Gå til innhold

HJELP! Forsvarets Tekniske Befalsskole /Luft

mil100

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Setter veldig pris på om dere med relevant kompetanse kan svare meg på det jeg lurer på angående FTBS!

Jeg er ei jente på 18, og har lyst til å gå befalsskolen til neste år.

Er det noen som har gått/kjenner til Forvaltning innenfor FTBS? I såfall, hvor mange blir tatt inn her hvert år?

Bra miljø? mere skole enn venelig BS? Annet opptak?

Synes det er veldig lite info om denne på nettet, spessiellt i forum osv.

Og, noen som har kjennskap til luftforsvarets Luftværn og eller vakt og sikring?

Synes det er så vanskelig å velge..

Takk få forhånd :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen!

Setter veldig pris på om dere med relevant kompetanse kan svare meg på det jeg lurer på angående FTBS!

Er det noen som har gått/kjenner til Forvaltning innenfor FTBS? I såfall, hvor mange blir tatt inn her hvert år?

Og, noen som har kjennskap til luftforsvarets Luftværn og eller vakt og sikring?

Hei!

Jeg har ikke selv gått FTBS, men har flere kollegar som har det. Inntrykket jeg har fått er at det er MYE powerpoint, og skolebenk. Det kan nok ikke sammenlignes med blant annet hærens befalskole. Hva som skjer på forvaltningslinjen sier jo i grunn seg selv. Man lærer hvordan man skal forvalte forsvarets personell og matriell, hvordan de ulike datasystemene innen forvaltning fungerer, osv.

Opptaket er det samme for alle befalskoler som er 2-årig (FOS)

Etter skoleåret på FTBS utfører man plikttjeneste som enten kompaniadjutant, eskadronsadjutant, Administrasjonsbefal, administrasjonsoffiser, batteribefal, eller lignende stillinger innenfor forvaltning. Fra FTBS kan man bli sendt rundt til de aller fleste avdelinger i forvaret.

Når det gjelder luft kan jeg virkelig ikke svare utfyllende.

Vakt og sikring er veldig likt i de fleste leirer. Oppgavene går ut på å sikre leirområdet, rykke ut til alarmer, samt bistå MP etter anmodning.

I luftvern har jeg forstått det slik at man blir utdannet innen et av flere fagområder. Noen har ansvar for våpensystemet, og oppsett/armering av dette. Og noen har ansvar for selve kommandoplassen.

Håper dette var til noe hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har en viss erfaring fra Luftvern, ikke som befal, bare menig flysoldat, men det er ca. 10 år siden.

Det som kan sies om Luftvern er at det er forholdsmessig mye "grønn tjeneste", dvs ute i felt, sammenlignet med Luftforsvarets andre styrker, og sånn sett mer sammenlignbart med tjeneste i Hærens støttefunksjoner, slik som samband, logistikk og sanitet. ("Spydspissene" Pbn og 2.bn er en "skarpere" tjeneste igjen...)

Fagutdannelsen er ut fra det jeg kan se her lik for alle første året, mens plikttjenesteåret kan gå hovedsakelig to veier; du kan tjenestegjøre på et Launcher-lag, m.a.o. fortsette som "Crew Chief Launcher", dvs lagfører, eller du kan havne på ildlednings/kommandoplass-laget.

Still gjerne litt mer konkrete spørsmål, så skal jeg prøve å svare etter beste evne...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for fint svar! Setter jeg pris på.

Jeg har tatt det litt i betrakning at det mest sannsynelig blir mindre ut i marka på FTBS.

Selv er jeg glad i felten, og er derfor ikke sikker på om det teller positivt for meg.

På den annen side er jeg glad i å studere/ skolearbeid - og, det blir vell en DEL felt uansett? Synes du det ble for lite? Vet du om disse linjene - da spessiellt forvaltning er veldig populært?

Hva er arbeidet for feks. kompaniadjutant, eskadronsadjutant, Administrasjonsbefal, administrasjonsoffiser? Bare kontorarbeid?

I dine øyne hva var det beste med FTBS, og det mest negative?

Tusen takk igjenn.

Lenke til kommentar

Har en viss erfaring fra Luftvern, ikke som befal, bare menig flysoldat, men det er ca. 10 år siden.

Det som kan sies om Luftvern er at det er forholdsmessig mye "grønn tjeneste", dvs ute i felt, sammenlignet med Luftforsvarets andre styrker, og sånn sett mer sammenlignbart med tjeneste i Hærens støttefunksjoner, slik som samband, logistikk og sanitet. ("Spydspissene" Pbn og 2.bn er en "skarpere" tjeneste igjen...)

Fagutdannelsen er ut fra det jeg kan se her lik for alle første året, mens plikttjenesteåret kan gå hovedsakelig to veier; du kan tjenestegjøre på et Launcher-lag, m.a.o. fortsette som "Crew Chief Launcher", dvs lagfører, eller du kan havne på ildlednings/kommandoplass-laget.

Still gjerne litt mer konkrete spørsmål, så skal jeg prøve å svare etter beste evne...

Tuesn takk for svar.

Hva med Vakt og sikring? Er det for det meste dataprogrammer osv?

Og saniteten - kjenner du noen som har gått sanitet og som har fortsatt i miliæret errerpå?

Takk igjenn.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt det litt i betrakning at det mest sannsynelig blir mindre ut i marka på FTBS.

Selv er jeg glad i felten, og er derfor ikke sikker på om det teller positivt for meg.

På den annen side er jeg glad i å studere/ skolearbeid - og, det blir vell en DEL felt uansett? Synes du det ble for lite? Vet du om disse linjene - da spessiellt forvaltning er veldig populært?

Hva er arbeidet for feks. kompaniadjutant, eskadronsadjutant, Administrasjonsbefal, administrasjonsoffiser? Bare kontorarbeid?

Tusen takk igjenn.

Før du leser videre: Jeg har ikke gått FTBS. Dette er ren erfaring jeg har hørt fra kollegar på mitt tjenestested.

FTBS-kullet er selvsagt ute i felt de også, men man kan si det slik at det fagspesifikke vanlige befalselever må lære, lærer de oftest i felten. Her blir det i sammenligning på klasserom for FTBS.

Forvaltning er jo en populær linje grunnet at man også får sivil kompetanse av å gå denne linjen.

Hva de ulike stillingene innebærer vet jeg ikke så mye om. Jeg kan nevne de jeg kan:

Batteribefal / eksadronsadjutant / Kompaniadjutant = Samme stilling, men med forskjellige navn. Jobben i leir er å holde kontroll på lønnsregulering til vernepliktige, bestilling av flyreiser, og diverse andre oppdrag gitt av egen sjef. I felt er jobben å holde kontroll på antall døde/sårede/syke innad i avdelingen, samt til en hver tid være til disp for å gjøre diverse adm-ting i kommandoplass. Ingen jegertjeneste for å si det slik.

Administrasjonassistent er strengt talt assistenten til administrasjonsoffiseren som du kan lese op under. Denne blir som oftest besatt av en vernepliktig, men kan også bli besatt av BS-elever etter skoleåret.

Administrasjonsoffiser: Her kommer kremen av FTBS-kullet. Dette er en særdeles krevende jobb, som innebærer at DU skal ha kontroll på ALT av matriell i avdelingen. I vårt tilfelle har admoff ansvar for over 60 kjøretøy av ulike typer, avdelingsmatriell til mangfoldige millioner av kroner, samt kritiskmatriell som er hemmelig. Admoff har også ansvar for innkjøp av nytt matriell, og etterfylling av forbruksmatriell. Han har også en assistent, som som oftest er vernepliktig.

Det er slettes ikke sikkert man får bli admoff etter første året. Men jeg har både hørt og sett tilfeller hvor pliktsersjanter er blitt admoff i blant annet sjøforsvaret.

Dette er vanligvis en løytnantstilling.

Jeg mener også det finnes flere muligheter etter Forvaltnings-året enn de jeg har nevnt, men hva og hvor, kan jeg ikke svare på.

Det som er gjennomgående for alle forvaltningsstillingene er at man har mye høyere grad av frihet til å selv velge sin egen arbeidsdag. Det er ingen som står og ser deg over skuldrene, Du har ikke noe lag du må ta ansvar for, osv.

Husk også de andre linjene på FTBS: MilitærPoliti, Automatisering, og tunge kjøretøy.

Håper dette var til hjelp!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vakt og sikring er veldig likt i de fleste leirer. Oppgavene går ut på å sikre leirområdet, rykke ut til alarmer, samt bistå MP etter anmodning.

Nå er det MP som bistår vakta. Ikke omvendt. Vakten kan bistå MP på baser hvor det er veldig få MP. Men det er svært sjeldent.

Vakt og sikring:

Når kommer det ann på om du spør om selve vakt og sikring eller baseforsvar (som også på en måte kan kalles vakt og sikring). Innenfor baseforsvar har du flere avdelinger som V&S, Hund og MP (tenker da på luftforsvaret)

Men vakt og sikring kan du ta på et år. Seks måneder som befalselev, hvor du lærer alt det grunnleggende. Og så seks måneder som UB korporal (utskrevet befal). Som UB korporal i luftforsvaret er du som regel lagleder/vaktkommandør for et vakt og sikrings lag (størrelse på laget kommer ann på hvor stor basen er). Du har ansvaret for laget ditt når de er på vakt. Du er et med ut når det skjer noe/eller case og har ansvaret på stedet hvis det er case. Skjer det noe skarpt (det vil si en ekte hendelse). Så er det befalet med høyest rang som har ansvaret. Eller så sitter du å styrer alt via samband. Og skriver ned alt som blir meldt ifra. Og tar avgjørelser fra stolen ut ifra hva du får meldt inn.

Du skriver også ut adgangskort, møter folk som skal inn på basen, tar kontakt med folk inne på basen hvis det er noen utenfor som vil treffe de, setter opp timeplan for vaktlaget ditt osv.

Det kan også hende at du må holde kurs for laget ditt. Det kan være alt fra sanitets kurs, kontakt drill etc.

På øvelser er du lagleder for laget ditt. Du bestemmer da hvordan ting skal gjøre med tanke på patruljer, vakthold, fyringsvakter osv.

Etter dine seks måneder som UB korporal blir du sersjant. Og du har mulighet til å fortsett i forsvaret. Som regel vakt&sikrings befal.

Endret av toy_man
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk igjenn.

Før du leser videre: Jeg har ikke gått FTBS. Dette er ren erfaring jeg har hørt fra kollegar på mitt tjenestested.

FTBS-kullet er selvsagt ute i felt de også, men man kan si det slik at det fagspesifikke vanlige befalselever må lære, lærer de oftest i felten. Her blir det i sammenligning på klasserom for FTBS.

Forvaltning er jo en populær linje grunnet at man også får sivil kompetanse av å gå denne linjen.

Hva de ulike stillingene innebærer vet jeg ikke så mye om. Jeg kan nevne de jeg kan:

Batteribefal / eksadronsadjutant / Kompaniadjutant = Samme stilling, men med forskjellige navn. Jobben i leir er å holde kontroll på lønnsregulering til vernepliktige, bestilling av flyreiser, og diverse andre oppdrag gitt av egen sjef. I felt er jobben å holde kontroll på antall døde/sårede/syke innad i avdelingen, samt til en hver tid være til disp for å gjøre diverse adm-ting i kommandoplass. Ingen jegertjeneste for å si det slik.

Administrasjonassistent er strengt talt assistenten til administrasjonsoffiseren som du kan lese op under. Denne blir som oftest besatt av en vernepliktig, men kan også bli besatt av BS-elever etter skoleåret.

Administrasjonsoffiser: Her kommer kremen av FTBS-kullet. Dette er en særdeles krevende jobb, som innebærer at DU skal ha kontroll på ALT av matriell i avdelingen. I vårt tilfelle har admoff ansvar for over 60 kjøretøy av ulike typer, avdelingsmatriell til mangfoldige millioner av kroner, samt kritiskmatriell som er hemmelig. Admoff har også ansvar for innkjøp av nytt matriell, og etterfylling av forbruksmatriell. Han har også en assistent, som som oftest er vernepliktig.

Det er slettes ikke sikkert man får bli admoff etter første året. Men jeg har både hørt og sett tilfeller hvor pliktsersjanter er blitt admoff i blant annet sjøforsvaret.

Dette er vanligvis en løytnantstilling.

Jeg mener også det finnes flere muligheter etter Forvaltnings-året enn de jeg har nevnt, men hva og hvor, kan jeg ikke svare på.

Det som er gjennomgående for alle forvaltningsstillingene er at man har mye høyere grad av frihet til å selv velge sin egen arbeidsdag. Det er ingen som står og ser deg over skuldrene, Du har ikke noe lag du må ta ansvar for, osv.

Husk også de andre linjene på FTBS: MilitærPoliti, Automatisering, og tunge kjøretøy.

Håper dette var til hjelp!

Tusen takk for veldig utfyllende svar, settes stor pris på.

Je, jeg er klar over de andre linjene, men er ikke så interresert i de. Men, hva innebærer automatisering? Kjenner du til det også?

OG - ett annet spørsmål. Om jeg drar på opptak til våren for forvaltning på FTBS, og kommer ikke inn der fordi det er ei populær linje, kan jeg da si jeg som andreønske ønsker å gå en av luftforsvarets befalsskoler i stedet? eller er jeg stuck i FTBS?

Tusen takk!!

Endret av mil100
Lenke til kommentar

Nå er det MP som bistår vakta. Ikke omvendt. Vakten kan bistå MP på baser hvor det er veldig få MP. Men det er svært sjeldent.

Vakt og sikring:

Når kommer det ann på om du spør om selve vakt og sikring eller baseforsvar (som også på en måte kan kalles vakt og sikring). Innenfor baseforsvar har du flere avdelinger som V&S, Hund og MP (tenker da på luftforsvaret)

Men vakt og sikring kan du ta på et år. Seks måneder som befalselev, hvor du lærer alt det grunnleggende. Og så seks måneder som UB korporal (utskrevet befal). Som UB korporal i luftforsvaret er du som regel lagleder/vaktkommandør for et vakt og sikrings lag (størrelse på laget kommer ann på hvor stor basen er). Du har ansvaret for laget ditt når de er på vakt. Du er et med ut når det skjer noe/eller case og har ansvaret på stedet hvis det er case. Skjer det noe skarpt (det vil si en ekte hendelse). Så er det befalet med høyest rang som har ansvaret. Eller så sitter du å styrer alt via samband. Og skriver ned alt som blir meldt ifra. Og tar avgjørelser fra stolen ut ifra hva du får meldt inn.

Du skriver også ut adgangskort, møter folk som skal inn på basen, tar kontakt med folk inne på basen hvis det er noen utenfor som vil treffe de, setter opp timeplan for vaktlaget ditt osv.

Det kan også hende at du må holde kurs for laget ditt. Det kan være alt fra sanitets kurs, kontakt drill etc.

På øvelser er du lagleder for laget ditt. Du bestemmer da hvordan ting skal gjøre med tanke på patruljer, vakthold, fyringsvakter osv.

Etter dine seks måneder som UB korporal blir du sersjant. Og du har mulighet til å fortsett i forsvaret. Som regel vakt&sikrings befal.

Takk for bra svar!

Kjenner du noen som har kommet inn på den hundelinja? er det ikke bare ett pår i året som blir tatt inn der?

Lenke til kommentar

Det Daim referer til er basesett2 og holder til på rygge til vanlig er vakt og sikring ikke noe mer enn det å være på vakt i vaktbygget, bommen eller å gå vakt runder, det er også en grønn uke, men hva vakta gjør da vet jeg ikke. Basesett er en innsatstyrke, med vakthold og støtte som hoved agenda, er også basesettene som for øyeblikket er en av hoved platformene til det norske bidraget i afghanistan.

I luft er det 3 hundeplasser til befalskolen, personlig ville jeg hatt førstegangstjenesten som hundefører vis jeg ville søkt hund da det som regel er mange som allerede har gjort førstegangstjenesten og slipper å ta grunnkurs etc. og har mer erfaring slipper å ta avsluttende hunde eksamen så forsvaret plutselig står med en sersjant for lite. Har en ifra troppen som kom inn som hundefører på befalskolen, og har jo selv vært hundefører på rygge der alle hundebefals elevene er innom i noen måneder og var vel bare en av tre som ikke hadde hatt dette som førstegangstjeneste muligens så hadde hun vært hunderøkter. Det er jo også veldig populær linje og komme inn på, og tror det nesten bare er luft med sine tre plasser som også tilbyr grunnkurs i hund (som du må ha) ved befalskolen jeg vet hæren med GSV og MP(tror jeg) må du allerede ha alle eksamener og div. i orden.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Vakt og sikring:

Takk for bra svar!

Kjenner du noen som har kommet inn på den hundelinja? er det ikke bare ett pår i året som blir tatt inn der?

Bare hyggelig.

Kjenner ingen som har gått det utenom gamle befal mitt.

Men hvor mange de skal ha inn på befal hund kommer ann på basene. Om de trenger nye sersjanter det året.

Det kan være alt fra 1 til 4 stk i året. Det er en populær linje som ZimmerH har skrevet. Så det anbefales å ha vært enten hundefører eller hunderøkter i førstegangstjenesten. Hundefører er å anbefale for at du da vil ha gjennomført 6 ukers kurs på FHSK og muligens ha 5.0. Eller ha sivil erfaring med hund, men dette er ikke et krav.

Skal du være hundrøkter så anbefaler jeg å være det på hundeskolen (FHSK). For da vil du få hundefører kurset og muligheten til å ta 5.0. Noe ingen andre hunderøkter får sjansen til når det gjelder luftforsvaret.

MP og GSV har også hund. Kan ikke si noe om det ZimmerH har skrevet. At man må ha vært det i førstegangstjenesten. Men de tar inn mindre pr år enn luftforsvaret. Så det sier seg selv at konkurransen er mye større. De tar vel inn 1, kanskje 2 stk i året.

Lenke til kommentar

Je, jeg er klar over de andre linjene, men er ikke så interresert i de. Men, hva innebærer automatisering? Kjenner du til det også?

OG - ett annet spørsmål. Om jeg drar på opptak til våren for forvaltning på FTBS, og kommer ikke inn der fordi det er ei populær linje, kan jeg da si jeg som andreønske ønsker å gå en av luftforsvarets befalsskoler i stedet? eller er jeg stuck i FTBS?

Tusen takk!!

Automatisering kan jeg ikke svare på.

Når det gjelder opptaket tror jeg du er stuck i en av hærens avdelinger dersom du søker FTBS og ikke kommer inn på den. Grunnen til dette er at man på opptaket enten inngår i HBS, SBS, FSES, HV, LKKS, KS, SKSK, LBS, osv sine "opptak" internt på selve opptaket. FTBS ligger som kjent under hærens befalskole.

Slik var i det minste ordningen når jeg selv var inne til opptak.

Havnet man i eksempelvis HBS-delen av opptaket, var det hærens avdelinger man kunne søke seg til.

Lenke til kommentar

Tusen takk!!

Når det gjelder opptaket tror jeg du er stuck i en av hærens avdelinger dersom du søker FTBS og ikke kommer inn på den. Grunnen til dette er at man på opptaket enten inngår i HBS, SBS, FSES, HV, LKKS, KS, SKSK, LBS, osv sine "opptak" internt på selve opptaket. FTBS ligger som kjent under hærens befalskole.

Havnet man i eksempelvis HBS-delen av opptaket, var det hærens avdelinger man kunne søke seg til.

Okei, det ver det jeg trodde, men jeg visse ikke at FTBS ligger under Hærens!.. vil det si jeg kan "gå over" til en av diss som andrevalg? altså sanitet eller noe sånnt? (Er bare redd for at jeg MÅ velge MP eller automatisering om jeg ikke kommer inn på Forvaltning.)

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Tusen takk!!

Okei, det ver det jeg trodde, men jeg visse ikke at FTBS ligger under Hærens!.. vil det si jeg kan "gå over" til en av diss som andrevalg? altså sanitet eller noe sånnt? (Er bare redd for at jeg MÅ velge MP eller automatisering om jeg ikke kommer inn på Forvaltning.)

Tusen takk.

FTBS ble fra og med i år lagt inn under hærens befalskole, ergo, det skal være mulig å komme inn i en annen hæravdeling dersom forvaltning ikke går!

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

Hei,

Siden du har vært litt på nettet og søkt etter info har du skkert vært innom nettsidene til Forsvaret.

Befalsskolene i Forsvaret gjennomfører Felles Opptak og Seleksjon (FOS). I praksis betyr det at alle de forskjellige skolene gjennomfører noenlunde identiske opptak, selv om utdanningen i siste instans er helt forskjellig.

Nettsidene til årets, nå avsluttede, FOS finner du her:

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/fos/Sider/default.aspx

På nettsidene ligger det artikler og info som sikkert kan gi noen svar på generelle spørsmål du måtte ha om selve opptaket.

Du har sikkert vært innom oversikten over de forskjellige utdanningene, men slenger like godt inn lenken til denne:

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/Sider/velg-utdanning.aspx#3

Du kan jo prøve å ringe responssenteret som er omtalt - de burde jo kunne svare på spørsmål; i hvert fall så vet de hvem som kan svare.

Når det gjelder hvor mange som blir tatt opp så varierer det litt fra år til år - avhengig av behovet.

Uansett så kan det være lurt å titte litt på fysiske krav ettersom det gjerne er på dette området at mange faller fra; et tips er å trene spesifikt på de øvelsene du blir testet i. Det ligger noen videoer på FOS sine nettsider som viser teknikken. Kravene er felles og er ikke skole eller linjeavhengig.

I forhold til selve søknaden så tror jeg det er sånn at du setter opp en prioritert liste med skole/ linjevalg. Det betyr at dersom du ikke kommer inn på førstevalget ditt, så konkurrerer du på andrevalget. Det er ingenting i veien for å ha en skole i Hæren på førstevalg, en skole i Luftforsvaret på andre valg og en skole i Sjøforsvaret på tredje valg. Tror uansett du får anledning til å endre på priorieringen din frem mot et eventuelt opptak.

Et tips er å tenke litt gjennom hva du vil gjøre, hvorfor du vil gjøre det og ikke minst - hva har du egentlig lyst til. Da blir det som regel mye enklere å stille de riktige spørsmålene og valgene blir kanskje ikke så vanskelige heller.

Håper det var litt til hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående automatisering og tunge kjøretøy linjene på FTBS er det noe som krever yrkesskole på videregående. Angående miljøet innad på skolen vil jeg si at det er veldig bra. Går selv på toårig linje på FTBS, automatisering (Elektrooptisk våpen). Så klart blir det litt irritasjoner over tid, men det er slik det blir når så mange skal bo så tett på hverandre. Total sett føler jeg at vi har et veldig godt miljø der, ihvertfall så lange jeg har gått der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...