Gå til innhold

Apple macbook

Anbefalte innlegg

Den bærbare pcen min er på god vei til og ta kveld. Det er nok på tide og kjøpe seg en ny. Jeg har tenkt på Apple macbook. Denne kikket jeg på: http://www.teknofil....ok_pro_13/87889

Har hørt at macbook skal være bra og som tiltrekker seg lite virus.

Jeg har ikke store kunnskaper med data og spør dere her inne om dere har erfaringer med macbook som dere vil dele med meg?? Håper det!

Jeg bruker pcen altså til og surfe på nettet. Laster ned endel filmer og serier. Hender også at jeg ser film på pcen om jeg er på tur. Ønsker selfølgelig en god pc som er rask og bruke. som jeg også kan ta med på tur. En som har greit minne og bruke og en med god batterikapasitet hadde vært veldig greit!

Hvis dere vil anbefale andre bærbare pcer er jeg åpen for det ! håper på svar , takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linken din fungerer ikke, men en hvilken som helst Apple-laptop kan gjøre det du er ute etter, eneste begrensning er at MacBook Air ikke har DVD-spiller, så hvis du skal se på DVD må du heller gå for Pro-varianten.

Den hvite MacBooken (den som hverken heter Pro eller Air) er nettopp utfaset, mulig du fortsatt kan finne den i noen butikker. Jeg vil råde deg til å tenke gjennom om du kan leve med begrensningene i en MacBook Air: relativt liten lagringsplass, ikke grafikk nok til å kjøre tunge spill, ingen oppgraderingsmuligheter og manglende DVD-drev. Til gjengjeld får du en ekstremt liten og lett maskin som virker lynrask for all normal bruk.

(Air har ingen tradisjonell harddisk, kun en SSD. Denne gjør f.eks. at programmer åpner tilnærmet umiddelbart, men SSDene har ikke like stor kapasitet som de gamle diskene. Ved virkelig tunge oppgaver -- videoredigering eller lignende -- vil ikke maskinen oppleves som særlig rask.)

Lenke til kommentar

Linken din fungerer ikke, men en hvilken som helst Apple-laptop kan gjøre det du er ute etter, eneste begrensning er at MacBook Air ikke har DVD-spiller, så hvis du skal se på DVD må du heller gå for Pro-varianten.

Den hvite MacBooken (den som hverken heter Pro eller Air) er nettopp utfaset, mulig du fortsatt kan finne den i noen butikker. Jeg vil råde deg til å tenke gjennom om du kan leve med begrensningene i en MacBook Air: relativt liten lagringsplass, ikke grafikk nok til å kjøre tunge spill, ingen oppgraderingsmuligheter og manglende DVD-drev. Til gjengjeld får du en ekstremt liten og lett maskin som virker lynrask for all normal bruk.

(Air har ingen tradisjonell harddisk, kun en SSD. Denne gjør f.eks. at programmer åpner tilnærmet umiddelbart, men SSDene har ikke like stor kapasitet som de gamle diskene. Ved virkelig tunge oppgaver -- videoredigering eller lignende -- vil ikke maskinen oppleves som særlig rask.)

Det er greit og ha dvd spiller ja. Den jeg tenkte på heter macbook pro 13'' , synes den virket veldig grei da. har du erfaringer med den ?

http://www.teknofil.no/artikler/macbook_pro_13/87889

Lenke til kommentar

13" Pro er en knakende god maskin, har brukt varianter av denne i flere år. Testen du linker til er ikke siste modell -- den du kjøper nå har i5-prosessor -- men hovedtrekkene er de samme: rask nok for det aller meste, god konstruksjon, bra batteritid og rimelig kompakt.

Lenke til kommentar

Mye lettere å linke til Apple Store. Da får du "ferske" modeller og ikke de fra våren 2010 :)

Kjøp deg Mac hvis du vil ha det. Enkelt og greit, funker og yter svært bra.

Kan selvfølgelig få noe kraftigere maskinvare i en PC, men du betaler litt for utseendet, eplelogoen og programvare som medfølger. I mine øyne er de verdt det, selv om det kanskje blir noen lapper dyrere enn hva du hadde tenkt.

