Gå til innhold

BK: Jumping salmon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ville kuttet 5% til høyre og 15 til 20 % til venstre, ellers er det godt jobba :)

Takker for innspill skal gi det et forsøk, men i og med at jeg pleier beholde formatet på bildene mine så må jeg se om det lar seg gjøre. Skjønner hva du mener for jeg liker også at motivet utgjør så mye av bildet som mulig

Kult bilde, laksen ser skikkelig klar og fin ut. Dette er inspirerende, kanskje jeg skal ta meg en tur i elva jeg også. Har ikke vært å testa i år.

Det synes jeg så absolutt du skal gjøre. Vet ikke hvordan hastighet osv er i fossen din, men ut fra erfaringene mine i fjor fant jeg at jeg burde opp i 1/1600 for å fryse selv de raskeste og ved å holde meg til det i år har jeg mye større prosent med vellykkede bilder. Du kommer unna med mindre, men da har jeg erfart at noen av de med størst fart får noe bevegelsesuskarphet.

Syns dette er veldig bra. Skarpt og fint på fisken. Godt komponert. Liker at det er så mye omgivelser med.

Takker, Ulla. I og med at jeg kjenner fossen og de spesielle bergene der synes jeg en del av de liksom må med, men er også åpen for at andre har andre synspunkter.

Dette er så bra, at jeg først trodde dette var en montasje, hvor du hadde limt inn laksen :)

Ikke ta det som en fornærmelse - det er tvert imot en annerkjennelse og et bevis på at dette er bra.

Liker det jeg ser :)

Takk takk! Skulle jeg montert hadde jeg jo tatt en helblank junilaks ;-) Har jo godt med bilder av det som skulle kunne la seg bruke som grunnlag, men jeg foretrekker tid bak kamera fremfor foran skjermen. I tillegg synes jeg tilfredstillesen er uendelig mye større ved åp lykkes med et foto fremfor å lykkes med en montasje. Men skjønner hva du tenker på, jeg tenkte faktisk for meg selv at denne nesten så innklippet ut. Er jo rimelig strak positur på den!

Heldigvis husket jeg mye av det jeg lærte under mine første bilder av denne typen i fjor og fikk derfor vesentlig større utbytte i år. Har et håp om flere turer hvor det blir prioritert å komme enda nærmere. Det fordrer smalere bildevinkel, og vesentlig kjappere reaksjon, men når man først treffer tror jeg det vil være verdt det!

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar

Så nå er det sutt på fiskestang/fluestang når man fisker laks..hagla holder;)

Godt treff på dette.Godt gjort å få så mange detaljer med på Laksen;)

Næ, blir evt å bytte fiskestang med fotoapparat - er sterkt vanedannende det her - skikkelig glede hver gang det blir et blinkskudd. Blir litt som med dråpefotografering, bortsett fra at du aldri vet når dråpene kommer!

Et rått og flott bilde, med andre ord kanonbra! ;)

Canon-bra, mener du sikkert ;-) HEhehe - Takk skal du ha, Karl-Ivar

Knallbra! Imponert over hva du har fått til her. Synes kompet sitter meget bra, og den flotte laksen i meget godt fokus. :)

Takk, Morten! Ikke alle bildene som sitter like bra, men dette er jeg godt fornøyd med. Ting skjer så utrolig fort at jeg ikke kan stole på autofokusen. Og i og med at jeg vil ha lukkertider på opp mot 1/1600 så gir det ikke akkurat rom for å strupe igjen blenderen noe særlig. Dette medfører igjen ikke særlig stor dybde så jeg må forhåndssette fokus på et punkt der jeg antar flest mulig laks kommer. Dermed sier det seg selv at noen av de som kommer nærmere eller lengre unna fort kommer ut av fokus. Og så velger jeg å overeksponere et helt trinn med utgangspunkt i prøvebilde av vannmassene - da blir de lyse nok og akkurat i grenseland til utbrent, men det blir for mørkt å stole på autoen på lysmåling.

Levende og fint bilde,likte godt komp og farger/tonen i bilde.

Takker så meget, ja er også fornøyd med fargene på de noe spsielle bergne, de gjør seg godt som bakgrunn. Lite pastellfarger i naturen her kan man si ;-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...