Gå til innhold

Slik sikrer du deg mot Android-søppel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri hatt noe i nærheten av problemer med dette, man laster jo gjerne ned applikasjoenr som er anbefalt på ett vis, enten via market, via venner, eller at man søker på applikasjoner som gjør den jobben du søker, og baserer deg på nettanbefalringer. Det og brukeranmeldelser gjør risikoen rimlig mininmal for min del.

AtW

Lenke til kommentar

Hva søren?

5 enkle tips for å gjøre Android sikrere?

Hvorfor bruke 5 tips når man heller kan bruke ett enkel tips som er sunn fornuft?

Har du sunn fornuft og tenker før du trykker install på programmer, så har du vunnet over alle kjeltringer som skulle være under Android.

Og hvor ofte hører man her på diskusjon forumet eller på XDA-Developers sin side at noen har fått virus eller at noen har fått stjelt sin informasjon osv osv osv?

ALDRI.

Men nå har ikke alle sunn fornuft heller, så vil jo en slik artikkel være hendig uansett får vi håpe.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Android-tilhengere får en artikkel om hvordan vi unngår skadelig programvare, og apple-folka får en "Best of 2011"-artikkel...?

:roll:

Konspirasjon ... ph34r.gif

Lenke til kommentar

Android-tilhengere får en artikkel om hvordan vi unngår skadelig programvare, og apple-folka får en "Best of 2011"-artikkel...?

:roll:

Artikkelen er fra 26. juli.

Edit:

Hvorfor de puttet den på forsida igjen nå er derimot et godt spørsmål.

Endret av teitur
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+89234341

Google burde absolutt tatt en opprydding av rettighetene til apps. Det er ikke konkret nok med "Tilgang til Internett". Jeg vil vite hva en app kan sende ut.

M.a.o, et skille mellom "Tilgang på personlig data." og "Tilgang til å dele personlig data med produsent/tredjepart".

Det jeg vil ha er mulighet til å nekte apps tilgang til det de spør om. Om da appen ikke fungerer, greit nok, men Android som liksom skal være å åpent burde jammen meg la brukeren nekte angry birds å sende SMS (random urealistisk eksempel)

vis meg et bevis på virus på en android tlf vær såååååååååååååå snill?

https://market.android.com/details?id=com.canadianstar.justinbieber&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5jYW5hZGlhbnN0YXIuanVzdGluYmllYmVyIl0.

EDIT: gamle artikler de har på toppen av forumet i dag gitt...

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Den siste oppgraderingen av Android Market har ein mykje betre beskrivelse av dei forskjellige tilgangane. Du kan nå ganske greit klikke deg inn for å finne meir informasjon om kva den aktuelle tilgangen gjer.

Har forresten sett at spesielt applikasjoner som er super enkle og lage (slik som wallpaper applikasjoner som Kapteinen viser til her) er typiske applikasjoner med virus.

Andre applikasjoner som du skal være obs på er applikasjonene som enkelte gratis spel reklamerer for (og ofte tilbyr deg bonus eller fordeler ved å laste dei ned). Eg har til og med sett eit spel som krevde tilgang til å handle på Android Market samt muligheita til å ringe og sende SMS's til mine kontakter.

Dette blei ikkje lasta ned for å seie det slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+014398532

Så flott... artikkelen er datert 13.02.2012... Første kommentar er lagt inn 26.07.2011 . Amobil , et selskap i Fretex-gruppen (vi kaster intet, vi bare pakker på nytt)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva søren?

5 enkle tips for å gjøre Android sikrere?

Hvorfor bruke 5 tips når man heller kan bruke ett enkel tips som er sunn fornuft?

Har du sunn fornuft og tenker før du trykker install på programmer, så har du vunnet over alle kjeltringer som skulle være under Android.

Og hvor ofte hører man her på diskusjon forumet eller på XDA-Developers sin side at noen har fått virus eller at noen har fått stjelt sin informasjon osv osv osv?

ALDRI.

Men nå har ikke alle sunn fornuft heller, så vil jo en slik artikkel være hendig uansett får vi håpe.

Sen quote, men vil påstå så mye av iallefall 7 av 10 vett ikke hva sunn "datafornuft" er :-)

Ergo, er artikkelen for folk flest og høyst relevant.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dette er så typisk fandroids. Når android som softwareplattform blir kritisert så angriper fansen Apple sin hardware eller iTunes. Bruk av iTunes forsvant med iOS 5 folkens. Jeg har ikke kobla til iPhonen min mot iTunes på månedsvis.

Det andre svaret er å bruke sunn fornuft. Vi alle som kan litt med IT vet at den gjengse bruker ikke har den kunnskapen innabords til å kunne bruke sunn fornuft. Da må programvareleverandørene beskytte kundene. Dette gjør både Apple og Microsoft. Noe jeg mener også Google må gjøre.

Og dere trenger ikke å dra inn sensurdebatten om programmene. Den tror jeg de aller fleste nordmenn er i mot. Selskapene er basert i USA så dobbeltmoralen kommer med på kjøpet.

Android har et stort potensiale, men så lenge de ikke har kontroll på appene som blir tilbudt så vil jeg aldri anbefale en androidtelefon til hvermannsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dette er så typisk fandroids. Når android som softwareplattform blir kritisert så angriper fansen Apple sin hardware eller iTunes. Bruk av iTunes forsvant med iOS 5 folkens. Jeg har ikke kobla til iPhonen min mot iTunes på månedsvis.

Det andre svaret er å bruke sunn fornuft. Vi alle som kan litt med IT vet at den gjengse bruker ikke har den kunnskapen innabords til å kunne bruke sunn fornuft. Da må programvareleverandørene beskytte kundene. Dette gjør både Apple og Microsoft. Noe jeg mener også Google må gjøre.

Og dere trenger ikke å dra inn sensurdebatten om programmene. Den tror jeg de aller fleste nordmenn er i mot. Selskapene er basert i USA så dobbeltmoralen kommer med på kjøpet.

Android har et stort potensiale, men så lenge de ikke har kontroll på appene som blir tilbudt så vil jeg aldri anbefale en androidtelefon til hvermannsen.

Amen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...