Gå til innhold

Kjøp av bærbar pc for kontorarbeid og reise (ca. 5-9k)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har liten kompetanse på data og håper på hjelp i dette forumet. Jeg har et enkeltmannsforetak og ønsker å skaffe meg en god bærbar pc. I mitt arbeide så benytter jeg primært Word, Excel, Powerpoint (foredrag og undervisning), SAS JMP® og Sigmaplot (statistikk program). Videre ønsker jeg å drive med enkel bilderedigering + noe videoredigering. Utover dette har jeg også ønske om å lage flash animasjoner.

Jeg ønsker en bærbar pc:

1. Som kan kobles til docking stasjon (for ekstern skjerm, mus og tastatur).

2. Størrelse egnet transport til og fra jobb (13-14 tommer, 1-3 kg...)

3. Takler overnevnte program og jobber raskt.

4. God batterikapasitet.

5. Solid og pålitelig.

6. Det er bonus om det er webkamera.

7. Det er å foretrekke at det er god support fra leverandør.

8. Den må kunne tilkobles en projector.

9. Harddisk 250-500GB

10. Utseende betyr lite.

11. Skal ikke benyttes til å se film eller å spille, men skal redigere noe video.

Jeg har sett på Dell sine sider og de tilby Latitude E6420. Den koster nærmere 9000kr og det er i det dyreste laget for meg. Har dere tips om bærbare pc som kan være ideelle for mitt behov?

Endret av Common Kestrel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke konkrete tips til deg, men skjønner absolutt bruken.

Først vil jeg at du ser på maskiner med en oppløsning på 1600x900.

Om det her funker, så har du her alle maskinene i den kategorien;

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s73041639&cols=1584,17,4461&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Det er altså HP, DELL og Fujitsu som har maskiner som passer inn i din priskategori og med nevnte skjermoppløsning.

1. Som kan kobles til docking stasjon (for ekstern skjerm, mus og tastatur).

Alle de nevnte produsentene har docking løsninger, men det finnes billigere 3. parts løsninger fra bl.a. Targus om jeg ikke tar feil.

2. Størrelse egnet transport til og fra jobb (13-14 tommer, 1-3 kg...)

Under 2 kg får man ikke får den prisen, og disse er alle på ca. 2 kg.

3. Takler overnevnte program og jobber raskt.

Jeg kjenner ikke alle de programmene, men tror ikke de er ytelseskrevende. Disse maskiene har kraft nok. Det tror jeg også min 4-5 år gamle Thinkpad ville hatt.

Om du vil at ting skal gå fortere, så er det SSD som gjelder. Om maskinene har mini-pcie port, så kan 80 Gb monteres der og den vanlige HDD beholdes. Ellers må HDD erstattes med SSD.

4. God batterikapasitet.

Det har jeg ikke undersøkt. Det må du gjøre.

5. Solid og pålitelig.

Dette er maskiner i proffsegmentet, så de burde holde mål. Om du vil ha enda bedre kvalitet, så bør du kanskje doble budsjettet å gå for Lenovo Thinkpad 420s, eller kanskje Macbook Air.

6. Det er bonus om det er webkamera.

Tror alle dagens bærbare har det i dag.

7. Det er å foretrekke at det er god support fra leverandør.

Som sagt, disse er ment for profesjonelle brukere, så da er det også god support.

8. Den må kunne tilkobles en projector.

Det regner jeg med at de kan.

9. Harddisk 250-500GB

Det kunne jeg for så vidt se, men det er heller viktigere at maskinen har USB 3. Da kan du ha en 80 Gb SSD og en ekstern disk i lommestørrelse på 1 TB.

10. Utseende betyr lite.

Har ikke utseende som søkekriterie :)

11. Skal ikke benyttes til å se film eller å spille, men skal redigere noe video.

Regner med at disse skal duge. Det er enten eller, og skal du få mer må steken koste mer.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på FUJITSU LIFEBOOK S751 hos Dustin.no

Den virker å tilfredstille dine krav, og de krav jeg har satt.

Fant jaggu meg en test av den også; http://www.laptopmag.com/review/laptops/fujitsu-lifebook-s751.aspx

Edit

Ut av testen, og tilbehøret, så kan jeg se at optisk skuff kan byttes ut. Man kan altså ta ut DVD spilleren, og erstatte den med HDD om en ønsker å ha SSD, eller Bluray for den saks skyld.

Om den har mine-pcie som ofte er plassen en dytter 3G modulen i, så finnes det nå SSD en kan dytte inn der med 80 GB til ca. kr 1.200 - anbefales.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Det fine med prisjakt og prisguiden er at man kan snevre søket og slik sett finne en maskin som passer en i en uoversiktelig jungel. Det er i og for seg det jeg har gjort for deg, men pekt på hvilken egenskaper jeg ville satt i høysetet. Ting som en sjøl ikke tenker over i utganspunktet, da en ikke er så kjent med teknologien og det som finnes.

Hvilken av disse som jeg fant ved søket skal jeg ikke ha noen formening om utover det at man gjerne får det man betaler for. Dog er den billigste i denne sammenligningen kraftig nok for ditt bruk. Faktisk er alle dagens bærbare kraftig nok, og for å yte denne kraften rettferdighet bør man ha SSD. Det er altså ikke prosessorkraften som er dagens flaskehals, for å si det sånn.

Om man ser på spillverdenen, så holder det med en I3 prosessor og 4 GB RAM for omtrent samtlige spill. Det som gjør forskjellen der er skjermkortet. Det har ikke du behov for i den grad, og mener at et integrert kort er det rette for deg. Den avgir minst varme og er minst ressurskrevende og derav lengere batteritid og ikke minst vekt.

Jeg har ikke noe større kjennskap til DELL, men de har vært på markedet lenge, og Latitude serien er beregnet for brukere som deg. DELL ble også trekt frem i testen jeg fant som et bedre kjøp. Muligens for at den Fujitsuen jeg fant avgir ganske mye varme. Husker en tidligere Lifebook. Den ble så varm at den var uforsvarlig å ha på fanget, om en da ikke hadde ønsker om å bli tante :)

Lenke til kommentar

Jeg er usikker om jeg skal gå for E5420 eller E6420...

Jeg konfigurerte de to maskinene slik jeg ville valgt de.

E5420 vil da komme på i overkant av kr 9.000 inkl. mva. (9180)

E6420 vil da komme på i overkant av kr 11.000 inkl. mva. (11.291)

Det er da med 4 GB RAM, men jeg vil faktisk anbefale å bestille med 2 GB RAM og kjøpe 2x4 GB RAM utenom. DELL er lik mange andre, at de tar grusomt betalt for slikt.

Det ser ut til at begge disse maskinene er laget med plass for bl.a. 3G modul. Det sporet heter mini-pcie og dit kan man faktisk dytte inn en slik SSD

Er sikker på at du vil få større hjelp av Dustin.no om det spørsmålet enn fra DELL.

Det er altså en bitteliten SSD på 80 GB som en dytter inn i det sporet, og der kan man ha OS. Det er meget enkelt å klone over systemet med et gratisprogram som heter XXClone

Jeg har dog inntrykk av DELL at man ikke skal røre en skrue på de maskinene før garantien faller bort. De er livredde for å miste inntekter, og de er kjente for å ta vel meget betalt for alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...