Gå til innhold

[Løst] Kan noen navnet på denne undersjangeren av foto? Delvis stop motion, etc...

Anbefalte innlegg

Okay, det siste halvåret så har jeg med jevne mellomrom sett samlealbum online av en - for meg - ukjent sjanger innen fotografi. Opprinnelig var jeg kun en smule fascinert, og tenkte ikke særlig mye mer over det, men har nå bestemt meg for å inkorporere denne type bilder i en universitetsoppgave.

Etter å ha tilbrakt hele dagen i forsøket på å finne:

a. eksempler

b. navn på sjanger

så har jeg måtte gi tapt på begge punkter. Forhåpentligvis så skjønner noen hva slags bilder jeg mener, og kan hjelpe meg... :)

Se for dere følgende "location portrait" (for mye tid i utlandet, glemt norske navnet på det). Modell på en strand, skutt i ca 45 graders vinkel mot havet. Man ser bølgene i bakgrunnen, etc... Den type bilder jeg snakker om så er modellen fryst i 1 eksponering. Dog så er det gjort flere eksponeringer av bølgene i bakgrunnen og hele bildet er gjort til en slags .gif (dog i ett format med en smule høyere fargedybde :p). Det ferdige resultatet blir da ett "bilde" som ved første øyekast ser helt normalt ut, men så innser man at deler av omgivelsene beveger seg i en loop. Andre eksempler jeg har sett er portrett på t-banen hvor perrongen i vinduene looper uendelig, etc...

Jeg snakker ikke om video og ikke om stop-motion. Om noe, så kan det vel nesten kalles selektiv stop-motion... Hvis noen skjønner hva slags type bilder jeg mener, og veit hva dette heter, så hadde det vært supert med litt hjelp! :) For å kunne benytte meg av slike bilder i egen universitetsoppgave så må jeg kunne vise til andre som har gjort lignende før, men veit ikke engang hva jeg skal google etter... :)

På forhånd takk for all hjelp,

Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Har du noen eksempler?

edit: Beklager. Tydeligvis for trøtt på dagen enda til å klare å lese alt.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Tøff teknikk. Jeg har faktisk ikke sett det før, men er litt facinert. Det er faktisk gif. Gif kan optimeres sånn at man får de 256 fargetonene som er mest relevante for bildet. F.eks kan et bilde som domineres av blåtoner utelate eller redusere kraftig antall grønn og rød-toner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...