Gå til innhold

Dårlig ytelse på OCZ agility 3 SATA6

Anbefalte innlegg

Har en OCZ agility 3 er koblet med SATA6 og en OCZ vertex2 koblet med SATA300.

Kjørte HD tune og fikk maks read 188 mb/s på agility3, mens vertex2 fikk 225 mb/s.

Agility3 tempen er 128 grader hele tiden mens vertex2 ligger kun på 29 grader.

Hva har jeg gjort feil siden ytelsen er lav og tempen så høy?

Hovedkortet jeg bruker er ASUS P7P55D-E.

Edit: glemte å nevne at jeg også har en 3.5 tommers 2TB som også er koblet med SATA6, får ca 135mb/s og tempen er på 30 grader.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er pga Agility 3 bruker unsynced onfi nand, noe som betyr at den sekvensielle les og skrivehastigheten blir en del dårligere enn synced onfi nand som det er f.eks på vertex 3.

Man får altså det man betaler for.

På random "luft filer" kan man altså få max hastighet, altså ca 500mb/s. Filer som kan konprimeres mye er det jeg mener.

Les litt mere om det her:

http://www.tomshardw...ssd,2987-8.html

Temperatursensoren fungerer ikkje. Det trengs heller ikkje med ssd, da den ikkje blir varm.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Dette er pga Agility 3 bruker unsynced onfi nand, noe som betyr at den sekvensielle les og skrivehastigheten blir en del dårligere enn synced onfi nand som det er f.eks på vertex 3.

Man får altså det man betaler for.

På random "luft filer" kan man altså få max hastighet, altså ca 500mb/s. Filer som kan konprimeres mye er det jeg mener.

Les litt mere om det her:

http://www.tomshardw...ssd,2987-8.html

Temperatursensoren fungerer ikkje. Det trengs heller ikkje med ssd, da den ikkje blir varm.

Men fra tester så ligger den jo ikke så langt bak vertex3 og godt foran vertex.

http://www.guru3d.com/article/ocz-agility-3-review/12 (240GB utgave)

Lenke til kommentar

Ja, men det kommer ann på hva man tester. Sandforce er veldig bra på komprimerbare filer, men ytelsen er litt dårligere på ikke komprimerbare filer.

Altså hvis man vil kan man få agility til å se veldig rask ut, eller man kan få ssden til å se veldig treg ut.

For all del Agility 3 er en veldig rask ssd, men ikkje like rask generelt som f.eks storebroren vertex 3, som også er natyrligvis litt dyrere.

Lenke til kommentar

Yepsi pepsi, det var nok sata6 kontrolleren som er problemet, koblet vertex2 til sata6 og da falt også ytelsen ned. Innstallerte det nyeste av å finne for kontrolleren men det ser ikke ut til å hjelpe noe særlig.

Lenke til kommentar

Temperaturen eksisterer ikke. SSDen har ikke temperaturmåler, og temperaturen avgitt er bare låst til laveste SMARTverdi.

Hvorfor bry seg om sekvensiell skriving over 100MB/s? Det er random-ytelse ved lav QD som gjelder for den jevne bruker.

I testen random access read i HD TUNE 4.6 får agility3 260mb/s i avg. speed som er likt med vertex2, 4kb align er krysset på. Skal den ikke være bedre enn vertex2 på denne testen, kan det være noe mer jeg har glemt å slå av eller på?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Temperaturen eksisterer ikke. SSDen har ikke temperaturmåler, og temperaturen avgitt er bare låst til laveste SMARTverdi.

Hvorfor bry seg om sekvensiell skriving over 100MB/s? Det er random-ytelse ved lav QD som gjelder for den jevne bruker.

Jeg ;)

Men da over 1GB/s :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Argh, nå begynner å marvell controlleren å bugge. Av og til mister den kontakt med Agility3, slikt at jeg må slå av pcen og inn i biosen for å finne fram disken igjen. Ytelsen er også fremdeles på 250 skriv og 400 les.

Leste fra hjemmesiden til OCZ at agility3 er anbefalt med chipset P67 og jeg har P55.

Noen som vet om jeg det kan hjelpe med å bytte til et PCI-E controller kort og hva bør jeg velge?

Lenke til kommentar

For å si det sånn, er masse problemer med P67 også. Så hvor "anbefalt" det er vet jeg ikke.

Personlig har det roet seg nå etter 10.6 driveren og 2.11FW på mitt P67 Sabertooth. (med SE og fresh win7 install)

Jeg prøvde Marvel kontrollerene der når jeg de værste problemene pågikk, og det gjorde det nesten værre, for da kom jeg ikke inn i Win engang.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, er masse problemer med P67 også. Så hvor "anbefalt" det er vet jeg ikke.

Personlig har det roet seg nå etter 10.6 driveren og 2.11FW på mitt P67 Sabertooth. (med SE og fresh win7 install)

Jeg prøvde Marvel kontrollerene der når jeg de værste problemene pågikk, og det gjorde det nesten værre, for da kom jeg ikke inn i Win engang.

Jeg bruker windows standard drivere, men da jeg installerte nyeste drivere for kontrolleren ble ytelsen til disken halvert. Er det slikt med alle ASUS hovedkort eller er det MARVELL kontrollene som er problemet?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Bare bytt over til SATA2-kontrolleren integrert i P55-chipsettet. Du får bedre ytelse der det gjelder og mindre feil og problemer.

SATA2 får jeg 250 les og skriv, SATA3 får jeg 250 les og 400 skriv.

Men jeg regner med at jeg kommer til å bestille meg et SATA3 kontrollerkort.

Lenke til kommentar

Bare bytt over til SATA2-kontrolleren integrert i P55-chipsettet. Du får bedre ytelse der det gjelder og mindre feil og problemer.

SATA2 får jeg 250 les og skriv, SATA3 får jeg 250 les og 400 skriv.

Men jeg regner med at jeg kommer til å bestille meg et SATA3 kontrollerkort.

Sekvensiell ytelse er ren markedsføring, gjør en test i AS SSD på begge kontrollerne og si meg hvilken kontroller som gir deg best ytelse i 4K. ikke 4K-64, men 4K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...