Gå til innhold

Harddisk til lagring

Anbefalte innlegg

Skal ha en eller flere hardisker til lagring. Altså ikke til OS, det kjøper jeg SSD til. Blir vel mest sannsynlig 1TB disk(er), og blir kanskje å kjøre RAID i fremtiden.

Men ser altså at det finnes HDDs som kjører SATA3 6gb/s, er dette noe prioritere høyt? Har tidligere sett på Samsung Spinpoint F3, da folk har sagt at den er rask og stille til å være HDD. Den har da 7200rpm, 32mb og sata 3gb/s. Koster 399 på dustinhome atm.

Ellers hørt at Hitachi er bra. LINK

Hva tror dere? Og en ting til, kan dere gi meg en kort innføring i de forskjellige typer RAID

Hvis jeg raider to 1TB disker, får jeg 2TB samtidig som dobbelt så bra ytelse? Eller blir det fortsatt 1TB, men dobbelt så bra ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal diskene brukes eksklusivt til lagring så ville jeg styrt unna 7,2k rpm diskene. Western Digital og Samsung 5,4k rpm er mine personlige favoritter. Langt mindre støy og vibrasjoner enn 7,2k rpm disker.

Raid kan du sette opp som du vil egentlig. Speiling vil si at du får 1TB diskplass, men dataene speiles på to forskjellige fysiske disker, eller så kan du sette opp en 2TB array hvor halvparten av dataen lagres på hver disk. Første alternativ er selvfølgelig bedre for backup av data skulle en disk dø, mens andre er best for hastighet med "dobbel" så stor sjanse for at ting går åt skogen (2 fysiske disker).

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilket RAID-oppsett man velger.

RAID 0 gir (teoretisk sett) dobbel ytelse fordi man lagrer informasjon på to disker som jobber paralelt. OS vil se dette som 2 TB hvis man bruker 2 stk 1 TB disker.

RAID 1 gir også en økning av ytelse. Men til gjengjeld vil systemet bare se 1 TB pga at man speiler diskene, slik at hvis en disk ryker, så har man backup på den andre.

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Hvis jeg velger en 5400rpm, hvor mye vil ytelsen synke? Da tenker jeg på responstiden ved sletting/søking, samt overføring av filer mellom disker. Mtp på støy så gjør ikke det noe, da F3 diskene på 7200rpm er meget stillegående og vil ikke overdøve noe som helst andre vifter i pcn. Kabinettet jeg skal kjøpe har også antivibrasjons egenskaper ved montering av hardisker. Så å møtte gå ned mye på ytelse, uten å spare veldig mye på det, ser jeg ikke som vits.

Men la oss si jeg kjøper 2stk F3 på 1TB og raider dem i raid0. Da får jeg mye raskere enn en enkelt, samt 2GB lagringsplass gjenkjent på 1 disk i windows? Dette høres ganske bra ut, så lenge det ikke øker sjansen for crash ol.

Andre ting jeg lurte på var, hvis jeg skal slette/flytte noen filer, og jeg har denne RAIDen. Hvis jeg skal fjerne RAID oppsettet og gjøre dem til hver sin enhet igjen, må jeg da fjerne all data for sikkerhets skyld, eller vil det bli overført på en av diskene så lenge det ikke er over 1TB som er på fra før? Håper dere forstod hva jeg mente:P

Lenke til kommentar

forskjellen mellom 7,2k og 5,4k er ganske liten. Sist jeg sjekket var det visstnok noe merkbart hvis man jobbet aktivt med en fil som var lagret på selve disken. Tenker da på f. eks et stort bilde i filformat .psd (photoshop) eller CR2 (raw-format til Canon). Til vanlig bruk vil man ikke merke noe forskjell.

Det er riktig det du skriver i 2 avsnitt. Såvidt jeg vet skal det ikke øke sannsynligheten for disk-kræsj.

Siste avsnitt er jeg litt usikker på. Hvis du har en disk som er stor nok til alle filer du har på raid-oppsettet ville jeg overført det til den, for så å konvertere de tilbake.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Ytelsesforskjellen mellom 5,4k og 7,2k går mest på aksesstid. dvs søke frem og lese individuelle små filer. Ved lesing/skriving av sammenhengende filer, spesielt større filer, vil du merke liten forskjell.

Ved kjøring av RAID-0 (2 disker som lagrer halvparten av data hver) så har du null mulighet å konvertere til enkle disker uten å flytte data over på et annet media før du fjerner raid oppsettet. Du skal også være klar over at hvis en disk ryker så mister du dataene du har på hele arrayen.

RAID-1 er jeg litt mer usikker på fjerning av RAID på da begge diskene i prinsippet inneholder alt innholdet. Må du nesten sjekke opp litt mer rundt.

Og at kabinettet har demping. Det er _ingen_ kabinetter jeg har funnet så langt som klarer å isolere vibrasjoner helt. Det er alltid en skuff som vibrerer mot kabinettet, upresise skjøter og liknende som vil sørge for at vibrasjoner forplanter seg. Og jo fler disker man har jo mer blir dette merkbart.

Andre argumenter er jo også varme. 7,2k disker blir varmere enn 5,4k og dumper dermed også mer varme inni kabinettet. Selv om det ikke er snakk om brutale mengder her, så er den generelle regelen at færre Watt medi varme du trenger å kjøle ned jo laver kan man ha vifter og dermed synker også det kombinerte støynivået fra PC'n.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar:) Tror nok mest sannsynlig det blir F3 diskene til samsung. Kabinettet jeg skal kjøpe har 10 hdd slots som er ordentlige dempet for vibrering, samt god kjøling. Noen hdds kan også bli montert ved outtake, så varme blir ikke noe problem. Har forstått det slik at Samsung F3 1TB 32mb er god for raid også:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...