Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Pajero, røverkjøp?

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud å kjøpe en Mitsubishi Pajero 4x4 lang utgave turbo diesel, siden eieren (gammel mann) nylig er død. Vet ikke årsmodell, men ganske sikker på at den er over 90 hvertfall. Den er gått ca 120.000 km!!! Er heller ingenting feil med bilen så vidt jeg vet! Den har stått tørt i garasje og gamlingen brukte bare bilen til og fra butikken.

De skulle ha 65.000 kr og får muligens prutet den ned litt siden arvingene ville bli kvitt bilen.

Har vært på autodb og sett og der ligger det Pajeroer som er gått nærmere 300.000++ som ligger på rundt 50.000 kr ++

Bør jeg kjøpe bilen? Hva kan jeg få for den om jeg selger den?

Sitter med en følelse av at arvingene ikke aner at de sitter på en gullgruve. Pajero er veldig populære biler som ligger i høye prisklasser. Tror jeg kan gjøre et kupp her, hva tror dere?

Endret av Olgadolga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns du skal unngå å kjøpe den med mindre en lang 4x4 pajero faktisk er bilen for deg. Det er sikkert mange strøkne gamle opeler f.eks rundt omkring uten at det interesserer meg noe særlig.

Om Pajeroen er uten rust og ingen feil, så vil jeg få solgt Pajeroen videre for sikkert over 100.000 kr!.. Det vil si jeg går ekstremt mye i pluss når jeg selger den, hvis det viser seg jeg ikke vil ha den likevell.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det Festen sier og understreker at bilen er gammel. Husker faderen hadde en sånn når jeg var liten. da var bilen ny og stas. Nå er det blitt en gammel bil og blir dessverre ikke nyere. Snakker av egen erfaring. Dessuten bruker den litt drivstoff. + er at de er god å kjøre. Mykere i fjæringen en Patrol. (Men Partol har sekser og ruster enda mer! ) Dersom det er den korte typen, så hadde jeg styrt unna. Dersom den har plast-hjulbuer, så skru de av og stopp rusten bak. '

-Bilen har vell 90 hk dieselmotor. Med ettermontert intercooler og litt tirksing, så går den mye bedre. Og girkassen går også fortere. Bilen er også fin med campingvogn.

Så dersom du trenger en stor firhjulstrekker og liker å sku og sveise, da er dette bilen for deg! Lykke til med en tøff bil! -Og gjerne post et bilde av bilen oppover en åker med blårøyk bak!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så dersom du trenger en stor firhjulstrekker og liker å sku og sveise, da er dette bilen for deg! Lykke til med en tøff bil! -Og gjerne post et bilde av bilen oppover en åker med blårøyk bak!

Får da håpe det er svartrøyk han etterlater seg opp åkeren :whistle:

Ellers er jeg sterkt uenig med deg når det gjelder driftsikkerheten. Pajero er en knallgod bil som holder seg godt i pris. Nå kommer det ann på om den du lurer på å kjøpe er en Gen1 eller en Gen2, men er det en Gen2 så er 2,5literen en kjempemotor! Ingen kjente feil med den. Men husk at den i motsetning til 2,8literen har registerreim som må skiftes med jevne mellomrom.

Det som er negativt med disse bilene er rust. Sjekk nøye under bilen, og spesielt ramma ved bakhjulene. Der er det noen inspeksjonshull som alltid vil fylles med sand, salt og vann.

Lykke til med en kjempebil!

Lenke til kommentar

Hei igjen, en liten update. Har fått informert at det er en 1996 modell og var heller ingenting galt med den, annet enn at den hadde noen bungler. Heller ingen synlig rust, da den har stått i garasje. Den var gått 123.000km!

Har enda ikke sagt Ja til selgern. Om jeg kjøper den for 65.000kr, håper jeg at jeg kan få solgt den for minst 100.000kr!

Endret av Olgadolga
Lenke til kommentar

Jeg tror du har urealistiske forventninger til videresalg, dessuten er det en dyr bil i drift, men det virker som du har lyst på bilen og det er nok mer sannsynlig at du angrer på noe du ikke gjør enn noe du gjør, fordi det kan du enkelt reversere senere. Skal du kjøpe den er det nå:) Er du nysgjerrig på hva som er markedsprisen kan du ringe oslo bilauksjon og spørre hva det er realistisk og få for den på en auksjon. Jeg tror du vil bli overrasket over hvor lite det er.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Husk at selv om den er eid av "gamle" folk, behøver den ikke være i god stand. Om du kjøper den kun for å gjøre en fortjeneste ville jeg vært ekstra forsiktig, ta iallefall en NAF test på bilen - med tanke på at du skal selge den med engang vil det også bli lettere å få solgt den ;)

Lenke til kommentar

Husk at selv om den er eid av "gamle" folk, behøver den ikke være i god stand. Om du kjøper den kun for å gjøre en fortjeneste ville jeg vært ekstra forsiktig, ta iallefall en NAF test på bilen - med tanke på at du skal selge den med engang vil det også bli lettere å få solgt den ;)

Lenke til kommentar

Er det varebil? Føler i så fall baksetene med?

Servicehistorikk?

Rust, rust og rust, er nevnt før og må nevnes igjen, er den understellsbehandlet?

Visa med og "må bli kvitt den så den selges svinbillig" har jeg hørt før og sett endel tilfeller av at

dette bare er ett salgstrick, kjøper du av ett dødsbo så har du vel få klagemuligheter i ettertid.

Lenke til kommentar
...dessuten er det en dyr bil i drift.

Er du nysgjerrig på hva som er markedsprisen kan du ringe oslo bilauksjon og spørre hva det er realistisk og få for den på en auksjon. Jeg tror du vil bli overrasket over hvor lite det er.

Jeg må bare spørre: Har du eid en eller flere Pajero`er så du vet drivstofforbruket? Har du fulgt en eller flere Pajero`er gjennom flere eierskifter for å se hvor godt den holder seg i pris?

Jeg tror ikke du har det, så jeg mener du bør la være å komme med slike utsagn. Si ihvertfall ifra om at det du skriver er noe du tror, men ikke vet av egen erfaring.

Sammenlignet med en Honda Jazz er den dyr i drift. Men man må huske på at dette er en bil formet som en murstein på over 2 tonn, med en eldre dieselmotor. Når man får den under til å bruke under literen på mila så er det langt ifra dårlig.

Pajero holder seg godt i pris, men jeg tror heller ikke du vil kunne få så mye som 100.000kr for den. Det beste tipset her er å følge med på finn.no å se hvilke biler som blir solgt raskt. Legg merke til årsmodell, km stand og pris.

Lenke til kommentar

Har enda ikke fått kjøpt den, men vet såpass:

Det er en 1996 modell, KORT varebil (ikke lang som jeg tidligere sa) Vet ikke om baksetene følger med, men tviler.

Nylig utført service med reg.reim bytte, alle oljer er skiftet + ettersyn av bremser

Dette kjøpet blir hovedsaklig bare å skje for å gå i overskudd når jeg selger. Har hørt det er knallbiler så kanskje jeg har den selv en stund. Har sett litt på finn og autodb og finner nesten ingen Pajeroer som er gått så lite i forhold til årsmodell. Fant en med samme årsmodell som var gått ca. 180.000km og den skulle han ha 100.000 kr for.

Tror jeg burde kunne få 80.000 om jeg selger videre..

Lenke til kommentar

Hvis du vil tjene penger på en bil så er en slik bil den siste jeg ville prøvd å gjøre det på.

Jeg kan nevne et eksempel. På Oslo Bilauksjon så jeg det gikk en Citroen C1, 2007 modell med ca 60 tusen km, for 51 tusen, pluss salær. Det er en bil du kunne tjent 10-15 tusen på uten å risikere noe særlig problemer. En sånn gammel bil som 1996 modell tror jeg ikke er verdt bryet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tror jeg blir å ta sjansen likevell. Soter jeg rutene blir bilen 10 ganger mer interessant for ungdommer som nettopp har fått lappen. Kort pajero ser forøvrig også litt kul ut.

Skjønner at jeg tar en stor risiko og er mulig jeg ikke blir å tjene noe på det, men da har jeg hvertfall en kjempebil i mange år fremover om jeg ikke får den prisen jeg vil ha. Er vinter her store deler av året, så trenger også firhjulstrekk.

Lenke til kommentar

Bare for å få frem litt fakta.

Den bilen du lurer på å kjøpe er en 96 mod 2,5tdi med ca 130.000km på telleren.

Hvis du kunne velge mellom den og en 98mod 2,8tdi med 200.000km på telleren til samme pris, hvilken ville du valgt?

Jeg ville valgt 98modellen. Selv om lav km stand er et salgsargument, så spiller det ikke så stor rolle på disse bilene om den har gått 150.000km eller 200.000km.

En annen viktig ting du må slå fra deg. Du kan ikke regne med å få solgt bilen for samme sum som de dyreste du finner på f.eks Finn.no. De som ligger høyt i pris ligger lenge, og ender opp med å bli solgt langt under prisforlangende. "Jeg snakker av erfaring"

De aller fleste som er på utkikk etter bil sorterer annonsene så de rimeligste bilene dukker opp øverst. Du vil vel også ha mest mulig bil for lavest mulig pris? :yes:

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjøpt den om jeg fikk den til 40 tusen engang. Og det tror jeg heller ikke noen som drev med kjøp og salg av bil hadde gjort. Uansett liker du bilen er det vel bare å slå til.

Det er godt det finnes folk som deg, så kan folk som meg kjøpe rimelige biler og selge de med fortjeneste :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...