Gå til innhold

GPS til speilrefleks

Anbefalte innlegg

Hei,

Har i dag en Canon 400D, men planlegger å bytte ut med noe bedre. Frister med en 5D mk2, men regner med denne modellen blir oppdatert snart. Jeg sitter også litt på gjerdet og venter på et bra Canon modell med muligheter for GPS, da mesteparten av mine bilder er reisebilder, landskap o.l.

Har ikke sett noe særlig interesse fra hverken Canon eller Nikon. Noen teorier om hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett noe særlig interesse fra hverken Canon eller Nikon. Noen teorier om hvorfor?

Tapper batteri i bruk, interessen for det er moderat enn så lenge. Personlig bruker jeg eksterne løsninger, da jeg synes det er langt bedre og slår 2 fluer i en smekk. Jeg har både navigator og tracker med meg. Dvs jeg kan bruke den til å orientere meg samtidig som ruta blir registert. Synking med bilder etterpå tar ikke lang tid.

Lenke til kommentar

Nikon har da hatt den muligheten lenge. Kjekt med geotagging direkte. (Høyreklikk på jpg fila og få bildet direkte lokalisert på google earth!)

http://www.naturfotograf.com/GPS_review.html

Men ikke akkurat innebygd GPS det heller ;)

Med Canon må du (tror jeg) ha Canons trådløse modul, som også har USB som du kan koble GPS til, eller bruke 3. parts GPS modul som TGB nevner.

Edit: Ser nå at man nok må ha Canons trådløse sender uansett.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Tapper batteri i bruk, interessen for det er moderat enn så lenge. Personlig bruker jeg eksterne løsninger, da jeg synes det er langt bedre og slår 2 fluer i en smekk. Jeg har både navigator og tracker med meg. Dvs jeg kan bruke den til å orientere meg samtidig som ruta blir registert. Synking med bilder etterpå tar ikke lang tid.

Hva slags utstyr bruker du for å få til dette?

Lenke til kommentar

Hva slags utstyr bruker du for å få til dette?

Garmin Edge 750 eller min Android mobiltelefon med ViewRanger GPS. Garmin Edge 750 er egentlig en sykkelcomputer, men den fungerer helt fint som håndholdt navigator.

Alle typer navigatorer som lagrer ruter kan i realiteten brukes.

Jeg bruker dette fordi jeg da både har hele ruta jeg har gått, kjørt eller syklet samt nødvendig data for å tagge bildene. For å tagge bildene når de ligger på PC bruker jeg enten GeoSetter eller jf Geocoding Support i Lightroom.

Den siste fungerer også glimrende til tagging av bilder hvor man glemte å ha med seg navigator/slå på ruter. Brukte den for noen dager siden til å tagge skanna bilder fra noen turer i 1999 og 2000. Dog skrev jeg "bildelogg" i mine analoge dager - så det er lett å finne tilbake til hvor jeg var.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Sony enhet - GPS-CS3 som sammen med geosetter programvaren. Dette er såpass lett å bruke sammen, at jeg ikke savner tagging rett i bildet.

En fordel med en ekstern logger er at du får hele registrert hele ruten du går; ikke kun de steden du tar bilder.

Lenke til kommentar

I praksis vil en ekstern enhet fungere best.

Dette fordi den står på hele tiden og logger. Den kan ligge i sekken eller i bilvinduet. Du må ha en viss sikt mot satelittene for at det skal fungere. Gps montert på kameraet får strøm når du slår på kameraet og trenger litt tid på å finne ut hvor den er. Jeg har prøvd både Nikon og Sony sine systemer. Sony sine data må synkroniseres med bildene i ettertid og kan brukes mot alle slags kamera tror jeg. Så lenge man har ny nok versjon av exif i jpgfilene skal det fungere.

GPS som kobles til kameraet er noe ræl med kabler som kan skades. Den begrenser litt men du slipper å ettersynkronisere bildene etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...