Gå til innhold

gamer.no og nynorsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tid til å lese gjennom denne tråden, og det er heller ikke noe poeng for meg å gjøre det. Denne debatten kommer opp ved jevne mellomrom, og vårt standpunkt i forhold til nynorsk er det samme nå som tidligere. Det betyr at det vil være nynorsk på Gamer.no så lenge vi har dyktige skribenter som foretrekker det som skriftspråk. Sånn er det bare.

Tilsvarende tråder fra 2004 og 2009:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=293420

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1319689

• Liker 7
Lenke til kommentar

Nynorsk er helt greit så lenge fremmedordene holdes langt unna. Ser for meg en artikkel om Anarchy Online hvor et av yrkene omtales som "Lækjar". Grøss.

Noen har missforstått poenget med språk. Selv trodde jeg at poenget var å gjøre seg forstått for andre.

Lenke til kommentar

Helt korrekt Tå, poenget med språk er å gjøre seg forstått.

Så neste gang du hører en spanskmann snakke, skjell han ut på norsk og si at han for faen bør lære seg å gjøre seg forstått. Kan jo umulig være du som ikke kan språket. :tease:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Leste selv en artikkel der nå og merka ikke at det var nynorsk før jeg stussa litt over noen ord. Tar deg kanskje 10 sek lenger å lese artikkelen på nynorsk.

Er selv ingen fan av at man skal lære gramatiske regler osv på skolen men det gjør da ingen ting å lese det en gang i blant.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Helt korrekt Tå, poenget med språk er å gjøre seg forstått.

Så neste gang du hører en spanskmann snakke, skjell han ut på norsk og si at han for faen bør lære seg å gjøre seg forstått. Kan jo umulig være du som ikke kan språket. :tease:

Her er det virkelig snakk om epler og pærer...

Målgruppen til gamer.no snakker stort sett norsk og ikke spansk. Litt rart at du ikke er klar over dette.

Du kan jo prøve å utgi en lokalavis på spansk i Hammerfest. Du selger sikkert i bøtter og spann.

Nei, jeg forstår ikke sarkasmen i innlegget ditt.

Endret av Tå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor bruke lang tid på et stodslått måltid, når man blir mett av en grandis i ovnen?

Bokmål = grandis? Metaforene dine blir dårligere å dårligere siden de ikke kan relateres til problemstillingen.

Hvorfor spise mat når du kan gå rundt sulten? De som forstår nynorsk får sin dose med mat. De som ikke forstår nynorsk, eller av ukjente årsaker hater språket, de må gå rundt sultne helt til de finner en butikk som tilbyr mat de kan spise.

Lenke til kommentar

Kan vere eg ikkje heilt forstår metaforen, men - om me held oss til det kulinariske - er det ikkje meir riktig å seie at om ein ikkje forstår eller liker nynorsk, så kan ein finne ein bokmålsrett, på den framleis bokmåldominerte menyen?

Med andre ord; ellers i året er det bare eit fåtal av Gamer.no-artiklane som vert skrivne på nynorsk. Burde vere ei smal sak å unngå dei.

Lenke til kommentar

Kan vere eg ikkje heilt forstår metaforen, men - om me held oss til det kulinariske - er det ikkje meir riktig å seie at om ein ikkje forstår eller liker nynorsk, så kan ein finne ein bokmålsrett, på den framleis bokmåldominerte menyen?

Med andre ord; ellers i året er det bare eit fåtal av Gamer.no-artiklane som vert skrivne på nynorsk. Burde vere ei smal sak å unngå dei.

Dette er ikke en nettside som handler om språklige spissfindigheter, sammenlikningen med mat er generelt meningsløst, fordi folk ikke kommer til gamer.no for å lese om språk, de kommer for å lese om spill. Språket er således et redskap for å få fram budskapet om spill som artikkelen inneholder. Til den bruken er ikke hverken bokmål eller nynorsk noe bedre teknisk egnet enn alternativet. Gamer.no står selvsagt fritt til å skrive på russisk om de ønsker dette, problemet er at lesbarheten for målgruppen bestemmer hvor mange som orker å lese en artikkel. Når man velger å skrive på et skriftspråk som forvansker kommunikasjonen for mange av leserene, så vil færre lese artiklene. Det kan man selvfølgelig velge å ikke bry seg om, personlig mener jeg det ikke er et godt valg dog.

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tja tja

Personlig kan jeg som de fleste andre bokmåltalene ikke fordra å måtte lese Nynorsk,men jeg regner med at den aktuelle artikkelforfatteren kun skriver dette pga at det er det han kan/gjør pga at han kommer fra et distrikt hvor dette snakkes.

Men kan vi forlange at han skal skirve på bokmål,eller er vi nødt til å innfinne oss med at dersom man vil lese hans artikler så blir det Nynorsk og ferdig med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...