Gå til innhold

[Løst] Stasjonær PC til 11-12K

Anbefalte innlegg

Hei!

Endelig er tiden inne for at jeg skal kjøpe meg en stasjonær pc! Det har vært tre lange år med en treig laptop som såvidt har fungert det siste året. Har spart opp ca 12 000kr, men er enda ikke sikker på hvor mye jeg kan bruke på pcen når den tiden kommer (jeg skal til utlandet og håper på å få bestillt pc delene når jeg kommer hjem om ca 2 uker).

Jeg har tenkt å kjøpe pc i deler som jeg setter sammen selv, med mindre det lønner seg å ikke gjøre det(?).

Hva pcen skal brukes til - "krav":

•  
  • Gaming: 40% (Håper på en pc som kan klare MW2/MW3, BFBC2, GTAIV osv på fullt og at den takler Battlefield 3/fremtidige spill nokså greit).
  • Videoredigering: 35% (Er svært glad i å redigere alt fra montages til musikkvideoer i Adobe After Effects, Sony Vegas og en sjelden gang i 3D program så det er viktig at pcen klarer dette).
  • Multimedie/multitasking: 15% (Er mye på nett, hører mye på musikk, og er glad i film).
  • Programmering: 10% (Programmerer litt C# i Visual Studios 2010 og kommer til å programmere mer Java seinere).

Hva jeg trenger(+ mine forslag):

•  
  • Skjerm: En som har god kvalitet og responstid til en billig pris, tenkte kanskje en skjerm til rundt 1700kr virker realistisk?
  • Kabinett: Fractal Design R3 for ca 700kr ser svært bra ut.
  • Harddisk: Samsung Spinpoint F3 1 TB til ca 400kr.
  • SSD: Her har jeg ikke peiling på hvilke som er gode i forhold til pris. Jeg tenkte det kunne være praktisk med en liten SSD disk på rundt 100GB til noen spill og OS. Men jeg vil ikke bruke opp alle pengene på en SSD.
  • Prosessor: Intel Core i5 2500K for ca 1500kr er vel et godt kjøp? Eller trenger jeg kraftigere/svakere prosessor til "kravene" mine?
  • Skjermkort: Her vurderte jeg først et GTX 580, men det blir kanskje overkill og sluker hele budsjettet mitt? Jeg vet ikke hvilket jeg burde gå for, men hva med et GTX 560/570 og så heller oppgradere skjermkortet om ett år eller noe sånt?
  • Ram: Jeg vet heller ikke hvilke ram brikker jeg burde gå for og hvor mye. Men jeg tenkte 6GB ville vært nok?
  • Hovedkort: Et som passer til de andre delene jeg går for og har noen USB 2.0 og 3.0 innganger. Går det an å få med WiFi?
  • PSU: Har ikke peiling på hvilken strømforsyning jeg burde gå for.
  • Vifte/CPU kjøler osv: Har ikke tenkt å overklokke noe særlig, så trenger vel ikke noe avansert vannkjølingssystem eller noe sånt :p?
  • OS, Tastatur/mus og høytalere trenger jeg ikke, har det fra før av.

Håper det ikke er noen viktige pc komponenter jeg har glemt nå. Dette er pcen jeg forhåpentligvis kan bruke de tre neste årene uten å måtte oppgradere alt for mye 2 år seinere. Jeg har jo tenkt å oppgradere delene etterhvert som de "går ut på dato", men ja...

Hadde også vært kjekt hvis det var mulig å kjøpe alle komponentene/delene fra samme forhandler slik at jeg sparer penger på frakt, men hvis det er en komponent som er mye billigere en annen plass så kjøper jeg heller den derifra.

Så hvis noen vil ta seg tid til å sette opp et oppsett til meg ut ifra detaljene/kravene osv jeg har oppgitt i emnet så hadde det vært supert! Dette er tiden jeg har ventet lenge på og trenger virkelig hjelp til å sette opp et skikkelig oppsett :)

Takker for svar!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Må si dette var en flott og ryddig tråd, skal svare etter beste evne.

