Gå til innhold

1080i vs 720p

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å se forskjell når begge har like stor bit rare.

1080i er vel interlaced hvor det er 50 halve bilder istedenfor 25 hele bilder som er i progressive?

Husker jeg lærte om dette for en stund siden, stusset alltid over poenget med interlaced, når progressive.

Med mindre det skulle vise seg at 1080i er bedre 720P.

Enkelte tver har jo kun støtte opp til 1080i.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig et veldig godt spørsmål, fordi det er ikke alltid at man kan tro at det som er 720p virkelig er 720p. Tar man f.eks et typisk HD-signal over TV-nett, så sendes det typisk i 1080i, og selv om det skulle sendes i f.eks 720p, så betyr det ikke at det aldri har vært 1080i. 1080i er et veldig vanlig overføringsformat fordi det har samme stillbildekvalitet som 1080p, bare halvparten av bitraten. Setter man dekoderen på 720p, så vil man i praksis ende opp med 720i.. noe som betyr at 1080i ville vært betydelig bedre (man har de samme interlaced-problemene , fordi det er kodet inn i et progressivt signal, bare at man har lavere oppløsning i tillegg.. men TVen vil tro det er 720p, fordi signalet er 720p). Skal man kunne sammenligne dette må man være sikker på at innholdet man bruker faktisk alltid har vært progressivt under overføring, f.eks fra en Blueray-disk.

Lenke til kommentar

Selv mener jeg at 1080i burde dø ut.

Dog: Jeg er noe biasert fordi jeg har sett 568i i aksjon, der hvor det nesten er innlysende at det er "noe galt" over hele animasjonene. 568i vs 568p er ikke engang en debatt.

På en annen side så er interlaced bilder veldig nice vis man ser etter forandringer mellom bilder. Eller vis man får stor nok framerate. 1080i på 150hz tror jeg hadde fungert utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...