Gå til innhold

Utstyr til produktbilder

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg selger en del og har funnet ut at bilder selger. Derfor har jeg tenkt å investere i litt fotoutstyr. Men hva er nødvendig? Jeg selger elektronikk som er så stor som en iPad omtrent. Har tenkt på et slags hvitt teppe som jeg kan ha i bakgrunnen. Deretter kunne det være aktuelt med en eller to eksterne billige blitzer. Stativ har jeg. Trenger jeg noe annet eller mer?

Fotograferer mest med auto-funksjonen, men kan litt grunnleggende om manuell fotografering. Er det store fordeler ved å benytte manuell fotografering fremfor auto under fotografering av produkter?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at et lystelt kan være fornuftig i denne sammenhengen. Vil ikke mene noe om lyssetting, da jeg er rimelig blank der.

Du klarer deg fint med en av de mest avanserte kompkatkameraene, eller et entrylevel systemkamera; sistnevnte ville jeg kombinert med et fastobjektiv (ca 50mm på crop). Du bør nok velge enten A(Av) modus eller manuell eksponering, for å sikre at du får den dybdeskarphetene du ønsker.

Lenke til kommentar

Så du mener jeg bør kutte ut det hvite bakgrunns"teppe", og heller kjøpe et lystelt?

Jeg tenker på en ting som kan bli et lite problem; jeg må sette opp produktet og holde det mot kamera. Det går ikke ann å la det ligge på gulvet..

Lenke til kommentar

Det finnes mange gjør det selv oppkrifter for enkle "produktfototelt" på nettet, har dessverre ingen linker. Du kan også kjøpe ferdige sett fra for eksempel Lastolite. Det finnes et utall varianter, kanskje denne er omtrent det du vil ha? Finnes også masse billigvarianter, tror dealextreme har noe også, og det er et svensk firma som har en del billig (sitter med en ustabil linje så jeg får ikke søkt frem flere linker).

Du må ikke ha blitser, et par arbeidslys gjør fint nytten hvis du har et telt. Bordlamper eller spoter kan også fungere, men da blir det lange lukkertider.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Egen erfaring er at arbeidslys fungerer glimrende til slik fotografering. Det er på markedet LED-baserte som er såpass kalde (ikke høy temperatur) at det er enkelt å bruke filter i tillegg. Det finnes også på DealExtreme - brukes også av mange som videolys.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede to blitzer her hjemme, så da skal det vell ikke være nødvendig med arbeidslys? Blitz er vell bedre?

Har sett på fototeltet til JKKLstudio som man får for 150 kroner på Ebay. Men har også sett på et telt i samme størrelse som ser slik ut som på bildet: 935356.jpeg

Har muligens tenkt å holde produktet med hånda. Hvilke av disse to vil fungere best da? Tenker at kanten på JKKLstudio sitt telt kan være litt forstyrrende eller?

Lenke til kommentar

Blits gir masse lys og tillater raske lukkertider og er bra på den måten, ulempen er at du ikke ser eventuelle reflekser, skygger osv før bildet blir tatt, samt at du må ha et annet lys for å fokusere. Siden du allerede har blitser er det jo bare å prøve det først, arbeidslamper koster ikke stort hvis du finner ut at du vil ha faste lyskilder.

Lenke til kommentar

Jepp, skal teste det ut. Men tenkte på om jeg skulle kjøpe denne runde boksen som JKKLstudio referte til, eller er det best med en firkanta boks som jeg har bilde av i min forrige kommentar?

EDIT: Har googla en del om arbeidslamper.. Men er dette et norsk fenomen, eller er det jeg som ikke finner det på eBay/Dealextreme etc.?

Endret av Pute
Lenke til kommentar

Jeg har fotografert en god del produktbilder og det varierer helt fra produkt til produkt hvilket utstyr man behøver.

I første omgang behøver man lys, blits eller vanlige innstillingslamper. Det som kan være en fordel med innstillingslamper (lyspærer med fast brenntid o.l.) er at man ser med en gang hvordan lyset faller.

Det andre jeg kan tenke meg er nødvendig er bukker, gjerne tre-bukker for at man kan regulere plasseringa lettere og i tillegg får muligheten til et transparent underlag om man ønsker det.

Klyper og stativer for å holde på plass eventuelle bakgrunner.

Når det kommer til bakgrunner og lystelt så har jeg mer tro på å få tak i en aluminiumsplate / stor, hvit papp-plate.

I tillegg til bakgrunnene ville jeg fått tak i noe som kan reflektere lys og noe som kan flagge ut lys slik at man kan styre hvordan lyset treffer på motivet.

Noen eksempler:

5556565415_be5a2c4f44_o.jpg

Her har jeg fotografert sushien ovenfra med ett lys. Nederst til venstre har jeg en relativt stor hvit flate for å reflektere inn lys fra motsatt side for å ikke undereksponere skyggesiden.

5244578536_420df9c9b0_o.jpg

Her har jeg fotografert skoen og boksen på en aluminiumsplate, ett lys med softboks over og bakfra på plata for å gjøre bakgrunnen hvit. Også har jeg et lys med en relativt stor og tett softboks i front for å gi boksen og skoene skygge. Det som avslører at jeg har brukt aluminiumsplate her og ikke papir er refleksen under boksen.

5326465968_e97afbf136_o.jpg

Her har jeg fotografert gastromaten og suppeskåla rett ovenfra igjen. Bakgrunnen er hvit papp-plate. Lyset er en blits skutt rett i et hvitt tak som gir den myke kontrasten i lyset.

5350118088_8307ac9c67_o.jpg

Her har jeg lagt brillene på en grov papir-bakgrunn, lyset er fra helt vanlige taklamper.

4122500312_bde127ebe4_o.jpg

Fotografering av glass er en helt egen sportsgren. I dette tilfellet er flaska satt på kanten av en blank overflate (tror det var en benkeplate fra Ikea), bakgrunnen står ca 2 meter fra benkeplata, og er svart med et hvitt ark / hvit plate bak for å få kanten av flaska til å komme tydligere frem. Jeg har lyssatt bakgrunnen fra undersiden av benkeplata, flaska er lyssatt med en softboks og to store isoporplater (som er refleksen du ser i flaska).

5100165827_bb62e13743_o.jpg

Denne konsept-støvsugeren er fotografert på en aluminiumsplate hvor baklyset ikke reflekterer direkte i plata, men streifer toppen. I front er det også to papp-plater for å reflektere inn baklyset og gi tegning i hele bildet.

5168112660_c5e3df6062_o.jpg

Sukker-, salt- og pepper-bøsser, konseptmodeller. Disse er lyssatt følgende:

5167563495_f6c9ed0617_o.jpg

Jeg sier ikke at du ikke skal ordne deg med lystelt, men bare påpeker at det fins enklere løsninger :)

Kos deg med produktfotografering!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...