Abigor Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Festival er hyggelig, avslappende, spennende og gøy å være på. Hvorfor har så mange norske festivaler bestemt seg for at de skal ødelegge denne opplevelsen? Scenario 1: Du skal kjøpe øl. Det er noe de aller fleste gjør på festival. Så når du har stått i kø i ølteltet, får du beskjed om at det var forgjeves! Du må stå i kø i teltet ved siden av, for å betale for en lapp! Og så må du stå i kø IGJEN for å bytte lappen mot øl. Hvem finner på noe slik dritt? Dette er etter min erfaring et norsk fenomen. Scenario 2: Eget festivalkort! Du får ikke betale noe som helst med hverken kontant eller bankkort. Du må stå i en egen kø for å OVERFØRE pengene du allerede har til et nytt kort! HVA FAEN ER DETTE FOR NOE DRITT? Jeg skal på festival i utlandet. Der kan man kun betale cash. Og cash is king! Aldri mer dobbel øl-kø. Aldri mer noen festivalvaluta. Det er faktisk såpass kjekt at det går ølselgere rundt i publikum og serverer øl som de bærer på ryggen og heller direkte oppi glasset ditt. Så det jeg lurer på er: -Hvilke drittsekker er det som har bestemt seg for å ødelegge norske festivaler? -Er det et særnorsk fenomen? -Hvorfor skal norske festivaler ødelegges på denne måten? Endret 26. juli 2011 av Abigor 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Eg kan fint se at du lar deg irritere av dette, men la meg få komme med noen motspill for å balansere debatten noe. Eg deltar på et par faste festivaler hvert år, og som de fleste andre festivaler så er det stor variasjon på hvem som deltar på disse. Dvs at det er alt i fra småbarnsfamilier til ungdommer som deltar. Alt i fra avstandsfolk til de som drikker to glass for mye, hver gang. Det finnes en del voksne som IKKE klarer å styre alkoholkonsumet sitt, og når de er dritings allerede når klokka er to på ettermiddagen så lager det en dårlig stemning for de fleste, og en noe skummel følelse for de med småbarn. Festivaler består ofte av frivillige fra lokalmiljøet. De personene som er overstadig beruset legger beslag på en uforholdsmessig stor del av de frivillige sin innsatsvilje. Eg ser det år etter år, selv om det heldigvis er enkelthendelser som løser seg uten problemer. Men nå er det primært familiefestivaler vi reiser på. En annen fordel er at man kan på forhånd bestemme seg for hvor mye penger man skal bruke på forskjellige ting, før man sitter midt oppi det og har brukt dobbelt så mye som planlagt. Man kjøper de bongene man tror man trenger, og kan legge kort og kontanter på en trygg plass(tryggere enn normalt). Noe som også er bra i forhold til lommetyveri, som også er et vanlig problem på festivaler. Noe som bringer meg til det eg tror er primærårsaken til innføring av bonger. Ved å bruke bonger så slipper utsalgsstedene å oppbevare kontanter. De kan ekspedere de fleste raskere ettersom de slipper å veksle, slipper å telle og slipper å krangle med kunder som er overbevist over å ha gitt enn tohundrelapp i stede for en hundrelapp. Noe som eg ser skjer ofte etter kl 21-22. Risikoen for vekslingssvindel, oppbygging av kø og tyveri av kontanter er da KRAFTIG redusert, om ikke eliminert. De eneste som da er i kontakt med penger er de få(relativt) stedene man kan kjøpe eller veksle inn bonger. Her kan man da sette på plass mer betrodd personal eller mer erfarne vakter, i tillegg til at det er enklere å få transportert de store pengemengdene bort i fra utsatte steder. Så alt i alt mener eg at bonger er et fornuftig tiltak. Eg har latt meg irritere av det eg også før, men eg ser at når man oppsummerer så gir det flere fordeler(gjerne indirekte) enn å betale med kontant over alt. Legg også merke til at de fleste større utsalgssteder inne på festivalområdene ofte også tar kort om du ber om det. Enten så gjør de dette hele dagen, eller så begynner de med det utpå kvelden når flere ønsker å drikke i godt lag og småbarnsforeldrene har tatt med seg barna hjem. 3 Lenke til kommentar
weebl Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 å ha bonger gjør det enklere for de som selger alkohol og mat da de ikke trenger å styre med kort og kortterminaler eller kontanter, har selv stått i bar på festivaler og det er et satans styr med kortterminaler og kontanter og fulle kunder! man tjener også mere penger på å selge bonger da det altid er en del folk som ikke bruker alle bongene osv Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Minner meg om Hove for noen år tilbake, faen for et patetisk opplegg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå