Gå til innhold

Høyre og EU

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig interessert i å lære mer om hvor sterk oppslutning det er for EU innen Høyre. Jeg kan vanskelig forestille meg at EU har noen bred appell til de konservative og liberalistiske medlemmene, men slik jeg oppfatter det er nok de fleste høytstående politikerne innen Høyre mer "gråe" og moderate sosialdemokrater ("AP-light"), slik jeg har inntrykk at Erna Solberg er.

1) Er det korrekt at det hovedsakelig er de mer høytstående politikerne innen Høyre som er i favør av EU, mens det er mer delte meninger blant medlemmene som er lavere i partibyråkratiet?

2) Er det korrekt å si at det er en høyrefløy og venstrefløy innen Høyre, der venstrefløyen er sosialdemokratisk og pro-EU, og høyrefløyen er mer konservativ og/eller liberalistisk, og EU-skeptisk?

En årsak til at jeg vanskelig kan forestille meg hvordan EU appellerer til konservative og liberalister, er at den virker som en svært byråkratisk og på grensen til totalitær organisasjon, med mye kommunistisk tankegods, styrt av en kommisjon bestående av flere forhenværende (og nåværende?) Soviet-sympatisører.

Mange Høyremenn og kvinner har Margaret Thatcher som et politisk forbilde, men hun var jo en av de største kritikerne til EU selv på den tiden EU hovedsakelig var en økonomisk union, kontra den sosialdemokratiske superstaten EU er nå.

. Jeg kan ikke tenke meg at andre konservative ikoner, slik som Ronald Reagan eller Barry Goldwater, ville uttrykt seg noe mer positivt om EU - snarere tvert imot. Det sammen gjelder naturligvis det liberalistiske ikonet Ron Paul.

I England er det en trend der stadig flere konservative Toryer sier opp medlemskapet sitt, og går over til det svært EU-kritiske UKIP. Den mest veltalende og innflytelsesrike EU-kritikeren jeg vet om er den konservative politikeren Daniel Hannan.

Uansett, jeg setter altså stor pris på om noen kan gi innsikt i EU-oppslutningen innen Høyre og Unge Høyre, og eventuelt begrunne hvordan EU kan appellere til konservative og liberalister, dersom dette i det hele tatt er tilfellet. En årsak til at jeg er interessert i dette er at jeg identifiserer sterkt med Høyre, unntagen av jeg selv er sterkt kritisk til EU-medlemskap. Vil for ordens skyld nevne at årsaken til at jeg selv er imot EU-medlemskap er mer nyansert enn den korte kritiske oppsummeringen ovenfor.

Tror dere at det er noen mulighet for at Høyre vil gå over til en mer nøytral eller kritisk stilling til EU i fremtiden? Er det noen krefter innen Høyre som jobber for dette i det hele tatt?

Takk for tiden deres. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er en del av høyrefløyen til Høyre og jeg er imot EU. Jeg er ingen sosialdemokrat, men heller ingen liberalist.

Årsaken til at Høyre er for EU, er av historiske grunner. En økonomisk union er bra for Europa, det er bra om vi får konkurranse over grensene. Ideen med EU passer godt med Høyres prinsipper.

Problemet med EU er hva den har utviklet seg til å bli. En udemokratisk organisasjon som prøver å få mer og mer makt over Europa. Mange av lederene i EU har aldri blitt stemt inn i noe som helst, men kom inn på grunn av kontakter. Høyre støtter naturligvis ikke dette, spesielt de på høyresiden i Høyre. Problemet er at de ikke kan trosse sine historiske tradisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...