Skjerm: Du får veldig greie 23/24 tommere til rundet 1300 og oppover (se på f.eks. Benq). Vil du ha det lille ekstra vil jeg anbefale Dell U2311H til ca. 2000 spenn.

Kabinett: Godt valg ;)

Harddisk: Også et godt valg.

SSD: Personlig hadde jeg lite gevinst av å ha spill på SSDen, forskjellen var minimalistisk og så godt som ikke merkbar.

Ville heller anbefale og bruk rundt en 1000 lapp på 60gb, som strengt talt er mer enn nok til det som er nødvendig å ha på SSD. Corsair, Ocz og Crucial har en del gode disker.

CPU: Til ditt bruk hadde jeg vurdert å tatt steget opp til i7 2600, ikke misforstå meg feil, 2500k duger absolutt til ditt bruk, men går du opp til 2600 får du topp 2 i ytelse.

Skjermkort: Uten å vite hva skjermløsning du kjører, så er GTX580 overkill til all spilling over 1 skjerm.

GTX 560Ti/570 eller 6950/6970 holder i bøtter og spann. Mtp. på ditt bruksområdet så ville jeg gått for et Nvidia kort pga CUDA.

Minne: Minne er billig, her ville jeg kjøpt minst 8 GB(600-700), du greier nok fint og dra nytte av 16GB også.

Hovedkort: Asus P8P67 Pro vil jeg anbefale, du får nok dessverre ikke et dugende kort med innebygget WiFi.

Strømforsyning: Velg et kvalitetsmerke som Seasonic eller Corsair på minst 650w og med avtagbare kabler(modulær).

Kjøling: har du ikke tenkt å overklokke er det ingen behov for ekstra kjøling, du bør også vurdere hvorvidt du har behov for k-versjonen av de aktuelle CPUene vist du ikke skal overklokke likevel.

Kjøper du noe sånn som dette har du gode oppgraderingsmuligheter i fremtiden, vil ikke tro det blir vits å gjøre noe større endringer (bytting av cpu og hovedkort) før om en 3 års tid.

Lenke til kommentar

Takk for skikkelig svar! :)

Nå ser oppsettet foreløpelig slik ut:

Skjerm: BenQ 24" LCD G2420HD 1.595,-

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl 795,-

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB 440,-

SSD: Corsair SSD Force Series™ GT 60GB 1.129,- eller Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB 1.599,-

Prosessor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 2.450,-

Ram: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB 859,-

Skjermkort: Tenkte et GeForce GTX 560 eller 570, kan noen anbefale et godt et som passer fint med oppsettet?

Hovedkort: Har du en god link til et Asus P8P67 Pro hovedkort IT-henrik :)?

Strømforsyning: Kan noen anbefale en god strømforsyning med 700W+?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Lenke til kommentar

Ok, oppdatert oppsett :new_woot: :

Skjerm: BenQ 24" LCD G2420HD 1.595,-

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl 795,-

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB 440,-

SSD: Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB 1.599,- Går for 120 Gb for sikkerhetsskyld og siden jeg har råd :)

Prosessor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 2.450,- Kommer sikkert til å overclocke seinere, men ikke med det første.

Ram: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8 629,-

Skjermkort: EVGA GeForce GTX 570 HD 1280MB PhysX 2.399,- Btw, hva er CUDA :p?

Hovedkort: ASUS P8Z68-V, Socket-1155 1.189,-

Strømforsyning: Corsair HX 650W PSU 999,- Er 650W nok?

DVD: Lite-On DVD±RW Burner IHAS124-19 199,-

WiFi: Eventuelt D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter 319,- eller TP-LINK TL-WN822N 11n Wireless Adapter 295,-?

Og trenger jeg ramme til ssd'en?

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om Cuda : http://developer.nvidia.com/what-cuda

Cuda er kort og enkelt muligheten for å utnytte GPU til å gjøre CPU arbeid i de programmene som støtter det.

Eller ser alt greit ut, hadde heller gått for Crucial disken 120gb (stabilitet og hastighet), du trenger uansett ikke noe ramme til SSD'en, da du skrur den fast i harddisken buren som følger med kabinettet (utbredt standard).

