Gå til innhold

Veien til 90 kg

Anbefalte innlegg

ei! Jeg er 18 år, veier ca. 82 kg og er rundt 179 høy.

Jeg har trent useriøst i et halvår (2 år siden) og ble ikke noe veldig mye større/sterkere av det, og i fjor bodde jeg i usa og spilte hockey, football og drev med MMA, så kom meg mye mer i form og ble en del sterkere, men løfta ikke mye vekter.

Nå har jeg akkurat startet med RYP og er i uke 4 av programmet av 6 eller 7 uker.

Jeg spiser en del, for å legge på mest mulig muskler og prøver å spise masse proteiner! (tar shakes i tillegg til kosten)

Jeg er IKKE feit, men jeg er ikke ripped.

Skal inn i militæret neste år (etter skoleåret) og har allerede startet å trene.

Nå tar jeg vel litt over 80 i benk, hvor mye jeg markløfter eller tar i knebøy er jeg ikke sikker på men har ganske kraftig benbygning så regner med at jeg i hvertfall tar 120 i mark og ca. samme i bøy vil jeg tro i og med at jeg har pumpa med over 100 i bøy før.

Tror du/dere jeg kunne kommet meg opp på 90 kg uten å være feit til neste år? Noen program jeg skulle sett etter for økningen etter RYP ? vil bli mye sterkere og såklart, men vil ha mye mer muskelmasse! Mtp jeg trenger det for sport jeg driver med, og vil bli generelt større og sterkere.

Noe jeg burde lagt inn i kosten (noe tilskudd) kanskje?

Hadde vært fint om jeg hadde fått noen svar her... Vet det tar tid å bygge muskler, men jøsses som folk vokser på et år med riktig program!!! Har allerede blitt betraktlig større på året i usa allerede.

Har slitt med betennelser i underarmene også som er vekke nå, som jeg trener opp, så kan ikke curle tungt eller noe.. Bare tung hammercurl i såfall.

Har hørt 5x5 trening er bra? Noen bra programmer her? Eller er det noe annet folk ville anbefalt?

http://www.youtube.com/watch?v=gDYxZ8_pn0M&feature=related

Endret av beastieboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste først: Når du allerede tar 80 i benk og en hel del i bøy tror jeg 5x5 er for mye for deg. 5x5 er et stort volum som passer godt for ferske nybegynnere, men du vil nok ikke kunne øke lenge på det. Mark Rippetoes Starting Strength 3x5 høres mer rimelig ut, det vil du kunne øke på i ganske lang tid. Curls og sånt er i og for seg ikke veldig hensiktsmessig. Det kan ha sin plass etterhvert, men det er en litt for isolert øvelse hvis du bestemmer deg for å følge et helkroppsprogram.

Når det gjelder vektøkning: Hvis du holder en stabil vekt nå og ønsker å gå ganske gradvis opp i vekt, vil jeg foreslå at du legger til en liter melk i kostholdet ditt. Sunt, billig og mer effektivt enn steroider. ;) Hvis du allerede går opp i vekt med det du spiser nå, ser jeg ingen grunn til å legge til noe. Ta tran hvis du ikke allerede gjør det.

Lenke til kommentar

Ahaaa takk :D Må bare legge til at jeg drikker melk som tørstedrikke ofte ;p kan gå MER enn en liter også, hehe.

Tar omega 3, zink, v12 og proteinpulver. Skal sjekke ut rippetoes jeg :)

Ønsker ikke å bli feit btw! Legge på mest mulig muskelmasse, men trenger litt fett siden det brennes med en gang jeg starter i militæret. Det har jeg allerede ;) hehe.

EDIT:

Har nå lest litt og programmet ser veldig bra ut! Folk som har lagt på 7.5 kg på et par mnd osv.. det er bra!

Men da vil jeg spørre; hvordan regner jeg med vekt å starte med? Driver allerede med 4x8 og vet ca. hva jeg KUNNE startet med men er det en mal? f.eks. start med 70 % elns? For jeg har ikke lyst til å stagnere fort..

Endret av beastieboy
Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at du kan begynne med vekten du tar nå. Du går jo ned i antall repetisjoner og i antall sett. Når/hvis det er snakk om øvelser du ikke har tatt før anbefales det at du begynner med bare stangen, slik at du får inn en god teknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...