike og Italia uten pass. Hadde bare mitt vanlige Visa bankkort med ID på baksiden. Gikk så fint så. De spør om pass, men når du forklarer at du ikke har, og gjør dem oppmerksom på at Visa-kortets bakside er gyldig ID, så aksepterer de fint det. Problemet er at dette ikke er gyldig ID. En kan reise uten pass i Schengen, men må da ha med seg gyldig ID. Den eneste gyldige norske IDen er .......... Pass. Dermed er en like langt. Det er imidlertid mulig å bevege seg i Schengen uten passet, men det skal kun en liten innskjerping til før en kan risikere å bli nektet å komme på et fly eller krysse en grense. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 i 1953 ble det undertegnet en avtale mellom de nordiske landene som gjorde at det var passfrihet mellom disse landene. i henhold til Schengen-avtalen er det ikke passkontroll mellom de landene som har underskrevet avtalen. Jeg mener å huske fra nyheten ganske nylig at det skal bli strengere passkontroll mellom Danmark og Tyskland. Per i dag er pass det eneste gyldige norske id-papiret som er godkjent utenfor landets grenser. det har vært snakk om et norsk id-kort i kredittkort-størrelse som skal kunne brukes i Schengen-området men dette lar vente på seg. Selv om det ikke er id-kontroll mellom landene i Schengen-område anbefales det at du har med pass da mange hotel og flyselskap krevet at du viser dette under innsjekking. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det tar under en uke fra man bestiller til man får passet. De fleste får det etter fire dager, er man uheldig tar det syv. Bestill pass og kom deg ut i verden! Lenke til kommentar
Luminos Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det tar under en uke fra man bestiller til man får passet. De fleste får det etter fire dager, er man uheldig tar det syv. Bestill pass og kom deg ut i verden! Det tar vel litt lenger tid nå på sommeren tenker jeg. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Ikke merkbart, i følge de jeg har snakket med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå