jesus124 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Har så inderlig lyst til å lese Knut Hamsun. Men alle versjonene av bøkene hans er jo faen meg på dansknorsk. Er det noen som vet om det er mulig å lese noen av hans bøker på bare NORSK? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Eg trur alle bøkene hans er på dansk-norsk. Ut frå det eg og Google veit, har dei aldri vore utgjeve på nynorsk. Lenke til kommentar
jesus124 Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Hvis du med ''nynorsk'' refererer til moderne norsk og ikke Aasens sidemål,ser jeg ikke hvorfor den ikke eksisterer på dagens norsk. Er da heller bedre om jeg laster ned en engelsk versjon, kan ikke forventes at jeg skal undres og slite gjennom setninger og deres meninger fordi jeg må forstå den danske delen i dette. Av det jeg har lest av forfatteren, er det han har skrevet både poetisk og kunstnerisk overveldende. Han er en av tidenes aller største forfatterer, og det er nærmest skammelig at hans bøker ikke eksisterer i moderne norsk, for å ikke snakke om sidemåls, form. Hadde planer om å lese Pan, Markens Grøde og Sult. Kanskje det er bedre om å jeg gjør dette på norsk? Endret 26. juli 2011 av jesus124 Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 En del av verkene hans er utgitt med et lettere revidert riksmål. Disse er noe lettere å lese enn originalene. Personlig foretrekker jeg å lese dem på originalspråket. Med nynorsk mente jeg Ivar Aasens nynorsk, og ikke bokmål (dansk-norsk). Lenke til kommentar
Dante80 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 De mest kjente verkene hans er utgitt på et mer moderne norsk, ja. Har selv lest 1 bok i fra den serien. Men må si orginalspråket er å foretrekke. Er ikke vanskelig å fortå de, og man blir fort vant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå