Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rykter og ryktespredning.

JVM91

Anbefalte innlegg

Heisann!

(Usikker på om denne posten er postet på riktig sted, men om det er veldig feil, så får noen flytte den!)

Saken er denne, eg bor i et "lite" tettsted på 5 500 mennesker, der alle kjenner alle.. Eller, vi tror vi kjenner alle.. Problemet er at veldig mange her synes det er morsomt og snakke om andre, spesielt damene, noe som i for seg er helt vanlig. Men, det som ikkje er til og unngå er at disse som driver med dette snakket, alltid skal vri og vende på sannheten. Og når de er gjort, så sier de da selfølgelig dette videre til noen andre igjen, som igjen vrir på sannheten, og så går det videre og videre.

Så, når en da bor på en plass som dette, så er det veldig lett og få feil rykter på seg. Og en blir derfor misslikt av den grunn. Mye av det som går rundt er ting som er veldig missforstått, og noe har rett og slett ikkje et snev av sannhet i seg i det heletatt.

Som dere da kanskje skjønner så har eg ein del rykter gåene om meg, og dette gjør at eg kun sitter igjen med mine virkelig gode venner, de som ikkje bryr seg om ryktene. Men når eg f.eks tar meg en tur på en fest, eller andre begivenheter, så blir det veldig vanskelig og bli kjent med mye folk. For disse tenker da "Å, se der er han som gjorde ditt og datt, der og da", og lignende. Eg synes det er veldig leit at disse menneskene setter ut rykter, og ihvertfall at alle tror på dem, da eg er en person som er veldig glad i og treffe nye mennesker.

Noen her som har samme problem? Noen raske løsnings forslag og komme med?

Er så ille at eg flere ganger har vurdert og flytte herfra, men om en ser bort ifra alle ryktene, så liker eg meg veldig godt her, så er litt synd om eg må det. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå til lokal avisa og be om å få skrive et innlegg om rykter, skriv det du skriver her men omformuler det så det sømmer seg for avis, så kanskje folk begynner å tenke?

En person med integritet og falske rykter på seg vil ikke være redd for å konfrontere ryktene, eller menneskene som plantet disse.

Jeg ser jo at det er en kinki situasjon da, jeg hadde hatt vansker selv for å handle, men det er nok kanskje den beste måten å gjøre det på uten å legge skjul på at det er lett for meg å skrive dette hjemme i sofan.

Endret av Yotta
Lenke til kommentar

gå til lokal avisa og be om å få skrive et innlegg om rykter, skriv det du skriver her men omformuler det så det sømmer seg for avis, så kanskje folk begynner å tenke?

En person med integritet og falske rykter på seg vil ikke være redd for å konfrontere ryktene, eller menneskene som plantet disse.

Jeg ser jo at det er en kinki situasjon da, jeg hadde hatt vansker selv for å handle, men det er nok kanskje den beste måten å gjøre det på uten å legge skjul på at det er lett for meg å skrive dette hjemme i sofan.

Ja, har tenkt på det, da dette gjelder veldig mange andre enn bare meg. Men er liksom ikkje den flinkeste til og formulere meg riktig når det gjelder ting som dette. Og disse som legger ut ryktene er vel heller ikkje mennesker som leser lokalavisa. En annen ting er at det er ikkje bare en person som lager rykter rundt om her, det er faktisk overasskende mange.

Lenke til kommentar

Da er vel nesten den eneste måten å konfrontere alle som åpner kjeften, eller ser rart på deg.. Ikke voldelig eller aggressivt, men på en rolig og sivilisert måte.. Om det ikke funker så ville jeg bare dritt i det, og smilt til de når de stirrer ;)

Lenke til kommentar

Hvis du ender opp med å flytte kan du like godt ha det litt gøy med det først. Moren til en venninne av meg fikk sine venner i bygda til å sette ut rykter om at hun hadde blitt narkoman, lesbisk og gravid og flyktet til Oslo i skam.

Spøk til side skjønner jeg at det er vanskelig å ikke ta slikt alvorlig når man står midt oppe i det hver dag. Men hvis man lar folk slenge ubegrunnet dritt etter deg hele tiden, går det ut over psyken på et eller annet vis før eller senere. Hvis du klarer å takle det eller ha det gøy med det går det vel greit, men hvis ikke vil jeg foreslå at du gjør hva enn som er nødvendig for å fjerne denslags drama fra livet ditt. Flytt om du ikke gidder å forholde deg til slik dritt resten av livet.

Lenke til kommentar

Kopierer en tekst jeg synes var bra:

Slik stopper du sladder, rykter og baksnakking

I antikkens Hellas var Sokrates kjent for å sette kunnskap høyt. En dag traff en bekjent den store filosofen og sa: «Vet du hva jeg nettopp hørte om din venn?"

"Vent litt," svarte Sokrates. "Før du forteller meg noe, ønsker jeg at at du lar det passere gjennom en liten test. Den kalles trippel filter test."

"Trippel filter?"

"Det stemmer," fortsatte Sokrates. "Før du forteller meg noe om min venn, kan det være en god idé å ta et øyeblikk og filtrere det du skal si. Det er derfor jeg kaller det trippel filter test. Det første filteret er sannhet. Har du forsikret deg om at det du skal fortelle meg er sant? "

"Nei," sa mannen, "faktisk har jeg bare hørt om det."

"Greit," sa Sokrates. "Så du vet egentlig ikke om det er sant eller ikke. La oss nå prøve det andre filteret, filteret om godhet. Er det du er i ferd med å fortelle meg om min venn noe bra? "

"Nei, tvert imot ..."

"Så," fortsatte Sokrates, " " du vil fortelle meg noe dårlig om ham, og du er ikke sikker på at det er sant. Du kan fremdeles bestå prøven, fordi det er ett filter igjen: filteret om nytten. Er det du vil fortelle meg om min venn til noen nytte for meg? "

"Nei egentlig ikke ...??"

"Vel," konkluderte Sokrates, "hvis det du vil fortelle meg hverken er sant eller godt eller enda til nyttig, hvorfor fortelle meg det i det hele tatt?"

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...