Lenke til kommentar

Men om gamingytelse er viktig må du opp på Macbook Pro 15". Både Macbook Air 11" og 13" har samme grafikkløsning som Macbook Pro 13". Et annet punkt for Macbook Air er at den har bedre oppløsning enn Macbook Pro i samme skjermstørrelse. Og SSD-hardisk er ikke noe som bør undervurderes. Sjekk noen anmeldelser av den nye Macbook Air. Den har kun fått gode karakterer.

http://www.laptopmag.com/review/laptop/apple-macbook-air-13-2011.aspx

http://www.engadget.com/2011/07/25/macbook-air-review-mid-2011/

• Liker 2
Lenke til kommentar

jeg var på eplehuset i dag, snakket litt med dem og fikk litt opplæring i hvordan macen virker. De hadde ikke macen inne på lager så jeg skulle få mail når de var kommet inn.

Men det var en ting jeg glemte og spør om. Hvordan er det og laste ned filmer med macbook? må man laste ner macfilmer?

Han snakket noe om apple service ting jeg kunne kjøpe med 1år garanti og service tlf som man kunne ringe gratis?

Vært borti det?

Lenke til kommentar

Du kan se filmer i de aller, aller fleste formater, kan vanskelig se for meg at det dukker opp noe som ikke kan spilles av. Du kan f.eks. bruke programmet VLC (gratis), støtter det meste.

Når du kjøper maskin i Norge har ikke ekstra garantier og slikt så alt for mye for seg, forbrukerkjøpsloven gir deg god beskyttelse. Telefonsupport blir utvidet fra 90 dager til ett år, men å betale stort for dette er forbeholdt spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Du har ett års internasjonal garanti fra Apple, men fem års reklamasjonsrett etter norsk forbrukerkjøpslov.

At selgeren på Eplehuset mente du trenger ekstra support skjønner jeg godt – det er lite de tjener så gode penger på som å selge slikt.

Edit: Ett års telefonsupport kan jo ha litt for seg, jeg skal aldri si at du aldri vil komme opp i en situasjon der det ikke kunne være litt greit å ha noen å ringe til. Men å betale så mye penger for å kanskje kunne benytte seg av dette tilbudet virker lite fornuftig. I land uten forbrukerkjøpslovgivning i retning av den norske er garantiutvidelse verdt veldig mye (og kommer som en del av samme pakke!), men som kunde i en norsk butikk har du ikke bruk for dette. Du betaler med andre ord et betydelig tillegg for en tjeneste man i Norge aldri bruker.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

ok, da blir det uaktuelt er ganske sikker på jeg aldri kommer til og ringe den telefonen egentlig.

Jeg får da uansett garanti på maskinen uten noe ektratillegg da? stusset litt på om jeg måtte kjøpe garanti men det er vel ikke tilfelle?

Lenke til kommentar

Jeg får da uansett garanti på maskinen uten noe ektratillegg da? stusset litt på om jeg måtte kjøpe garanti men det er vel ikke tilfelle?

Ja, du får garanti. Som sagt: Apple gir deg ett års internasjonal garanti. Det første året kan du ramle innom sånn omtrentlig en hvilken som helst Apple-butikk hvor som helst i verden og få service. I tillegg har du 5 års reklamasjonsrett etter norsk forbrukerkjøpslov: er det noe som slutter å virke uten at det er din feil innen den perioden vil også det bli fikset, men da kun i Norge.

Eplehuset er ganske greie å ha med å gjøre når det kommer til reparasjoner.

Det følger med gratis telefonsupport første 90 dager, denne kan kanskje komme til nytte når du er helt ny på Mac og står fast, men de fleste klarer seg nok veldig greit uten. :)

Lenke til kommentar

Ja, du får garanti. Som sagt: Apple gir deg ett års internasjonal garanti. Det første året kan du ramle innom sånn omtrentlig en hvilken som helst Apple-butikk hvor som helst i verden og få service. I tillegg har du 5 års reklamasjonsrett etter norsk forbrukerkjøpslov: er det noe som slutter å virke uten at det er din feil innen den perioden vil også det bli fikset, men da kun i Norge.

Eplehuset er ganske greie å ha med å gjøre når det kommer til reparasjoner.

Det følger med gratis telefonsupport første 90 dager, denne kan kanskje komme til nytte når du er helt ny på Mac og står fast, men de fleste klarer seg nok veldig greit uten. :)

Takk takk for hjelp:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...