650w skal holde til et til skjermkort i SLi.

Angående trådløst, så ville jeg valgt TP-Linken av de 2, men jeg har null erfaring med den ene eller den andre.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Har sett at det har vært mye problemer med Corsair Force 3. Jeg har selv akkurat bestilt meg en 120 SSD og valgte Corsair Force GT da det hvertfall virker som den er mindre rammet av firmwareproblemer enn for eksempel Corsair Force 3 og OCZ Vertex 3.

Ville også absolutt lagt med en tredjeparts prosessorkjøler for bedre temperaturer og mindre støy. Noctua lager veldig gode kjølere. Husk å sjekke kompabilitet med hovedkort (hvert produkt hos Noctua har en kompabilitetsoversikt) og at du har god nok plass i kabinettet.

http://www.prisjakt.no/category.php?k=369#rparams=l=s73057745

Om kabinettet:

Supports graphic card lengths up to circa 290mm and CPU coolers with height of maximum circa 165mm

Og trenger jeg ramme til ssd'en?

Ser ikke slik ut, men for sikkerhets skyld kan du sjekke om ramme følger med sammen med SSD'en du kjøper. Vet det hvertfall følger med til Force GT.

8x 3,5 inch HDD trays, compatible with SSD!
Endret av jenskristian
Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet fram til at jeg kjøper alt fra DustinHome ettersom de har (nesten) alle de samme komponentene som i oppsettet mitt til en billigere pris og så har jeg hørt mye bra om leveringstiden deres osv. Jeg går også for den Samsung SyncMaster P2770FH skjermen :)

Hadde det vært sprøtt å kjøpe denne skjermen istedet?
ser at denne er en god skjerm, men denne har ikke da hdmi om du så hadde ønsket det, når jeg byttet VGA til dvi så merket jeg stor forskjell på skjermen min, alt blei så mye klarere :)

Det står at skjermen har HDMI, VGA og DVI-I, er ikke det alle de tre vanligste skjermkontaktene?

Hei! Har du endret noe mer på oppsettet, eller bestilt? Jeg er ute etter lignende oppsett til lignende bruk som deg. :)

Oppsettet ser slik ut på Dustin Home akkurat nå:

Skjerm: SAMSUNG SYNCMASTER P2770FH 27" 2 390 kr

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl 699 kr

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB 409 kr

SSD: CORSAIR FORCE 2.5" 60GB SSD MLC 999 kr

Prosessor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 2 249 kr

Ram: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 579 kr

Skjermkort: ?

Hovedkort: ASUS P8Z68-V LE Z68 S-1155 ATX 1 059 kr

Strømforsyning: Corsair HX 650W PSU 919 kr

DVD: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE BULK SVART 169 kr

Totalprisen blir 9 620,00 kr inkl. moms. Dvs at jeg har ca 2500kr til et skjermkort. Og siden jeg ikke fant det EVGA GTX 570 kortet på DustinHome så lurer jeg på hvilke av de skjermkortene som finnes på DustinHome dere anbefaler :) Hadde f.eks dette vært noe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skjermene kommer som regel med kun en kabel, og da ofte den kjippeste (VGA).

Ellers er det skjermkort helt topp, utenom at det tar 3 slotter og ikke konvensjonelle 2.

Det gjør ikke så mye ettersom du har valgt et hovedkort som ikke har så veldig god støtte for SLI (LE-versjon).

Tilslutt vil jeg anbefale og finne en dvd-brenner med sata og ikke IDE, slipper du den der feite gråe kabelen i kabinettet =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser på Dustin at du kan få Corsair HX750 for 999,-. :)

100W ekstra for 80,-.

Da har de satt ned prisen, 100W ekstra for 80,- er god valuta :-)

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe/bestille pcen nå, men er ikke 18 og foreldrene mine vil ikke betale... Har pengene i kontanter, er det noen mulighet for meg å bestille pcen på dustinhome uten nettbank? Har også spurt om andre som er 18 vil betale for meg, men uten å lykkes i det :(

Edit: Ser det går an å betale via faktura, er det mulig for meg?

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...