hkl Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Hei. Finnes det en oversiktsside over erstatninger som er utbetalt de seneste årene til privatpersoner etter tabbe begått av sykehus? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Til privatpersoner vet jeg ikke men du kan finne litt statistikk ved å se på NPE sine hjemmesider. Klikk på Statistikk-linken deres og du vil få fram litt informasjon. Antall mottatte saker per år Antall mottatte saker fordelt på behandlingssted/type sak Medhold/avslag per år Medhold/avslag fordelt på behandlingssted/type sak Medhold/avslag fordelt på medisinsk område Utbetalinger per år Utbetalinger fordelt på behandlingssted/type sak Utbetalinger fordelt på medisinsk område De kunne ha fått en overhaling av hjemmesidene sine forresten,hele greia er gjort med iframes og javascripts *grøsse* Endret 25. juli 2011 av b-real 1 Lenke til kommentar
hkl Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 Ok, vært innom. En jeg kjenner som påstår han har fått millionerstatning etter at Ullevål påførte han noen liter blodtap i fjord. Han lå kun på sykehuset i 1 dag, og fikk ingen varige men. Sliter med å tro på han. Har erfaring med jus og henger ikke helt på grep... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Høres nok ut som en skrytehistorie. Har selv prøvd å vært igjennom NPE sin mølle for feilbehandling og for erstatning men fikk ikke medhold i det hele tatt. Sakset ifra deres hjemmesider: Hvor mye får jeg utbetalt i erstatning?Publisert: 22.06.2004 / Oppdatert: 11.02.2011 Norsk pasientskadeerstatning dekker først og fremst ditt økonomiske tap som følge av behandlingsskaden. Du kan ikke få erstatning for "tort og svie". Dersom du får medhold i ditt krav om erstatning, skal erstatningen beregnes etter lov om skadeerstatning. Først og fremst har du krav på å få dekket direkte tap eller utgifter du har fått som følge av skaden. Har du blitt arbeidsufør som følge av skaden vil tapt inntekt dekkes, i tillegg til dekning av nødvendige og rimelige utgifter. Det er viktig at du tar vare på aktuelle kvitteringer. Hvis du har fått en varig og betydelig skade, det vil si over 15 % medisinsk invaliditet, kan du ha rett til menerstatning. Menerstatning er ment å være en økonomisk kompensasjon for den tapte livsutfoldelsen som skyldes skaden. Sammen med medholdsvedtaket gir NPE veiledning om hvordan man skal gå fram for å finne riktig erstatning. Beregning av erstatningen er helt individuell. Man kan altså ikke angi noe generelt nivå for hvor stor erstatning en bestemt skade gir. Hvis skaden ikke har ført til et økonomisk tap på minst 5.000 kroner, omfattes saken ikke av reglene for NPE. Et eventuelt krav kan du i så fall rette direkte til behandlingsstedet. Ønsker du å klage på forhold ved behandlingen, men ikke har fått noen skade som kan erstattes, kan rette adressat være behandlingsstedet, Pasientombudet eller Helsetilsynet. Lenke til kommentar
hkl Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Mhm, det jeg også har erfart etter å ha lest om erstatning via studier. I følge han "truet de med å saksøke sykehuset", så de sa at ok, da dropper vi rettssak og utbetaler deg penger sånn at vi slipper det. Vil vel uansett ta lang tid å behandle en sånn sak, og leser jo om folk som blir satt ut av yrkeslivet(feks de artiklene i VG), uten at de får mer enn noen millioner. Ikke sånn at de bare gir deg penger om du får de til å skjelve i buksene. ^^ Takk for tips Endret 25. juli 2011 av hkl Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Går ikke gjennom sykehus dette, det går igjennom Norsk pasientskade. Det lar seg ikke gjøre å saksøke ett sykehus sivilrettslig slik du beskriver det. Man kan således ikke rette en pasientskadeerstatningskrav direkte mot ett sykehus. Bortsett fra: Hvis skaden ikke har ført til et økonomisk tap på minst 5.000 kroner, omfattes saken ikke av reglene for NPE. Et eventuelt krav kan du i så fall rette direkte til behandlingsstedet. NPE krever dokumentasjon på alt også, utgifter, tap av inntekt osv. De krever også uttalelsr fra spesialister, fastlege, og bruker ett bredt knippe av egne spesialister hvor de innhenter uttalelser og vurderinger. Under visse omstendigheter kan de godta stipulerte beløp, hvis man ikke har alle kvitteringer, men da bør kravene være meget sannsynlige og kunne dokumenteres på andre måter. Dette vet jeg da jeg har vært gjennom helle mølla til MPE og fikk utbetalt erstatning for ca året siden. Endret 26. juli 2011 av Vårbris Lenke til kommentar
hkl Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 Bortsett fra: Hvis skaden ikke har ført til et økonomisk tap på minst 5.000 kroner, omfattes saken ikke av reglene for NPE. Et eventuelt krav kan du i så fall rette direkte til behandlingsstedet. Du sier altså at dersom skaden er under 5000kr så kan man saksøke sykehuset uten å benytte seg av NPE? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Bortsett fra: Hvis skaden ikke har ført til et økonomisk tap på minst 5.000 kroner, omfattes saken ikke av reglene for NPE. Et eventuelt krav kan du i så fall rette direkte til behandlingsstedet. Du sier altså at dersom skaden er under 5000kr så kan man saksøke sykehuset uten å benytte seg av NPE? Ja høyst sannsynlig, men da må man sannsynliggjøre skaden. Dette med ekspertuttalelser, som vil bli gått igjennom av eksperter fra sykehuset. Dette må en innhente selv eller via hjelp fra advokat. Er det åpenbare mangler ved en påstand, vil neppe en advokat ta saken. Dette koster tid og penger, og hvor langt man vil gå for 5000,- kr Taper man, sitter man igjen både med egne utgifter og sykehusets utgifter til advokat, rettsak osv. I kontakt med NPE kan man også få opprettet egen advokat, NPE betaler regningen utfra hva som er "rimelig forventet". NPE var så sene i min sak at jeg tok kontakt med advokat. Ble da mere fart i saken, bla fikk jeg utbetalt ett beløp som forskudd. Min advokat kostet NPE ca 64000,- kr Jeg selv betalt denne advokat videre ca 2500,- kr av egen lomme, men da hadde han greid å fått økt erstatningsbeløpet med nær 90.000,- kr Så jeg "tjente" over 80.000,- på dette allikevel. Nå gikk jeg ikke til retten, vi ble enige - jeg og NPE gjennom min advokat. Hadde jeg gått til sak, kunne jeg av egne utregninger hatt ca 600.000,- til 800.000,- kr mere i utbetaling. Men dette med en rettsak, og angående min sak var så usikker, at jeg hadde ingen sikkerhet for ett eventuelt medhold i en rettsak. Kunne ende med tap, og jeg hadde måttet betale både min egen og NPE utgifter vedrørende rettsak. Derfor gikk jeg ikke til rettsak, mye også fordi jeg fikk betydelig mye mere i erstatning enn hva jeg på forhånd hadde forventet. Endret 27. juli 2011 av Vårbris Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Ok, vært innom. En jeg kjenner som påstår han har fått millionerstatning etter at Ullevål påførte han noen liter blodtap i fjord. Han lå kun på sykehuset i 1 dag, og fikk ingen varige men. Sliter med å tro på han. Har erfaring med jus og henger ikke helt på grep... Det henger ikke på greip i det hele. Du skal normalt få erstatning for ditt økonomiske tap. En millionerstatning for blodtap høres vell mye ut, spesielt siden han ikke har noen varige mén. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 [...]Det henger ikke på greip i det hele. Du skal normalt få erstatning for ditt økonomiske tap. En millionerstatning for blodtap høres vell mye ut, spesielt siden han ikke har noen varige mén. Det spørs litt hvor lenge dette er siden, den gangen norske sykehus ikke testet blodgivere for HIV/AIDS var de noen kjipe og totalt unødvendig tilfeller av smitte. I noen av de sakene ble løsningen "en koffert med tusenlapper", så ikke heeelt utenkelig at tabber har blitt løst på den måten igjen. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Men det gjaldt et helt annet tilfelle. Hvis det bare var blodtap, så er det minimal skade skjedd og du vil derfor ikke få millionerstatning. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Nei høres noe uvirkelig ut. Som jeg sier skal eksterne ekspert/spesialistuttalelser legges til grunn, og så vurderes dette av sykehusets spesialister hvis man retter kravet dit. Rettes kravet mot NPE bruker de egne spesialister. Man får erstatning som inntektstap, påførte utgifter under behandling etter sykehusopphold og fremtidige inntekstap. Dertil kommer renter av dette hvis det går tid frem til utbetaling. Fremtidige inntekstap er hvis han ble ufør av en eller annen grad. NPE har gradert dette, alt etter hvor på kroppen det er. Jeg var til vurdering hos St.Olavs hospital i Trondheim for en ekstern spesialistvurdering hos en spesialist på området. Fikk vurderinger 2 X 20% og 2 x 10% mènvurdering som samlet ga 60% mènvurdering eller tapt funksjonsevne. Dette ble omgjort igjen via spesielle skjemaer til 50% mèn vurdering hos NPE. Erstatning for tap av funksjonsevne er/var skattefri. Erstatning for tapt inntekt, i tid som har gått og fremtidig var skattepliktig, man regulerte også fremtidig inntekt. Får ikke for tapt inntekt det første året man er helt utenfor arbeidslivet grunnet sykdom hvis man har rett til sykepenger, fordi sykepenger erstatter lønnen. Må man til sosialkontoret, eller får ett eller annet bidrag fra NAV så vil man få utbetalt mellomliggende. Hos meg ble inntekt regnet ut fra gjennomsnittet fra de 3 siste åra jeg var i arbeide, før jeg havnet på sykehus. Slikt som blodtap høres meget suspekt og lite trolig ut. Alle som er innlagt på sykehus vedrørende store operasjoner vil ha ett vist blodtap, dette vil fort erstattes igjen via kroppens egne funksjoner. Blodtap, kvalme, svimmelhet, søvnløshet, uro og angst i normal og forventet størrelse er noe som hører til større inngrep på ett sykehus og kan ikke gies erstatning for. Sykehus gir ikke ut kofferter med tusenlapper, smitte av HIV er noe helt annet enn blodtap. Tror desverre denne vennen din har er en smule fantasifull. Er han smittet med HIV så ville dette ha skjedd på helt andre måter, og ikke gjennom utbetalinger med tusenlapper i en koffert. Du skrev jo selv sitat: hkl Ok, vært innom. En jeg kjenner som påstår han har fått millionerstatning etter at Ullevål påførte han noen liter blodtap i fjord. Han lå kun på sykehuset i 1 dag, og fikk ingen varige men. Sliter med å tro på han. Har erfaring med jus og henger ikke helt på grep... Her skriver du visserlig i fjor - ikke for lenge siden som du skriver senere i ett innlegg. Du skriver også at han lå inne en dag og ikke fikk varige mèn. Senere skriver du i ett innlegg at han ble smittet med HIV Du fremstiller dette på to helt forskjellige grunnlag. Innlagt i fjor kontra det skjedde for lenge siden. Innlagt kun en dag med blodtap uten varige mèn kontra HIV smitte. Dette henger ikke på greip, hvis du skjønner hva jeg mener? Endret 28. juli 2011 av Vårbris Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Det var ikke TS som nevnte HIV/AIDS. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Det var ikke TS som nevnte HIV/AIDS. Det var ett eksempel på at sykehus/helsevesenet har betalt seg ut av tabber før, og at det ikke alltid skjer gjennom NPE... Forlik, pleier man å kalle sånnt. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 For all del, det skjer. Men ikke ved et mindre blodtap når man er ute av sykehuset dagen etterpå. Innlegget var myntet på Vårbris, som mente det ikke var sammenheng i det TS sier. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Det var ikke TS som nevnte HIV/AIDS. Nei det stemmer - beklager til trådstarter, var en annen som hadde lest innlegg og ikke minst hvem som hadde innlegg like dårlig som meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå