spn2000 Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 selfølgelig har jeg rett... har leita litt rundt via Google og finni papiret dems (huska t.o.m. navna riktig!! ) A case for redundant arrays of inexpensive disks (RAID) Dette er da altså GRUNNPAPIRET/Grunn-tesen til all RAID teknologi som finnes i dag. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Digget signaturen din PT Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Digget signaturen din PT så ikke den!! Klassiker! konge Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 ganske mye Da lærte jeg noe nytt(ig) i dag også Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 RAID (Redundant Arrays of Inexpensive Disks) Redundant betyr feilsikkert, altså at hvis en disk ryker så mister man ikke data fordi det finnes "backup" i systemet. Paradokset er at RAID0 kalles Redundant selv om det ikke er det. Egentlig brude det hett AID0 (Array of Inexpensive Disks) PS. Jeg tror de tenkte mer på "mye for pengene" da kalte det "Inexpensive", og ikke så mye på hvor fett det kunne høres ut for ola nordmann. Så var det neppe ola nordmann det ble utviklet for heller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Har ikke funnet noen 100gb enda HD'r nå til dags bruker 40GB's plater. det er derfor du ikke finner så mange 100GB's disker.... men veldig mange 40/80/120/160/200 (1plate/2plater/3plater osv..) Hver disk har en overside og en underside. Hver side har ett lese-skrivehode. Så vidt jeg vet produseres det ikke lengre ATA-harddisker med mer enn 3 plater. (Siste 5-platers var vel IBM GXP75 med 5 stk 15GB-plater og siste 4-platers var vel Maxtor DiamondMax16 5400rpm med 4 stk 40GB-plater) Dagens disker har som regel 80GB/disk. Grunnen til at man finner f.eks 120GB harddisker er at det benyttes bare 3 av de 4 sidene på de to platene (f.eks 2 undersider og en overside) Færre plater senker risikoen for lesehode-kræsj og produksjonsprisen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 RAID (Redundant Arrays of Inexpensive Disks) Redundant betyr feilsikkert, altså at hvis en disk ryker så mister man ikke data fordi det finnes "backup" i systemet. Paradokset er at RAID0 kalles Redundant selv om det ikke er det. Egentlig brude det hett AID0 (Array of Inexpensive Disks) Redundant betyr vel egentlig overflødig hvis man skal pirke litt, ihvertfall i vanlig språk, og det stemmer jo på en måte, den ene disken er jo "overflødig" (ihvertfall til noe skjer .), i RAID1. AtW Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Dagens disker har som regel 80GB/disk. Grunnen til at man finner f.eks 120GB harddisker er at det benyttes bare 3 av de 4 sidene på de to platene (f.eks 2 undersider og en overside) dette har du nok rett i Jeg tror de tenkte mer på "mye for pengene" da kalte det "Inexpensive", og ikke så mye på hvor fett det kunne høres ut for ola nordmann. Så var det neppe ola nordmann det ble utviklet for heller. var det ikke det jeg sa da?: ifølge gutta som først la frem en teori om RAID (Patterson, Gibson og Katz fra California Berkley) i 87, var hele poenget med RAID og sette sammen flere BILLIGE HD'r for å simulere en stor (og dyr) en. som gutta som fant på detta selv skriver:"Redundant Arrays of Inexpensive Disks (RAID), based on the magnetic disk technology developed for personal computers, offers an attractive alternative to SLED (Single Large Expensive Disks (SLED), promising improvements of an order of magnitude in performance, reliability, power consumption, and scalability." og ellers stemmer det jo det ATWindsor sier at: "Redundant betyr vel egentlig overflødig " og ikke feilsikkert som du hevder Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 RAID 1 og oppover (speiling) to HD'r koblet sammen for å sikre informationen. Den ene tar BACKUP av hva den andre har, og dersom du får en feil på "primary" disken vil han hente inn det som ble mistet fra "backup" disken. mao fint til backup, men du "mister" mye plass da 2 stk 120GB HD'r i RAID 1 i praksis da bare er 120GB. Ikke helt presist. De ulike RAID-teknologiene implementerer ulike løsninger for redundans. RAID 5 setter for eksempel av et område på hver disk til dedundant info. I praksis betyr dette at hvis en disk ryker kan du bytte ut bare denne og gjenopprette data fra de andre. Systemet vil faktisk fortsette å virke, med redusert ytelse, om du ikke bytter ut disken. Det er heller ikke noen begrensning på to disker. Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 GJESP :-? Jeg begynte vel forklaringen på de forskjellige RAID strukturene med Kjapp innføring: legg merke til ordet kjapp (rask, kvikk, enkel?) Han som spurte, hadde ikke vært borti RAID før, og trengte vel ikke en analytisk tilnærming. Dersom han ønsket mer info kunne han følge linkene. god natt Lenke til kommentar
PT Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Digget signaturen din PT så ikke den!! Klassiker! konge Vel, jeg "knabbet" den fra "Swifty" Kjapp innføring: legg merke til ordet kjapp (rask, kvikk, enkel?) Han som spurte, hadde ikke vært borti RAID før, og trengte vel ikke en analytisk tilnærming. Dersom han ønsket mer info kunne han følge linkene. Helt korrekt. Har aldri vært borti RAID før, så jeg trengte bare en rask(les: meget rask) innføring. Har nå valgt en disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå