Gå til innhold

Hvordan forholder dere dere til de som er enige i tankene til Anders B Breivik?

Anbefalte innlegg

Hvordan forholder dere dere til de som er enige i mye av det Anders B Breivik tenker i forhold til sosialisme og Islam/flerkulturelt samfunn, men som (selvsagt) ikke vurderer å gjøre voldelige fremstøt for å fremme sine tanker?

Blir slike meninger sett på som "semi-terrorister" etter dette i Norge?

(edit: Fjernet "noe" fra første setning, beholdt kun "mye", pga riktig poengtering om vag formulering)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'Noe' av de samme tankene er ganske enkelt et annet politisk syn.

Enkelte av norges partier har tidligere hatt noe av det samme.

Siden du spesifiserer såpass vagt velger jeg å si at dette er uproblematisk og en naturlig del av et folk med forskjellige meninger.

Lenke til kommentar

Jeg vil fortsatt finne mange av disse meningene idiotiske, avskyelige og tidvis kan jeg til og med ønske at de ikke tenkes. At de rett og slett ikke eksisterer.

Men vi er et fritt land, og skal være et fritt land, og med det i ånd vil jeg forsvare deres rett til å mene det. Jeg vil også fordømme de som forsøker å koble tragedien til andre som har lignende meninger.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle skal jo ha rett til å ha sin mening. Det er et faktum at mange ser på "de andre", altså alle som er eller ser annerledes ut enn dem selv, som fiender. Jeg tror at dette er på grunn av frykt. Vi er redde for forandring og for det ukjente. Slik har det alltid vært, og slik tror jeg det vil fortsette å være.

En annen viktig grunn er jo selvfølgelig at mange utlendinger har skapt problemer i Norge. For eksempel er mye (er ikke oppdatert på nøyaktige tall) av kriminaliteten i Norge og Europa generelt forårsaket av innvandrere. Anders Breivik er en person med et veldig patriotisk og høyreekstremistisk syn, og han er villig til å gå langt for å kjempe for sin sak.

Men for å svare på det faktiske spørsmålet, så forholder jeg meg rolig til de du nevner i innlegget ditt. Så lenge personen jeg debatterer med oppfører seg seriøst og holder seg unna poengløse kommentarer som "jævla muslimer" og lignende, kan jeg debattere med hvem som helst. Som nevnt tidligere, så har alle rett til å ha sin egen mening, og vi må respektere den retten, uansett hvem og hva det er snakk om. Dette gjelder selvfølgelig ikke når det blir snakk om terrorisme på denne måten, men jeg tviler på at noe slik vil skje igjen i Norge på veldig lang tid. Håper jeg klarte å svare fornuftig på spørsmålet ditt, til tross for at det begynner å bli sent på kvelden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne svært gjerne like å høre hva mennesker som deler (mange) av hans meninger tenker. Manifestet hans er proppfullt av bastante og udokumenterte påstander. Hvilken målgruppe har han siktet seg inn på her, egentlig? Idioter som ikke klarer å være kritiske til det de leser? Det blir liksom for tåpelig å fiendtliggjøre muslimer og si at de er ute etter å kolonisere Europa.

Lenke til kommentar

Anders Breivik er det motsatte av patriotisk.

Men jeg mener at alle burde få mene de vil, men vi lever i et demokratisk land, vi endrer landet gjennom valg, ikke terrorisme.

Hadde Anders virkelig vært patriotisk, altså etter definisjon elske sitt land, så hadde han brukt sin stemme til å velge, ikke prøve å tvinge sine meninger på andre ved bruk av terrorisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Anders Breivik er det motsatte av patriotisk.

Men jeg mener at alle burde få mene de vil, men vi lever i et demokratisk land, vi endrer landet gjennom valg, ikke terrorisme.

Hadde Anders virkelig vært patriotisk, altså etter definisjon elske sitt land, så hadde han brukt sin stemme til å velge, ikke prøve å tvinge sine meninger på andre ved bruk av terrorisme.

Nei, det er feil. Han er patriotisk, bare litt smågal :p Han har sagt at det han gjorde var nødvendig for å beskytte Norge mot innvandrere den islamske kulturen som snart vil dominere hele Europa. Jeg anbefaler deg å se den videoen ovenfor. Den var veldig interessant.

Lenke til kommentar

De som har lignende eller like meninger som ABB, er mennesker med sitt politiske syn, så lenge vedkommende forstår at vold aldri erløsningen, så behandler jeg dem med respekt og ønsker å invitere dem til debatt, hvis det ønskes.

Det er slik det burde være, sensur og forsøk på å holde meninger stengt ute er ikke løsningen.

Hvis de har syke og forvridde meninger, kan vi sikkert lett overbevise dem om noe annet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det er feil. Han er patriotisk, bare litt smågal :p Han har sagt at det han gjorde var nødvendig for å beskytte Norge mot innvandrere den islamske kulturen som snart vil dominere hele Europa. Jeg anbefaler deg å se den videoen ovenfor. Den var veldig interessant.

Den videoen forklarer veldig godt hans holdninger, men ikke hans handlinger..

Bare så det er nevnt..

men som det ble sagt i en annen tråd her.. det er et faktum at norges "etniske norske" befolkning har gått fra 100% til rett under 80% på en generasjon uten at dette er blitt besluttet ved en folkeavstemning...

Det er klart at "vår" andel vil minke ytterligere i løpet av 1-2 generasjoner til... Og det er noe mange ikke er så enig i at er en positiv ting...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Den videoen forklarer veldig godt hans holdninger, men ikke hans handlinger..

Bare så det er nevnt..

men som det ble sagt i en annen tråd her.. det er et faktum at norges "etniske norske" befolkning har gått fra 100% til rett under 80% på en generasjon uten at dette er blitt besluttet ved en folkeavstemning...

Det er klart at "vår" andel vil minke ytterligere i løpet av 1-2 generasjoner til... Og det er noe mange ikke er så enig i at er en positiv ting...

Det er sant, men det fikk meg til å forstå Breiviks begrunnelse bedre og hvordan en mann faktisk kan gjøre noe slik.

Ja, jeg fikk høre noen veldig skremmende tall da jeg hadde om befolkningslære på skolen i fjor. Men jeg skjønner ikke hva som er problemet med et flerkulturelt samfunn. Vi må stoppe å være så redde for alt det ukjente. Vi er alle mennesker, uansett hudfarge og religion!

Lenke til kommentar

Det er sant, men det fikk meg til å forstå Breiviks begrunnelse bedre og hvordan en mann faktisk kan gjøre noe slik.

De som rent ideologisk står han nærmest skjønner like lite som alle andre hvordan han kunne gjøre det han gjorde...

det er så forferdelig ille at få klarer å finne de rette ordene for å beskrive det...

Det finnes ingen ting i hele verden som kan begrunne en slik handling... Forklare motiv, ja, begrunne handling , helt klart nei..

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at det den opprinnelige tanken om en nasjon som "et folk med samme kultur og språk" er på god vei til å dø ut.

Derfor så er det og forståelig at mange forsatt er nasjonalister under den samme definisjonen, og derfor stiller seg kritiske til hvordan ting utvikler seg.

Nasjonens fall (som definert ovenfor) er derimot uungåelig da den vestlige verden i dag kjører omtrent samme politikk, så her hjelper det ikke med hverken bomber eller stemmerett.

Vi er nok mer tjent med tilvenning og utvikling derigjennom.

[edit: endret noen ord.]

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Synes denne forklarer en god del...

Bør ses av alle som absolutt ikke forstår ABB`s syn på saker og ting...

Skjønner ikke den der helt jeg, men jeg følger ikke med så mye på politikk.

Men, ifølge den videoen der så er vi 100% avhengige av at de immigrerer til Norge, ellers vil Norge kollapse, så hvorfor er de så redde at det kommer så mange muslimer her? Å ha flere muslimer i Norge enn kristne/ateister kan da ikke være verre enn at Norge går under. Er de redde for at plutselig så blir alle Muslimer om til terrorister for så å utslette oss?

Lenke til kommentar

Den 'Muslim Demographics' videoen har blitt motbevist for lenge siden. (link). Forøvrig ganske illustrerende for det jeg kom inn i tråden for å skrive, nemlig at fokuset fremover ikke bør være å kneble den islamofobien som de facto eksisterer i samfunnet, men heller å aktivt argumentere mot de virkelighetsfjerne konspirasjonsteoriene som blant annet den videoen representerer.

Endret av bögfisk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men, ifølge den videoen der så er vi 100% avhengige av at de immigrerer til Norge, ellers vil Norge kollapse

Arbeidsinnvandring argumentet er veldig kortsiktig og blir ofte sammenlignet med alkoholisme...

"så lenge man hele tiden drikker jevnt og trutt, og eventuelt øker inntaket så blir man ikke syk, men på et eller annet tidspunkt vil korthuset kollapse uansett"

Kortsiktig har man "løst" et problem, men lenger borti veien ligger det en grøft som man da lar blir større og større...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

... Er de redde for at plutselig så blir alle Muslimer om til terrorister for så å utslette oss?

Jeg vil tro at det er litt dypere enn som så, og som jeg nevnte i inlegget ovenfor så er det tydelig at den gamle nasjonalistiske ånden har en finger med i spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...